ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

پژو سیتروئن در رویای بازگشت به آمریکا؛ سرنوشت همکاری با ایران چه می شود؟

طبق شایعاتی که چندی است بر سر زبان ها افتاده، پژو و سیتروئن بیش از یک سال است که کار بر روی بازگشت به بازار آمریکا را شروع کرده اند. اما گروه PSA که شامل ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

طبق شایعاتی که چندی است بر سر زبان ها افتاده، پژو و سیتروئن بیش از یک سال است که کار بر روی بازگشت به بازار آمریکا را شروع کرده اند. اما گروه PSA که شامل برند اپل نیز می شود به صورت جدی به دنبال حضوری دوباره در ایالات متحده آمریکا است.

PSA 2

PSA برای این که هزینه راه اندازی نمایندگی ها را کاهش دهد و به فروش راحت تری در بازار بشدت پر رقابت آمریکای شمالی دست پیدا کند، به دنبال استفاده از فن آوری های جدید همچون واقعیت مجازی است. در واقع این برنامه به احتمال بسیار زیاد شبیه به Hyundai Shopper Assurance شرکت هیوندای خواهد بود که یک روش مدرن برای نحوه فروش خودرو به صورت آنلاین با مدت زمان تست و قابلیت بازگشت پول در صورت عدم رضایت مشتریان است.

همچنین این احتمال وجود دارد که پژو سیتروئن اپل یا به عبارت بهتر، هولدینگ PSA، ورود به بازار آمریکای شمالی را منوط به استفاده از خودروهای اشتراکی کند، در واقع مشتریان می توانند با پیوستن به برنامه اختصاصی اشتراک خودرو، بدون خرید خودرو شخصی از مزایای داشتن اتومبیل بهره مند شوند. استفاده از این فن آوری ها باعث افزایش حاشیه سود نمایندگی ها خواهد شد.

اما در طرف دیگر سکه، بر اساس اطلاعات انجمن نمایندگان صنعت خودروسازی، به ازای فروش نرفتن هر خودروی جدید، نمایندگی ها بیش از 421 دلار ضرر پرداخت می کنند. حتی در خودروهای کارکرده نیز بیش از 2 دلار ضرر را شاهد هستیم. این رقم در سال 2015 معادل 22 دلار ضرر به ازای فروش هر خودروی جدید و 132 دلار سود به ازای خودروی کارکرده بود.

Peugeot 405 S in Manhattan
شکست پژو 405 در بازار آمریکا پرونده حضور این شرکت در آمریکای شمالی را برای 25 سال بست.

به همین دلیل سرمایه گذاری در این زمینه با ریسک بسیار بالایی همراه است و عملا کسی برای یک برند جدید و ناشناخته سرمایه گذاری نخواهد کرد.

نفر اصلی PSA در آمریکای شمالی در مصاحبه ای اعلام کرده است که"ما معتقد هستیم به مدد فن آوری جدید، سطح درخواست جدید مشتریان و با استفاده از ابزارهایمان، می توانیم تجربه جدیدی از خرید خودرو را به مشتریان القا کنیم.

Peugeot 405 in the USA

او می افزوید: ما به دنبال ساخت ساختمان های بزرگ و گران قیمت برای فروختن محصولاتمان نیستیم.

ما به دنبال ساختن بنایی شبیه به تاج محل برای فروش خودرو نیستیم. ما باید به دنبال تغییر زیربنای این صنعت بزرگ به خصوص در بخش فروش باشیم.

در حال حاضر گروه PSA خود را برای تحول در بازار آمریکای شمالی برای سال 2026 میلادی آماده می کند اما هنوز مشخص نیست که کدام برند از این گروه خودروسازی پایش به آمریکا باز شود.

از سوی دیگر با توجه به تحریم مجدد صنعت خودرو سازی ایران ظرف سه ماه آینده، باید دید واکنش این شرکت فرانسوی برای ادامه حضور در بازار ایران چه خواهد بود. طبق تجربه قبلی گروه PSA که در آن زمان با جنرال موتورز دارای سهام مشترک بود، ناچار به کناره گیری ناگهانی از بازار خودرو کشورمان شد، اما اینبار به نظر می رسد که مدیران فرانسوی از آزادی عمل بیشتری برای ادامه حضور در ایران برخوردار باشند.

البته مسلم است که در صورت تداوم وضعیت فعلی برای طولانی مدت، حضور قدرتمند PSA در ایران با استراتژی بازگشت این شرکت به بازار آمریکا در تضاد خواهد بود.

با این وجود پس از اعلام تصمیم خروج آمریکا از برجام، تاکنون هیچ یک از مدیران ارشد پژو سیتروئن نسبت به این مسئله واکنشی نشان نداده اند و این موضوع به خودی خود می تواند نشان دهنده روشن نبودن موضع این شرکت و منوط بودن فعالیت آن به تصمیم کلی اتحادیه اروپا باشد.

تمام این موارد درحالیست که شرکت ایکاپ به عنوان شاخه فرانسوی ایران خودرو تا حدی از برنامه های اولیه خود عقب افتاده است و برای مثال عرضه سری جدید پژو 2008 آغاز نشده و زمان دقیق تولید نسخه مونتاژی مدل پژو 301 نیز مشخص نیست.

اما از طرف دیگر، آغاز فروش سیتروئن C3 در روزهای اخیر را می توان نشانی از برنامه جدی PSA برای تداوم حضور (حداقل کوتاه مدت) در بازار ایران توصیف کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • pars
    pars | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

    اصلا جمع بشن ولی اجازه ندن ایرانیزه ی 206یی بشه ، 206 که با انواع اقسام دستکاری و تغییرات سیستمی برق و ترمز و گیربکس و چینی ایرانی شدن بعد از تحریم پژو تو سال 90-91 انجام شد و به هر نحوی تولید شد و حسابی افت کرد و الان که پژو هم ایرانه جالبه که براش اهمیتی نداره داره این 206 به اسم پژو تولید میشه (شاید بخاطر اگر حق برندی که میگیره که نمیدونم میگیره یا نه ، شاید براش پول مهمه تا کیفیت) ولی رنو نگذاشت ماشینهاش بجز قطعات و نظارت خودش تولید بشه و به عنوان برند باکیفیت جا افتاد و موند. بنظرم اون داستان 206 خیلی بدتر از داستان توقف تولید یا جمع شدن شرکت سازنده ست. تهش اینه باز رنو و پژو جمع بشه که این 206 و 207 و 405 و پارس که کلا ایرانیزه اند فرقی بحالشون انچنان نداره. اونی هم که 130-140 تومن پول 2008 داده یه چیز دیگه گیر میاره فقط خانواده ی ال90 و ساندرو حیف میشه که تنها ماشین های اروپایی و باکیفیت رنج پایینتر و عموم بخر تری هستند ممکنه براشون از نظر تولید مساله پیش بیاد و عملا نباشید ماشین های این رنج میشه ایرانی و چینی یا اروپایی باطن ایرانی مثل 206 و 207 صفر

  • یاسری
    یاسری | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

    اگه بتونن به بازار خودرو امریکا که بزرگترین بازار خودرو دنیاست راه پیدا کنن ذره ای ما براشون ارزش نداریم همونطور که زمانی تحریم شدیم مثه سیب زمینی فروختنمون

  • sadeghipoor
    sadeghipoor | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷

    نگران نباشه اصلا
    هرمدلی و هر ضرری که کرد بیاد به ایران خودرو و سایپا فرو کنه اونام تو مردم بیچاره

مطالب پیشنهادی