ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا مکالمه دستیار مجازی گوگل در کنفرانس توسعه دهندگان ساختگی بود؟ [به روز رسانی]

گوگل در رویداد I/O 2018 قابلیت جالبی به نام «داپلکس» از دستیار صوتی خود را نشان داد که در آن دستیار با یک آرایشگاه و یک رستوران تماس می گرفت و در خواست رزرو وقت می ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۲:۵۷

گوگل در رویداد I/O 2018 قابلیت جالبی به نام «داپلکس» از دستیار صوتی خود را نشان داد که در آن دستیار با یک آرایشگاه و یک رستوران تماس می گرفت و در خواست رزرو وقت می کرد. علی رغم اینکه این مکالمه هوش مصنوعی بسیار جالب به نظر می رسید و حتی لحن و صدای دستیار بسیار شبیه به انسان ها بود، ولی شاید گوگل یک ویدیوی غیر واقعی را نمایش داده باشد.

داپلکس قابلیتی است که امکان مکالمه تلفنی دستیار صوتی گوگل با انسان ها را فراهم می کند. نمونه مکالمه هایی که توسط گوگل نمایش داده شد، به حدی طبیعی بود که حضار در سالن رویداد I/O را به تشویق وا داشت. با این حال برخی دلایلی را مطرح کرده اند که واقعی بودن این مکالمه را زیر سوال می برد و به این ترتیب به نظر می رسد این مکالمه ساختگی یا به عبارتی از پیش برنامه ریزی شده باشد. در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم:

  • در هیچ یک از دو تماس (آرایشگاه و رستوران)، فرد پاسخ دهنده نامی از کسب و کار نمی برد. به عبارتی مشخص نیست که نام آرایشگاه یا رستوران چیست.
  • در پس زمینه هیچ صدای نویزی شنیده نمی شود، در حالی که انتظار می رود در رستوران یا آرایشگاه صدای به هم خوردن بشقاب ها یا صدای سشوار و نویزهای دیگر شنیده شود.
  • هیچ آدرس یا نامی از هوش مصنوعی تماس گیرنده پرسیده نمی شود تا در اطلاعات رزرو او ثبت شود.
  • بر اساس قوانین ایالت کالیفرنیا هنگامی که دو فرد با یکدیگر مکالمه تلفنی داشته باشند و یکی از طرفین قصد ضبط قانونی مکالمه را داشته باشد، باید طرف دیگر نیز به این موضوع رضایت دهد. در این مکالمه چنین موضوعی مطرح نمی شود.

با این حال شاید این تماس ویرایش شده و یا بخش هایی از آن حذف شده باشند. بنا بر ادعای وبسایت vanity fair در نهایت نباید به دموهایی که در صحنه یا هر جای دیگری ارائه می شود، اعتماد کرد. خصوصاً دموهایی که در زمینه تکنولوژی نمایش داده می شوند تقریباً هیچ گاه واقعی نیستند.

پیش از این نیز دموهای متعددی توسط بسیاری از کمپانی ها منتشر شده بودند که واقعی نبوده اند. البته تفاوتی که در این بین وجود دارد این است که ساندار پیچای، مدیر عامل اجرایی گوگل هنگامی که در صحنه ایستاده بود، دقیقاً اشاره کرد که مکالمه واقعی است.

برخی تلاش کردند رستورانی که توسط هوش مصنوعی گوگل رزرو شده بود را بیابند و البته به سرعت این رستوران مشخص شد. مسئولان وبسایت خبری Mashable با آن تماس گرفتند و فردی که پاسخ داد ابتدا ادعا کرد که هوش مصنوعی گوگل رزروی را انجام داده. ولی در ادامه به نظر می رسید که مضطرب شده و بدون تأیید مجدد اینکه گوگل با رستوران تماس گرفته، تلفن را قطع کرد. تصور نمی کنید این اتفاق مشکوک به نظر می رسد؟

 

به روز رسانی...

بنا بر اعلام وبسایت فون آرنا با پیگیری ها از طریق رستوران مورد بحث، مشخص شده که گوگل پیش از تماس به کارمند رستوران در این باره هماهنگی انجام نداده. همچنین خبرگزاری بلومبرگ گزارش کرده که تماس، ویرایش شده تا نام آرایشگاه و رستوران در آن چه که در کنفرانس گوگل پخش شد، مشخص نباشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • آریا
    آریا | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷

    خب دمو بوده. انتظار ندارین که برای نمایش قابلیت سیستم. واقعا زنگ بزنن رستوران غذا سفارش بدن یا وقت آرایشگاه بگیرن؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی