ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

چگونه می‌توانید با ذهنی باز به پتانسیل واقعی خود دست یابید

«ری دالیو» میلیادر معروف و سرمایه‌گذار کمپانی Bridgewater که از موفقترین شرکت‌های مدیریت سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید، نظریه جالبی دارد و معتقد است همگی می‌توانند با غلبه بر یک مانع بزرگ و مشخص، به پتانسل واقعی خود دست ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۶:۱۵

«ری دالیو» میلیادر معروف و سرمایه‌گذار کمپانی Bridgewater که از موفقترین شرکت‌های مدیریت سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید، نظریه جالبی دارد و معتقد است همگی می‌توانند با غلبه بر یک مانع بزرگ و مشخص، به پتانسل واقعی خود دست پیدا کرده و موفق شوند. او بارو دارد افرادی که می‌توانند بر این مسئله غلبه کنند، برنده می‌شوند اما اگر نتوانند از پس آن برآیند، بازنده خواهند بود.

او که شرکت خود را در یک آپارتمان دو خوابه تاسیس کرده و توانسته آن را به سطح کنونی برساند، اکنون تصمیم گرفته تا راز موفقیتش را با دیگران در میان بگذارد. او معتقد است که مانعی بزرگ در راه رسیدن به موفقیت وجود دارد که رد کردنش برای همه مشکل است اما اگر شخصی بتواند آن بشناسد و بر آن غلبه کند، به جایگاه بالاتری خواهد رسید و بدون شک موفق خواهد شد. دالیو تنها یک پیشنهاد برای دستیابی به پتانسیل واقعی مطرح می‌کند؛

روشنفکر باشید و با ذهنی باز به استقبال همه‌ی مسائل بروید تا به پتانسیل واقعی خود دست یابید

تصمیم‌های درست همیشه در راستای شخصیت شما نیست و گاهی مواقع مجبور خواهید بود روی غرور خود پا بگذارید تا به پتانسیل واقعی خود دست پیدا کنید. یک تصمیم درست می‌تواند بهترین راه حل برای شما و شرکتتان به شمار آید اما ممکن است شما اصلاً به این راهکار علاقه نداشته باشید. به عقیده‌ی دالیو، هر شخص صددرصد موظف است که قابلیت بررسی نقاط نظرات مختلف را داشته باشد و بتواند احتمالات مختلف را در نظر بگیرد.

بسیاری از افراد ادعا می‌کنند که روشنفکر هستند و در مورد بسیاری از مسائل با ذهنی باز تصمیم می‌گیرند اما در واقع آنها ادای این گونه افراد را در آورده و بسیار سنتی، سختگیر و یک دنده‌اند. چند تفاوت بزرگ میان افراد روشنفکر و سختگیران وجود دارد که می‌توان با توجه به آنها ماهیت ذهنی یک فرد را شناخت؛

  • افراد یک‌دنده نمی‌خواهند ایده‌هایشان به چالش کشیده شود؛ روشنفکران از نظر مخالف دیگران اذیت نمی‌شوند
  • یک دنده‌ها بیشتر از اینکه درباره‌ی فعالیتان سوال بپرسند، تصمیمشان را لجوجانه اعلام می‌کنند؛ اشخاص روشنفکر باور دارند که ممکن است راهی را اشتباه رفته باشند، به همین دلیل پرسش می‌کنند
  • افراد یک دنده روی فهمیده شدن تمرکز می‌کنند اما روشنفکران تمام سعیشان این است که بتوانند دیگران را درک کنند.
  • یک دنده‌ها ذره‌ای فروتنی ندارند و تمامی رفتارشان خودنمایی است؛ افراد روشنفکر همواره سعی می‌کنند دستاورد‌هایشان را به رخ دیگران نیاورده و مراقبند اشتباه نکنند

اولین قدم یافتن این تفاوت‌های شخصیتی است. شما باید در ابتدا این خصوصیات را در خود بیابید و ببینید چقدر روشنفکر هستید. قدم دوم شناخت این مسئله در دیگران است. زمانی که توانستید این قدم را به درستی بردارید، پیرامونتان را از روشنفکران پر کنید.

مهترین مسئله این است که اختلاف نظر پیش آمده را به عنوان خطر یا دشمنی در نظر نگیرید بلکه در راستای رفع آن عمل کنید. البته دالیو خاطر نشان می‌کند که روشنفکر بودن به معنی پذیرفتن همه چیز‌ نیست. برخی افراد با اینکه ذهنی باز دارند، انتقاد دیگران را شنیده و ممکن است تغییراتی در تصمیمات خود ایجاد کنند اما احتمال رخ دادن عکس این اتفاق هم وجود دارد. ممکن است برخی اظهارنظر‌ها اشتباه باشد و نباید آنها را جدی گرفت.

در این میان دالیو پشنهاداتی در راستای حرکت از یک‌دندگی به سمت روشنفکر شدن مطرح می‌کند که می ‌توان آنها را در چند مورد خلاصه کرد:

باور کنید که ممکن است راه انتخابی شما درست نباشد

میلیارد معروف باور دارد شناخت چیزهایی در آنها، ایده و دانشی ندارید یکی از مهمترین چیزهاست. باید این را فهمید که ممکن شما در یک زمینه‌ی به خصوص اطلاعاتی نداشته باشید.

ابتدا تمامی اطلاعات لازم را کسب کرده و سپس تصمیم بگیرید

برخی افراد احساسی برخورد می‌کنند و با شنیدن اولین نقطه‌نظر تصمیم می‌گیرند اما یکی از مهترین اصولی که بسیاری از مدیران از آن بی بهره‌اند، صبر است. بهتر است افراد تمامی اطلاعات موجود را کسب کنند و سپس تصمیمی درست و کامل اتخاذ کنند.

به یاد آورید که بدنبال بهترین جواب هستید. شاید بهترین جواب، پاسخ شخص دیگری باشد

زمانی که دو نفر به اختلاف نظر می‌رسند، مسلماً یکی از آنها اشتباه می‌کند. ممکن است این شخص شما باشید و آنقدر سرگرم راضی کردن دیگران هستید که فراموش می‌کنید اشتباه از سمت شماست.

پس مشخص شد که بهترین راه برای رسیدن به موفقیت و دست‌یابی به پتانسیل واقعی خود، بهره مندی از ذهنی باز است. پس بهتر است کدورت‌ها را کنار گذاشته و با ذهنی خالی از هرگونه سوتفاهم پیش بروید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Ariya.Raadmehr
    Ariya.Raadmehr | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷

    نتیجه گیری کلی من از این پست این بود که: یک دنده بودن و تعصبات کورکورانه می تونه بیش از این که به دیگران صدمه بزنه، به خودمون صدمه میزنه.
    انتقاد پذیر بودن، گوش کردن به حرف دیگران و درک کردن اونها در شرایط مختلف می تونه دیدگاه های متفاوت در اختیارمون بذاره.

مطالب پیشنهادی