ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هوش مصنوعی انویدیا با نگاه کردن به انسان فرا می‌گیرد

یادگیری ماشینی راه بسیار پر فراز و نشیبی را طی کرده‌ تا امروز به جایگاهی رسیده‌ که حال و آینده‌ی صنعت تکنولوژی به این مقوله بستگی دارد. یادگیری‌ ماشینی با اینکه بسیار حیرت انگیز و ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰

یادگیری ماشینی راه بسیار پر فراز و نشیبی را طی کرده‌ تا امروز به جایگاهی رسیده‌ که حال و آینده‌ی صنعت تکنولوژی به این مقوله بستگی دارد. یادگیری‌ ماشینی با اینکه بسیار حیرت انگیز و غیر قابل باور است اما هنوز از متد‌های مصنوعی استفاده می‌کند. اکنون محققان شرکت معروف انویدیا راه جدیدی برای تعلیم هوش مصنوعی ربات‌های مجازی و صنعتی توسعه داده‌اند که در واقع روند یادگیری انسان را تقلید می‌کند.

در واقع این ربات‌ها با استفاده از روش یادگیری جدیدشان قادر خواهند بود که با مشاهده‌ی انجام یک کار توسط انسان یا ربات‌های دیگر، روند انجام کار را حفظ کرده و سعی کنند آن را دوباره تکرار کنند.

بیشتر شبکه‌‌های عصبی به روش مستقیم تعلیم داده می‌شوند که تنها چند ساعت طول می‌کشد اما تهیه‌ی دیتای آماده‌ی لازم برای آن ممکن است مدتها به طول انجامد. یادگیری ماشینی اصولاً بدین شکل است که هزاران هزار دیتای آماده شده به یک شبکه‌ی عصبی داده می‌شود و این شبکه سعی می‌کند با بررسی و ذخیره تک تک آنها، در عملیات خاصی دستورالعمل‌های انتخابی را برگزیند. با اینکه روش یاد شده عملکرد بسیار مطلوبی از خود نشان داده اما نمی‌توان در همه‌ی شرایط از آن استفاده کرد.

مثلاً برای ربات‌های صنعتی طبق روش همیشگی، باید یک متخصص حضور داشته باشد و برای هر گونه عمل یا وظیفه‌ی ساده‌، برنامه‌ی پیچیده‌ای نوشته و آن را به آموخته‌های ربات‌ها اضافه کند.

اما انویدیا ترجیح می‌دهد دیتای تمرینی را امتحان کند. بدین شکل دیتای بسیار زیادی برای انجام یک وظیفه محیا می‌شود که نیازی به انجام پروسه‌های پیچیده و طاقت فرسا برای تهیه‌ی آن نیست. این یادگیری شبیه ساز محور (یا مشاهده محور) برای پردازشگر‌های  گرافیکی انویدیا نظیر تایتان X بسیار مفید واقع می‌شود.

متد جدید این شرکت می‌تواند برای مصارف دیگر هم استفاده شود. برای مثال، هوش مصنوعی می‌تواند روند انجام کارهای خود را به انگلیسی ساده بیان کند تا محققان و برنامه نویسان بتوانند بلافاصله و به راحتی آنها را بررسی کرده و تغییراتی در آنها اعمال کنند. در آینده‌ای نزدیک ربات‌های مجازی که از این ویژگی بهره می‌برد قادر خواهند بود با مشاهده‌ی همکاران خود روند انجام یک کار را بیاموزند.

 

تماشاکنید: ابزار جدید گوگل برای آشنایی با یادگیری ماشینی

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ?️
    ?️ | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

    کافیه یک نمونه که توانایی یادگیری بالایی دارد ساخته بشود تا بتوان بعد از آن هزاران ربات مشابهش را داشت.

مطالب پیشنهادی