ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیاهچاله
علمی

کشف سیاهچاله ای فوق درخشان که هر روز حجمی معادل خورشید را می بلعد

اخترشناسان اخیرا سیاهچاله کلان جرمی را شناسایی کرده اند که فوق العاده درخشان بوده و با نرخ رشد عجیبی در حال گسترش است. این سیاهچاله عظیم که J215728.21-360215.1 نام گرفته ۲۰ میلیارد برابر خورشید بوده ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰

اخترشناسان اخیرا سیاهچاله کلان جرمی را شناسایی کرده اند که فوق العاده درخشان بوده و با نرخ رشد عجیبی در حال گسترش است.

این سیاهچاله عظیم که J215728.21-360215.1 نام گرفته ۲۰ میلیارد برابر خورشید بوده و به لطف رشد فوق العاده هر میلیون سال به اندازه ۲۰۰ میلیون خورشید بزرگتر می شود. ولع این کشف جدید به حدی زیاد است که هر روز حجمی معادل خورشید را می خورد.

«کریستین ولف»، سرپرست پروژه شناسایی J215728.21-360215.1 از دانشگاه ملی استرالیا در این باره می گوید:

اگر این هیولا در کهکشان راه شیری قرار داشت، ده برابر نورانی تر از ماه بود و درخشش آن تمام ستاره های دیگر را تحت تاثیر قرار می داد.

دلیل اصلی نورانی بودن این سیاره به حجم فراوان غبار و گازهایی برمی گردد که روزانه مکیده می شوند. حرکت مارپیچی این مواد باعث القای اصطکاک و حرارت به جرم موسوم به دیسک شده و در نتیجه شروع به تشعشع الکترومغناطیس می کند. در مورد این سیاهچاله بخش عظیمی از این تشعشعات از نوع ماورا بنفش بوده و میزان به حدی زیاد است که اگر در کهکشان راه شیری قرار داشت، حیات را از روی زمین منقرض می کرد.

اگرچه سیاهچاله به صورت مستقیم قابل مشاهده نیست، اما زمانی که دیگر اجرام اطرافش را به همراه نور می بلعد، نشانه هایی از خود بروز می دهد. یافتن هیولاهای کلان جرمی از قبیل همین مورد بسیار دشوار است چرا که اغلب در مراحل اولیه شکل گیری جهان تشکیل شده اند.

این تیم تحقیقاتی با استفاده از تلسکوپ نوری SkyMapper در استرالیا، ماهواره Gaia آژانس فضایی اروپا و «کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ میدان وسیع» ناسا J215728.21-360215.1 را شناسایی کرده اند.

کشف چنین سیاه چاله هایی که منشا آنها به میلیون ها سال قبل برمی گردد، در شناسایی نحوه توسعه جهان به محققان کمک شایانی خواهد کرد.

تماشا کنید: نحوه بلعیده شدن یک ستاره توسط سیاهچاله

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • мσнαммα∂.α.ʝ
    мσнαммα∂.α.ʝ | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

    نوش جونش

مطالب پیشنهادی