ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بازار سیم‌کارت رند
تکنولوژی

پشت پرده سیم‌کارت‌های رند چند صد میلیونی

سیم‌کارت رند هم مثل هر چیز دیگر قیمت و مشتری خاص خودش را دارد. اگر نگاهی به سایت‌های فروش سیم‌کارت بیندازید، قیمت‌های چند صد میلیونی چشمان‌تان را به خود خیره می‌کند. برخی سیم‌کارت‌ها در حالی ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۵ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۰

سیم‌کارت رند هم مثل هر چیز دیگر قیمت و مشتری خاص خودش را دارد. اگر نگاهی به سایت‌های فروش سیم‌کارت بیندازید، قیمت‌های چند صد میلیونی چشمان‌تان را به خود خیره می‌کند. برخی سیم‌کارت‌ها در حالی بالای صد میلیون تومان قیمت خورده‌اند که گفته می‌شود بازار سیم‌کارت در سه ماهه اخیر همزمان با نوسانات نرخ ارز دچار رکود شده و آن بازار داغ سابق را ندارد، هرچند که قیمت‌ها همچنان رو به افزایش هستند.

«از بهمن ماه سال گذشته میزان خرید و فروش در بازار سیم کارت رند تقریبا به صفر رسیده است.» این حرف بسیاری از فروشندگان سیم‌کارت است. اما گاه گاهی اگر مشتری شماره را بپسندند به قیمت‌های نامتعارف توجهی نمی‌کند و شماره‌ رندی را به نام خودش ثبت می‌کند. یکی از فروشندگان سیم کارت در بازار تهران به دیجیاتو می‌گوید:

«وضعیت بازار قطعیت ندارد و نمی‌توان گفت بازار خوابیده یا خیر اما خرید و فروش بسیار کمتر صورت می‌گیرد. حدود 10 درصد خریداران به قصد سرمایه‌گذاری، 60 درصد برای استفاده دائمی و 30 درصد دیگر هم از دلالان سیم‌کارت هستند.»

بازار آنقدر کساد شده که فروشندگان حاضر به فروش اقساطی سیم‌کارت‌های چند میلیونی هم شده‌اند:

«خرید اقساطی بستگی به توان مالی خریدار دارد. حدود 50 درصد مشتریان اقساطی خرید می‌کنند چون توان پرداخت نقدی 20 میلیون تومان را ندارند. ولی می‌توانند قسطی صاحب خط رند شوند. قیمت خط هم بستگی به تورم دارد. به عنوان مثال در دوره‌ای خط 300 میلیونی 150 میلیون تومان شد و برعکس. عوامل دیگر مانند تورم خانه و خودرو هم بر قیمت خط تاثیر می‌گذارند.»

شماره رند این خاصیت را دارد که در ذهن می‌ماند و برای کارهای تجاری بهتر است. سیم‌کارت‌های رند به جز تاجران و فعالان اقتصادی مشتریان دیگری هم دارند: کلاهبرداران! فروشنده دیگری در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید که قبل از خرید سیم‌کارت، با استفاده از یک سامانه برای استعلام، از مشکلات قضایی که صاحب قبلی سیم کارت داشته آگاه می‌شوند تا در نهایت خریدار جدید، با انبوهی از تماس افراد مختلف مواجه نشود:

«منتها کلاهبرداران قبل از اینکه فرار کنند در زمانیکه هنوز شاکی وجود ندارد، خط را می‌فروشند و مشکل به نفر بعدی منتقل می‌شود. بنابراین صاحب جدید خط حدود چند ماهی دردسر دارد.»

بازار سیم‌کارت رند

اما در این شرایط سخت اقتصادی پرداخت میلیون‌ها تومان پول برای یک سیم‌کارت، برای افراد جامعه غیرقابل پذیرش است. پس چه کسانی خریداران این سیم‌کارت‌ها هستند و چرا؟ دکتر «مجید ابهری» جامعه شناس فضای مجازی، علت را در تغییر سبک زندگی که از شبکه‌های اجتماعی تاثیر گرفته می‌داند. او در گفتگو با دیجیاتو به همین نکته اشاره می‌کند و می‌گوید:

«تغییر سبک زندگی تحت تاثیر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی کار را به جایی رسانده که بعضی از فرزندان افراد ثروتمند که دارای پول‌های باد آورده‌اند، با ایجاد صفحه بچه پولدارها در شبکه‌هایی مثل اینستاگرام یا فیس‌بوک، داشته‌های خود را به رخ هم‌ سن و سال‌های خود بکشند. خریدن گوشی طلا با نگین‌های الماس و خوردن دونات طلا به قیمت بیش از 100 هزار تومان و خرید لباس‌های برند و سیم‌کارت‌های رند تا قیمت 700 میلیون تومان از کارهایی‌ست که برای خودنمایی انجام می‌دهند و در این فضا به نمایش می‌گذارند.»

سندروم هیسترویونیک یا «خودنمایشی» عاملی‌ست که ابهری آن را دلیل ترویج این نوع رفتار در بعضی از اقشار جامعه می‌داند و درباره آن اینطور توضیح می‌دهد: «تمام اینها ناشی از کمبود توجه در خانواده است. فرزندانی که ضعف و کاستی دیده شدن دارند، با این گونه اقدامات خلاء خود را پر کرده و قصد دارند خود را نشان دهند. این دسته از افراد دارای سندروم هیسترویونیک هستند که می‌خواهند خود را به نمایش بگذارند و عقده‌های‌شان را ارضاء کنند.»

از آن سو تجمل‌گرایی از دیگر مواردی‌ست که روانشناسان آن را مسبب این اوضاع می‌دانند. دکتر «یاسمن اسماعیلی افجه»، روانشناس و رفتارشناس فضای مجازی در گفتگو با دیجیاتو به تجملگرایی مثبت و منفی اشاره و آثار هر یک را بررسی می‎کند:

«تجملگرایی مثبت و منفی است. نوع مثبت آن میل به زیبایی و بهتر شدن زندگی است اما اگر تاثیر منفی و مخرب داشته باشد، فرد را در زندگی شخصی روزمره دچار مشکل می‌کند. تجملگرایی هم به بینش و نگرش فرد برمی‌گردد. افراد این نگرش و بینش را از جامعه، فضای مجازی یا افراد اطراف خودشان که روی بینش آنها تاثیر می‌گذارند و آن را خوب می‌پندارند، می‌پذیرند. بنابراین وقتی آن را خوب دانستند سعی می‌کنند به آن برسند تا از دیگران و جامعه عقب نمانند و طرد نشوند.»

بازار سیم‌کارت رند

به گفته افجه یک علت دیگر فقر فرهنگی‌ست که زیرمجموعه عوض شدن ارزش‌هاست. او معتقد است که این امر می‌تواند به دلیل حس حقارت و کمبود اعتماد به نفس هم باشد که متاسفانه بین افراد جامعه ما بسیار دیده می‌شود: «شکاف فرهنگی زیاد شده، افراد در صورتی می‌توانند خود را در جامعه مطرح کنند که به دنبال ظواهر بروند.»

این روان‌شناس از معضل دیگری به نام عقده حقارت نام می‌برد. او به دیجیاتو می‌گوید:

«عقده حقارت موجب اضطراب در فرد می‌شود، چون او چیزی برای مطرح کردن خود ندارد یا دارد اما آنها را ندیده می‌گیرد؛ پس سعی می‌کند خود را با ارزش‌های سطحی مطرح کند. زمانیکه شخصی به ارزش‌های سطحی روی می‌آورد در کوتاه مدت استرس خود را کاهش می‌دهد. او برای سرپوش گذاشتن روی عقده و حقارت خود به دنبال برتری جویی به اشکال مختلف است، مثل تهیه کالای لوکس یا تغییر ظاهر، همچنین از لحاظ جامعه شناسی چون فرهنگ‌سازی درستی صورت نمی‌گیرد، برخی افراد برای فرهنگ‌سازی به دنبال افراد مشهور می‌روند و این فرهنگ‌سازی اشتباه صورت می‌گیرد.»

تغییر ارزش‌ها، تجمل‌گرایی و سرپوش‌گذاشتن بر عقده‌های روانی و شخصیتی از نظر روانشناسان و جامعه‌شناسان دلایل موجهی‌ست تا برخی افراد در این شرایط نابه‌سامان اقتصادی روی به خرید سیم‌کارت‌های صد میلیونی بیاورند. شما چه می‌گویید؛ آیا خرید سیم‌کارت‌های چند صد میلیونی بعضی مواقع و یا برای برخی افراد ضروری است یا با کارشناسان مورد بحث هم عقیده هستید؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • OLD
    OLD | ۵ خرداد ۱۳۹۷

    من به واسطه کارم با بیشتر بازیگران صدا و سیما در ارتباطم. تقریبا تمام بازیگران خط های چند صد میلیونی دارند...

  • stormwolf
    stormwolf | ۵ خرداد ۱۳۹۷

    "عوامل دیگر مانند تورم خانه و خودرو هم بر قیمت خط تاثیر می‌گذارند ." هیچ دلیل منطقی نمیتونم بیارم این تاثیر چرا و چجوری و به چه دلیلی اعمال میشه

  • محمد رضا
    محمد رضا | ۵ خرداد ۱۳۹۷

    منم یه سیم کارت خریدم ۵هزار تومان ۷۰۰میلیون مب فروشم تخفیف‌ هم می دم

    • E.A
      E.A | ۵ خرداد ۱۳۹۷

      ? ? ?

مطالب پیشنهادی