ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

iPhone X
تکنولوژی

پیشنهاد تازه جهرمی به اپراتورها: باندلینگ موبایل

وزیر ارتباطات از روز گذشته تا کنون سه بار یک پیشنهاد را مطرح کرده است: صبح دیروز در مراسم همراه اول، عصر دیروز در مراسم ایرانسل، و امروز در رویداد بهره‌برداری از فاز نخست دولت ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۵

وزیر ارتباطات از روز گذشته تا کنون سه بار یک پیشنهاد را مطرح کرده است: صبح دیروز در مراسم همراه اول، عصر دیروز در مراسم ایرانسل، و امروز در رویداد بهره‌برداری از فاز نخست دولت همراه. پیشنهاد چیست؟ باندلینگ موبایل؛ راهی که اپراتورها پیش از این رفته‌اند و نتیجه جالبی هم نگرفته‌اند.

«محمدجواد آذری جهرمی» امروز برای سومین بار پیشنهاد باندلینگ از سوی اپراتورها را مطرح کرد و گفت همراه اول، ۱۸ میلیون مشترک دارد که از موبایل هوشمند بهره‌مند نیستند و در واقع تماس‌ها و مکالمات‌شان با یک موبایل ساده است. از سوی دیگر ایرانسل نیز ۹ میلیون مشترک با موبایل غیرهوشمند دارد.

پیشنهاد وزیر به اپراتورها این است که حالا، پس از اجرایی شدن کامل طرح رجیستری، طرح‌هایی را نیز برای فروش سیم‌کارت و موبایل با هم در نظر بگیرند. به گفته جهرمی، با این روش تعداد مشترکین موبایل‌های ساده کاهش پیدا می‌کند تا اپراتورها بتوانند در نهایت خدمات بیشتری ارائه دهند.

همراه اول و ایرانسل پیشتر تجربه باندلینگ به این شکل را داشته‌اند اما در بازاری که بخش بزرگی از کالاهایش به شکل قاچاق وارد کشور می‌شد، اپراتورهایی که مجبور بودند از مبادی رسمی موبایل را وارد کنند و در واقع به قیمتی بالاتر از قیمت بازار بفروشند، چندان موفق نبودند.

حال این سوال مطرح است که اگرچه امروز همه موبایل‌ها به شکل رسمی وارد کشور می‌شوند اما آیا همچنان منطقی است که اپراتورها بخواهند تجربه ناموفق باندلینگ را تکرار کنند؟

«حسین فلاح جوشقانی»، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و معاون وزیر ارتباطات، در گفتگو با دیجیاتو و در پاسخ به همین پرسش می‌گوید:

«باندلینگ در دنیا بسیار مرسوم است؛ به این شکل که اپراتور سرویسش را با گوشی موبایل می‌فروشد. در گذشته به دلیل اینکه باند بین شماره شخص و شماره IMEI گوشی به راحتی قابل تغییر و شکستن بود، اپراتورها در ایران به شکل محدود این کار را انجام دادند.

باندلینگ به این مفهوم است که یک موبایل، صرفاً با یک سیم‌کارت خاص کار کند. اکنون طرح رجیستری هم مبتنی بر هماهنگی شماره سیم کارت و IMEI است و این مشکل که سابقاً وجود داشت حل شده است.»

فلاح جوشقانی در این گفتگو اشاره می‌کند که اپراتورها توسط باندلینگ می‌توانند مبلغ یک موبایل را به شکل اقساطی از کاربر دریافت کنند: «به این شکل افرادی که توانایی خرید موبایل ۲ میلیونی ندارند، از اپراتورها سیم‌کارت و موبایل را با تسهیلات دریافت می‌کنند. رجیستری هم در این میان به رعایت حقوق اپراتور کمک خواهد کرد.»

باندلینگ به این مفهوم است که اپراتور، موبایل‌هایی را در کنار سیم کارت خودش به فروش می‌رساند که مشتریان می‌توانند با توجه به نیاز خود و شرایطی که اپراتور تعیین کرده، یکی را انتخاب نموده و برای مدت مشخصی به تعهدات خود عمل کنند. پس از گذشت یک مدت زمان مشخص و اتمام قرارداد، موبایل و سیم‌کارت به طور دائمی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و فرد برای ادامه استفاده از گوشی، مستلزم اجرای تعهدات خاصی نیست.

جدا از موبایل‌های میان‌رده‌ای که حالا قیمت‌شان بالای دو میلیون تومان است، قیمت پرچمدارهای دنیای موبایل هم در حال افزایش و رسیدن به هزار دلار است. «تیم کوک»، مدیرعامل اپل در انتقادی که به قیمت بالای آیفون ۱۰ وارد شده بود، گفته بود که بیشتر خریداران آیفون آن را به شکل اقساطی تهیه می‌کنند و در دوره‌هایی بلند مدت مبلغ آن را می‌پردازند (ماهانه چیزی حدود ۳۰ الی ۵۰ دلار) و افراد کمی از همان ابتدا قمیت کل را می‌پردازند.

این روند هنوز در ایران به شکل واقعی و در سطح فراگیر اجرا نشده یا دست کم با استقبال عمومی برخوردار نبوده اما شاید با این پیشنهاد وزیر، و همچنین قیمت بالای موبایل‌های رده بالا، به سرانجام برسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • Hamed A
    Hamed A | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

    تجربه نشون داده تو ایران گندترین فرمت ممکن رو انتخاب میکنن،جوری که دو برابر هم حساب کنن.حالا خواهیم دید.

  • pop_0098
    pop_0098 | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

    میخواند روی موبایل ها که میدن بیرون بدافزار نصب کنند شنود کنند

    • mohammad_reza_hosseini_pur
      mohammad_reza_hosseini_pur | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

      توهم توطئه نداشته باشین

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی