ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی فیلم Ready Player One
ویجیاتو - بازی

بررسی فیلم Ready Player One ؛ مرز باریک بین سینما و گیم

استیون اسپیلبرگ در کارنامه هنری خود دائما کانال عوض می‌کند و هربار که مخاطبین سینما فکر می‌کنند که باید این پیرمرد ۷۲ ساله را فراموش کرد چنان مهارتی از خود نشان می‌دهد که انگار انرژی‌ ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۲۳:۲۰

استیون اسپیلبرگ در کارنامه هنری خود دائما کانال عوض می‌کند و هربار که مخاطبین سینما فکر می‌کنند که باید این پیرمرد ۷۲ ساله را فراموش کرد چنان مهارتی از خود نشان می‌دهد که انگار انرژی‌ و خلاقیتش همچنان مانند جوان بیست و چند ساله‌ایست که فیلم آرواره‌ها را ساخت و سینما را دگرگون کرد. بعد از سرک کشیدن اسپیلبرگ به فیلم‌های سیاسی در سال‌های اخیر و درخشیدن در این گونه آثار، کمتر کسی توقع ساخت فیلم Ready Player One را از او داشت؛ فیلمی سرتاسر آغشته به دنیای گیم و تکنولوژی که بیننده را مدهوش جلوه‌های بصری خود می‌کند و مخاطبین گیمرش را ذوق زده.

بررسی فیلم Ready Player One

  • استودیو سازنده: برادران وارنر
  • کارگردان: استیون اسپلیبرگ
  • بازیگران: تای شریدان، اولیویا کوک ،بن مندلسون و سایمون پگ
  • بودجه فیلم: ۱۷۵ میلیون دلار

بررسی فیلم Ready Player One

جهانی را تصور کنید که در آن دنیا به واسطه یک بازی آنلاین واقعیت مجازی VR که بین مردم فراگیر شده تبدیل به یک آشوب شده. سال 2045 میلادیست و دانشمند و بازیساز قهاری با نامجیمز هلیدی یک جهان مجازی به نام OASIS‌ساخته که مردم با زدن یک عینک واقعیت مجازی می‌توانند وارد آن شوند و خودشان را از تمام واقعیات زندگی‌شان رها سازند. وید واتز پسر نوجوان یتیمیست که در یک کابین به همراه خاله و شوهرخاله‌اش در حومه شهر زندگی می‌کند و مانند بقیه مردم اسیر و گرفتار جهان OASIS شده.

بررسی فیلم Ready Player One

جیمز هلیدی که خالق این دنیاست به نوعی نقش خدا را برای مخاطبین بازی می‌کند ولی او هم مثل هر آدم دیگری بعد از مدتی می‌میرد و در حین مرگ وصیت‌نامه عجیب و غریب ویدئویی خود را منتشر می‌کند. او در این وصیتنامه می‌گوید که ۳ کلید در جهان پهناور مجازی OASIS پنهان کرده که یافتنش کار هرکسی نیست و با پیدا کردن هر سه کلید، فرد می‌تواند حاکم جدید و کنترل کننده OASIS باشد. این خبر در سرتاسر جهان می‌پیچد و همه مردم را به تکاپو وامی‌دارد. شرکت تکنولوژیک دیگری با نام IOI با استخدام صدها هزار نفر و وارد کردن آنها به بازی ارتشی موسوم به «سیکسر» درست می‌کند که وظیفه‌شان پیدا کردن کلیدهاست. آنها قصد دارند تا بتوانند به این دنیای مجازی حکمرانی کنند و از مردم (گیمرهای داخل بازی) سواستفاده کنند...

بررسی فیلم Ready Player One
نبرد نهایی فیلم یکی از حماسی‌ترین نبردهای تاریخ سینماست و پر از ایستر اگ و شخصیت‌های آشناست

فیلم Ready Player One بر اساس کتابی با همین نام نوشته ارنست سلین ساخته شده (که اخیرا در بازار نشر ایران هم ترجمه شده) که خود نویسنده کتاب مسئولیت نوشتن فیلمنامه را نیز در کنار زک پن (نویسنده چندتا از فیلم‌های ایکس من و مردان سیاهپوش و فرشتگان چارلی) که چندان هم با بازی‌های ویدئویی غریبه نیست (دو بازینامه چهارشگفت انگیز و ایکس‌من در کارنامه هنری او به چشم می‌خورد) بر عهده گرفته است.

بررسی فیلم Ready Player One

ارنست سلین نوینسده با اسپیلبرگ کارگردان راه آمده و باید گفت که فیلم اقتباسی صرفا بن‌مایه‌ اصلی کتاب را گرفته و تغییرات بسیاری را در آن اعمال شده است. بسیاری از این تغییرات به بهتر بودن فیلم کمک کرده و موجب شده که فیلم Ready Player One از جمله آثار سینماتیکی باشد که بهتر از منبع اقتباسی ادبی خود است.

بررسی فیلم Ready Player One

  • تفاوت‌های فیلم با کتاب
  • وجود ایستراگ‌های مختلف در سرتاسر سکانس‌های فیلم از جمله تغییراتیست که به سبب بصری بودن صحنه‌های کتاب داده شده و چشم‌های شما هرجای صحنه را که ببیند یک چیز آشنا از دنیای گیم، انیمه، سینما و کامیک بوک می‌بیند. از دیگر تفاوت‌هایی که فیلم با کتاب دارد می‌توان به خطر لوث شدن داستان کشته شدن برخی قهرمانان داخل کتاب اشاره کرد که البته اسپیلبرگ تصمیم گرفته فیلمش را نوجوانانه‌تر بسازد و قهرمانان را زنده نگه‌دارد. پایان خطر لوث شدن داستان. آنتاگونیست فیلم نیز برخلاف صفحات داخل کتاب یک آدم احمق و تک‌بعدی به نظر می‌آید و اصلا آن پختگی و شخصیت پردازی داخل کتاب را ندارد (معاون او یعنی خانم فنل هم به همین عارضه در فیلم دچار شده و کاراکتر سینمایی‌ او یک شخصیت زاید در آمده تا یک دشمن تمام عیار) با وجود اینکه فیلم بیشتر از کتاب در دنیای واقعی می‌چرخد و سعی می‌کند تا رئال را نیز وارد ماجرا کند، روابط بین شخصیت‌های دنیای واقعی تصنعی از آب در آمده و هیچ شیمی بین کاراکترها وجود ندارد. در آخر باید به برخی تفاوت‌های عمده در مراحل بازی‌ها برای پیدا کردن کلیدهای مفقود شده اشاره کنم که زمین تا آسمان با مراحل داخل کتاب تفاوت دارند.

بررسی فیلم Ready Player One

فیلم Ready Player One یقینا از نظر فیلمنامه (با وجود اینکه نویسنده اصلی در نوشتن آن دخالت داشته) مشکلات عدیده‌ای دارد که بیننده باهوش‌تر سینما نمی‌تواند از آنها گذر کند (مثلا اینکه با وجود فراگیر بودن یک بازی آنلاین چرا تمام اتفاقات و قهرمانان و بدمن‌ها و...فیلم در یک شهر زندگی می‌کنند) ولی به جرات می‌توان گفت که اسپیلبرگ با چنان مهارتی جلوه‌های ویژه را در صحنه‌های اکشن آمیخته که بیننده پاسخ یافتن برای این سوالات را از یاد می‌برد (این اتفاق به خصوص در نیمه اول فیلم شدت بیشتری دارد)

بررسی فیلم Ready Player One

ریتم تند و خلق صحنه‌هایی که تاکنون نظیر آن در پرده سینما دیده نشده برای علاقه‌مندان سینمای اکشن و البته گیمرها دیوانه‌وار است و متاسفانه فیلم نمی‌تواند این ریتم را تا لحظه آخر با خود نگه‌دارد؛ درواقع باید گفت که مدت زمان ۱۴۵ دقیقه‌ای فیلم کمی برای آن طولانیست و اواسط داستان حوصله‌سربر می‌شود..

بررسی فیلم Ready Player One
چند نفرشان را می‌شناسید؟ HE-MAN را دیدید آن پشت؟

تیم بازیگری فیلم چندان چهره‌های شناخته شده‌ای نیستند و کار خودشان را نیز چندان که باید و شاید انجام ندادند ولی همانطور که گفته شد این ایرادات فنی فیلم با خلق صحنه‌های عظیم سینمایی پوشانده می‌شود. فیلم Ready Player One چشم‌نوازی می‌کند و محتوایی را که به خورد بیننده خود می‌دهد را ناقص تحویل می‌دهد اما در آن سورپرایز‌هایی گنجانده که تماشاگر را به وجد بیاورد. در کنار این سورپرایزها آهنگسازی کار با توجه به همین ویژگی‌ها ساخته شده و بسیاری از قطعات مشهور و به یادماندنی بازی‌ها و فیلم‌های معروف دوباره بازسازی شده‌اند. فیلم پا را از بازسازی موسیقی آثار معروف جهان انترتینمنت فراتر هم می‌گذارد و با وارد شدن به فیلم مشهور Shining (درخشش) و بازآفرینی لوکیشن این فیلم، ادای احترامی جانانه به سینمای وحشت می‌کند.

بررسی فیلم Ready Player One
از این اکیپ چطور؟ چند نفر را می‌شناسید؟

اسپیلبرگ مخلوطی از انیمه‌ها و گیم‌ها و کامیک‌ها و فیلم‌ها و سریال‌ها را در هم آمیخته و آن را وارد یک جهان تازه و ابداعی با نام OASIS کرده که ساخت آن در آینده‌ای نه چندان دور با توجه به پیشرفت‌های کنونی چندان هم دور از تعجب نیست. با اینکه فیلم سعی دارد در پس پرده موضوع نوجوانانه و اکشن خالص خود حرف‌هایی هم برای گفتن داشته باشد اما این حرف‌ها چندان هم جدی تلقی نمی‌شوند.

بررسی فیلم Ready Player One

مثلا کاراکتر جیمز هلیدی تا حد زیادی تداعی کننده استیو جابز است و رقابت دو شرکت تکنولوژیک در دنیا برای گرفتن کنترل زندگی مردم بسیار شبیه به رقابت گوگل و اپل در این روزهاست. مواردی از این قبیل در طول فیلم به چشم می‌خورد اما فیلمنامه کشش جدی شدن را ندارد و در حد همان یک بازی ویدیویی عظیم باقی می‌ماند.

بررسی فیلم Ready Player One

همین مساله شبه گیم بودن فیلم شاید در نگاه اول برای بسیاری غیرقابل تحمل باشد، برخی از تماشاگران علاقه چندانی به دیدن یک فیلم با سکانس‌های تمام CGI صرف ندارند و آن را نوعی انیمیشن تصور می‌کنند تا یک فیلم لایو اکشن زنده سینمایی؛ اما بعد از دیدن فیلم Ready Player One احتمالا شما هم مثل من متوجه خواهید شد که OASIS و ساخته جدید اسپیلبرگ در هیچ قالبی جز این شکل جای نمی‌گرفت و هر کس دیگر هم آن را می‌ساخت به این چشم‌نوازی نبود. (ضمن اینکه توصیه شدید می‌کنم فیلم را در بزرگترین ابعادی که می‌توانید ببینید!)

بررسی فیلم Ready Player One

مرز بین بازی‌های ویدئویی و سینمای بلاک‌باستری هالیوود هیچ‌وقت تا به این حد به هم نزدیک نبوده و فیلم به خوبی توانسته هم به گیم‌ها و گیمرهای کلاسیک و هم به نوجوانان تازه‌نفس عاشق گیم و عناوین امروزی ادای احترام کند. از این حیث فیلم Ready Player One قطعا در تاریخ سینما جاودان خواهد ماند.

بررسی فیلم Ready Player One

پی نوشت(نکته جالب): بعد از اکران شدن فیلم Ready Player One گفته می‌شود که فروش دوربین‌های واقعیت مجازی افزایش چشمگیری داشته و مردم بیشتر به استفاده از این دستگاه علاقه‌مند شدند!

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • arjang alvandipour
    arjang alvandipour | ۲۰ تیر ۱۳۹۷

    بهتره قبل اینکه یک نقد و برسی رو بنویسید کتاب رو هم خونده باشید بعد بگید بهتر از کتابشه. این فیلم به هیچ وجه بهتر از کتاب نیست و خیلی ضعف داشت و میشه گفت یکی از ضعیف ترین فیلم های اسپیلبرگ بود من این کتاب رو یکسال قبل اکران فیلم خوندم و به هیچ وجه فیلم نتونست منو راضی کنه و معلوم نیست یه سری شخصیت ها از کجا اومدن و اصلا داخل کتاب نیستن بهتون پیشنهاد میکنم برای زجر ندادن روحتون اول فیلم رو ببینید و بعد کتاب رو بخونید که به مسخره بودن فیلم بخندید?

  • Mahdi Hosseini
    Mahdi Hosseini | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

    تا این مقاله رو خوندم رفتم سریع دانلودش کردم و دیدم. زیرنویس فارسی نداره هنوز با زیرنویس انگلیسی دیدم.واقعن باید بگم محشره. دو و نیم ساعت گذشت اما بدون اینکه بفهمم چطوری گذشته. به اندازه ی گیم برام جالب بود.به همه توصیه میکنم که ببینند. حالا که نیمه شبه، فردا باز هم میبینمش. ایول داره اسپیلبرگ با این فیلم سازیش

  • احد وصال
    احد وصال | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷

    همین امرروز کتابشو تموم کردم ..فوق العاده بود
    فیلم رو هم نیم ساعتی دیدم با کیفیت نه چندان خوب ..اسپیلبرگ کمی از خلاقیت های خودش رو وارد فیلم کرده و خب مو به مو از رو کتاب ساخته نشده فیلم
    این فیلم خیلی بهتر از فیلمهای ابرقهرمانی مارول و دی سی هست که سینما رو به گند کشیدند

    • SaEkra12
      SaEkra12 | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

      نظرت محترمه ولی خب هر کی یه جورشو دوس داره
      اگه طرفدار نداش اینقد رونق پیدا نمیکرد
      سینما هم برای مخاطب و طبق سلیقه ش ساخته میشه پس نمیتونی بگی به گند کشیده شده میشه گف عوض شده

    • sepehr
      sepehr | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

      ?

    • سجاد ذاکری
      سجاد ذاکری | ۲ خرداد ۱۳۹۷

      مارول کجا سینما رو به گند کشیده

مطالب پیشنهادی