ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

سمی با محتویات Kings of Glory؛ بازی‌های موبایل هم می‌توانند قاتل باشند

چند ماهی می‌شد که از نیمه‌شب تا 9 صبح استریم می‌کرد. در بعضی ویدیوها نزدیک بود خستگی زیاد او را از پا در بیاورد اما نمی‌خواست این مسئله جلوی افزایش محبوبیتش را بگیرد. تلاش‌هایش هم ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۳ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۹:۱۵

چند ماهی می‌شد که از نیمه‌شب تا 9 صبح استریم می‌کرد. در بعضی ویدیوها نزدیک بود خستگی زیاد او را از پا در بیاورد اما نمی‌خواست این مسئله جلوی افزایش محبوبیتش را بگیرد. تلاش‌هایش هم نتیجه داد، خیلی زود یکی از معروف‌ترین استریمرهای چینی لقب گرفت و شبانه بازیکن‌های زیادی دوست داشتند ببینند استریمر محبوب‌شان چگونه بازی می‌کند.

حالا 170 هزار طرفدار داشت و با موفقیت روز افزون عنوانی که استریم می‌کرد، آینده درخشان‌تری پیش‌رو خود می‌دید. با این وجود همه چیز در نیمه‌شب دوم نوامبر تغییر کرد. او وسط استریم بازی ناگهان غیبش زد و در حالی که طرفداران فکر می‌کردند به خاطر خستگی رفته کمی استراحت کند ولی استریمر تا صبح خودش را نشان نداد.

تعدادی کامنت می‌گذاشتند که «اشکالی ندارد، فقط خوابش برده و بگذارید بخوابد.» اما وقتی که غیبت استریمر به چند روز بعدش هم طول کشید، بینندگان ویدیوها کم‌کم شک کردند. اگرچه کمپانی پشت بازی دوست نداشت مسئله رسانه‌ای شود ولی خیلی زود علت نبود استریمر معروف فاش شد: Lonely King به خاطر خستگی زیاد از انجام «یک بازی معروف چینی» جانش را از دست داد.

اگر از عناوین واقعیت افزوده فاکتور بگیریم، خیلی کم پیش می‌آید بازی‌های موبایل متهم اصلی پرونده یک مرگ بشوند. یا همانند کلش‌ رویال و کلش‌ آو کلنز مردم را از کار و زندگی می‌اندازند، یا مشابه کندی کراش خانواده‌ها را نسبت به فرزاندانش‌شان بی‌مسئولیت‌تر می‌کنند و یا مثل فاینال‌ فانتزی و فیت/گرند اوردر کاربر را به پرداخت‌های درون برنامه‌ای معتاد می‌کنند.

با این حال یک اپلیکیشن چینی تمام معادلات را به‌هم زد. بازی به همان اندازه که با موفقیت‌های عجیبش، شرکت ناشر خود را قدرتمندتر می‌کرد ولی به همان اندازه هم برای خانواده‌ها به یک تهدید تبدیل شده بود. خیلی‌ها معتادش بودند و تلفات ناشی از بازی هر چند وقت یک بار افزایش می‌یافت.

عنوانی که از آن حرف می‌زنیم ابتدا در سال 2015 و با نام Kings of Glory فقط در چین منتشر شد و دو سال بعد کمپانی تنسنت، ناشر این بازی و بعضی عناوین محبوب دیگر همانند پابجی موبایل، عنوانش را در کشورهای غربی با نام Strike of Kings عرضه کرد. پس از چند ماه نیز نام نسخه غربی به Arena of Valor تغییر نمود.

Arena of Valor

Arena of Valor به نوعی جانشین League of Legends روی اسمارت‌فون‌ها به حساب می آید. بازی الهامات زیادی از این عنوان معروف گرفته و خیلی از المان‌هایش یادآور آن هستند، تنها با این تفاوت که حالا روی اسمارت فون ها مبارزه می‌کنید. بنابراین قواعد بازی همانند لیگ آو لجندز و بقیه عناوین مشابه این سبک روی موبایل مثل وین‌گلوری است.

بازی نه مثل کلش رویال برای پیشرفت بازیکن محدودیت می‌گذارد و نه مثل بقیه عناوین اینترنتی بعد از چند ساعت خسته کننده می‌شود. هر دقیقه که به بازی تان ادامه دهید می‌توانید انتظار پیشرفت داشته باشید و در تمام این دقیقه ها شاهد یک تجربه کاملا متفاوت با گذشته خواهید بود؛ هیچ مانعی وجود ندارد.

تمام این ویژگی ها در کنار ذات اعتیادآور سبک MOBA هم هستند که باعث شده‌اند Arena of Valor عنوانی خطرناک برای بازیکن‌ها باشد: یک استریمر جان خود را از دست می‌دهد، بازیکن هفده ساله‌ای بعد از چهل ساعت بازی پشت هم به سکته مغزی دچار می‌گردد، دختری به خاطر تجربه پیاپی چشم سمت راستش کور می‌شود.

Arena of Valor

کار به جایی می‌رسد که حتی دولت چین نیز در ارتباط تاثیر بازی روی جوانان، به خصوص سربازان، ابراز نگرانی می‌کند. چند ماه پیش از مرگ Lonely King یک روزنامه نظامی در گزارشی اعلام کرد که تقریبا تمام سربازها در طول تعطیلات آخر هفته به تجربه بازی مشغول هستند. نویسنده این گزارش در روزنامه نوشت:

این دقیقا یک خطر امنیتی بوده و نباید آن را نادیده گرفت. بازی به توجه مداوم مخاطب به خود نیاز دارد. وقتی سرباز به خاطر ماموریتی فوری بازی را رها می‌کند، ممکن است همچنان حواسش به بازی باشد و به همین خاطر ماموریت را به درستی انجام ندهد.

البته خود تنسنت هم در این مدت سعی کرده با محدودیت‌هایی فشارها از عنوانش را کم کند. حالا کودکان زیر 12 سال تنها یک ساعت در روز می‌توانند بازی کنند و بعد از ساعت 9 نیز قابلیت تجربه این عنوان را ندارد. این محدودیت برای نوجوانان بین 12 تا 18 سال نیز دو ساعت است.

در دوره‌ای کوتاه نیز تنسنت به خاطر جو منفی که پیرامون Arena of Valor شکل گرفته‌ بود، سهامش با 4.1 درصد کاهش مواجه شد. با این حال Arena of Valor همچنان محبوب‌ترین بازی موبایل جهان از دیدگاه خیلی‌ها است و ماهیانه 160 میلیون کاربر دارد. سال گذشته گزارشی منتشر شد که با توجه به آن، حدود 50 درصد از درآمد تنست از بازی‌های موبایل را همین Arena of Valor تشکیل می‌دهد.

البته با عرضه پابجی موبایل احتمالا این آمار تغییراتی داشته ولی همچنان نمی‌توان محبوبیت عجیب Arena of Valor را نادیده گرفت؛ شاید در کشورهای غربی این فورتنایت باشد که به ترند جدید بازی‌های موبایل تبدیل شده ولی در شرق آسیا تنسنت همچنان با عنوانش یکه‌تازی می‌کند.

بازی فقط در آوریل سال گذشته موفق شد حدود چهارصد و پنجاه میلیون دلار درآمدزایی کند. برای مقایسه شاید بد نباشد که بدانید اپیک‌گیمز در حال حاضر و از فورتنایت روی «تمام‌ پلتفرم‌ها» ماهیانه نزدیک به دویست دلار به دست می‌آورد. Arena of Valor عنوان خطرناکی است، اگر هم می‌خواهید تجربه‌اش کنید فقط مراقب باشید.

Arena of Valor

Arena of Valor

سازنده: Tencent Games قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 995 / 508 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • LOGANLEGEN
    LOGANLEGEN | ۳ خرداد ۱۳۹۷

    دوسال بازی می‌کردم... خفن و اعتیادآوره.. نزدیکش نشید

  • farzad je
    farzad je | ۳ خرداد ۱۳۹۷

    من نفهمیدم درست

مطالب پیشنهادی