ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دانشمندان قصد دارند یک آلبوم موسیقی را درون DNA ذخیره کنند

مسیو اتک نام یکی از گرو‌ه‌های موسیقی انگلیسی است که با ۲۰ ساله شدن آلبوم کلاسیک معروفشان یعنی Mezzanine قصد دارند با کمک محققان آن را جاوادنه کنند. دانشمندان قصد دارند به سفارش این گروه، آلبوم ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲ خرداد ۱۳۹۷ | ۰۰:۰۱

مسیو اتک نام یکی از گرو‌ه‌های موسیقی انگلیسی است که با ۲۰ ساله شدن آلبوم کلاسیک معروفشان یعنی Mezzanine قصد دارند با کمک محققان آن را جاوادنه کنند. دانشمندان قصد دارند به سفارش این گروه، آلبوم یاد شده را به صورت کد‌های دی ان ای ذخیره کنند. این آلبوم به شکل دی ای ان قادر است تا میلیون‌ها سال بعد دست نخورده و سالم باقی بماند.

انستیتو تکنولوژی فدرال زوریخ (ETH Zurich) مسئولیت این کار را بر عهده گرفته و پرفسور «رابرت گرس» سرپرست این انستیتو درباره دلیل فعالیت یاد شده گفته است:

«اطلاعاتی که روی یک سی دی یا هارد دیسک ذخیره می‌شوند شامل صفر و یک می‌شوند اما دی ان ای به صورت دنباله‌هایی از سی بلوک دی ان ای یعنی A، C، G و T ذخیره خواهد شد. این روش به ما اجازه می دهد موسیقی را برای هزاران سال به دور از هرگونه خرابی آرشیو کنیم.»

دی ان ای

تصویر بالا به قسمتی از مدل ذخیره شده‌ی آلبوم موسیقی Mezzanine به صورت دی ان ای اختصاص دارد. در این مدل تمامی آلبوم به صورت چهارتایی ذخیره شده‌اند و تیم تحقیقاتی مسئول خاطرنشان نموده که مجبور بوده‌اند حدود ۵ هزار کره‌ی شیشه‌ای به قطر ۱۶۰ نانومتر بسازند تا بتوانند کل آلبوم را در آن ذخیره کنند.

هر ضرب یک آهنگ به صورت لایه‌هایی نازک که شامل دی ان ای دیتای صوتی است، ذخیره می‌شود. تیم یاد شده سعی کرده که ابتدا هر فایل موسیقی را به صورت فرمت اوپوس ذخیره کند. سپس فایل یاد شده با کمک یک کمپانی آمریکایی به ۹۲۰ هزار رشته‌ی دی ان ای تبدیل شده است تا جاودانه شوند.

دی ان ای

گام بعدی این است که این دی ان ای ها داخل ۵۰۰۰ کره‌ی شیشه‌ای قرار گیرند تا در کنار هم قرار گرفته و شمای کلی آلبوم یاد شده را تشکیل دهند. بدین شکل اگر شخصی بعد از مدتها این محتوا را بیابد پس از تبدیل این دی ان ای ها به فایل صوتی قادر خواهد بود آنها را دوباره بشنود.

 

تماشا کنید: در «استادیوم بی حد و مرز» نایکی می توانید با نسخه دیجیتالی خودتان رقابت کنید

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی