ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

2015 BP519
علمی

کشف شواهد جدید از احتمال وجود سیاره نهم در منظومه شمسی

محققان دانشگاه میشیگان در گزارشی جدید از شناسایی جرمی کوچک و سنگی در فاصله ای دورتر از نپتون خبر داده اند که از الگوی حرکتی عجیب برخوردار است. این الگوی حرکتی باعث شده مدار گردش ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۲:۳۰

محققان دانشگاه میشیگان در گزارشی جدید از شناسایی جرمی کوچک و سنگی در فاصله ای دورتر از نپتون خبر داده اند که از الگوی حرکتی عجیب برخوردار است. این الگوی حرکتی باعث شده مدار گردش جرم فضایی 2015 BP519 به دور خورشید با تمامی سیارات منظومه شمسی تفاوت داشته باشد، و محققان دلیل آن را سیاره ای پنهان و عظیم حدس زده اند که ۱۰ برابر زمین جرم دارد.

«دیوید گردس»، از اخترشناسان دانشگاه میشیگان و از نویسندگان این گزارش درباره کشف جدید می گوید:

این یافته را نمی توان دلیل قطعی وجود سیاره نهم به شمار آورد اما وجود چنین جرمی در منظومه ما احتمال حضور سیاره ای دیگر را به شدت تقویت می کند.

پژوهشگران از 2015 BP519 به عنوان «بزرگترین جرم فضایی کشف شده در ورای نپتون» یاد کرده اند. این شی با استفاده از داده های پروژه بررسی توسعه جهان با بررسی عمیق فضا یا همان Dark Energy Survey کشف شده است.2015 BP519تمام سیاره های شناخته شده به لطف نیروی کشش گرانشی خورشید، در زاویه ای مشابه به نام «صفحه مداری» گردش می کنند اما Dark Energy Survey صفحات دیگر را بررسی می کند.

دانشمندان با پیاده سازی شبیه‌سازی‌ های به دنبال توجیه دلیل مدار غیرمعمول این جرم بوده اند اما تنها دلیلی که بتواند این الگوی حرکت غیرمعمول را توجیه کند همان سیاره پنهان بوده است. بر اساس این گزارش مدار 2015 BP519 حدود ۵۴ درجه با صفحه مداری معمول زاویه دارد و دلیل آن گرانش سیاره ای بزرگی است که شی فضایی را به سوی خود می کشد؛ دقیقا مثل رابطه ای که بین زمین و ماه قرار دارد.

برآوردهای محققان نشان می دهد که سیاره پنهان ۱۴۹ میلیارد کیلومتر از خورشید فاصله دارد که ۷۵ برابر پلوتون است. این فاصله چشمگیر باعث شده هر سال در سیاره نهم برابر با ۱۰ تا ۲۰ هزار سال زمین باشد.

تماشا کنید: پلان؛ پیشرفت توریسم فضایی در سال 2018 میلادی

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی