ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دندانپزشکان ترس را بو می‌کشند؟

همه از رفتن به مطب دندانپزشکان ترس دارند و فکر کردن به یونیت دندانپزشکی ممکن است بزرگترین کابوس برخی کاربران به شمار آید. با این حال اخیراً دانشمندان متوجه شده‌اند که هرچقدر ترس شما از ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۶ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۰:۳۰

همه از رفتن به مطب دندانپزشکان ترس دارند و فکر کردن به یونیت دندانپزشکی ممکن است بزرگترین کابوس برخی کاربران به شمار آید. با این حال اخیراً دانشمندان متوجه شده‌اند که هرچقدر ترس شما از این مسئله بیشتر باشد، احتمال اینکه دندانپزشک شما حین کارش روی دندان‌هایتان دچار اشتباه شود، بسیار بیشتر خواهد بود.

این پژوهش ثابت کرده که دندانپزشکان به نوعی می‌توانند ترس یا اضطراب یک مریض را بو کشیده یا حس کنند. همین مسئله موجب می‌شود که نتوانند عملکرد مطلوبی از خود بر جای بگذارند و احتمال اشتباه کردنشان بیشتر شود.

تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که بدن بسیاری از افراد هنگام تجربه‌ی احساسات و هیجانات منفی، بو و عطری از خود متصاعد می‌کند که روی اشخاص پیرامونشان تاثیر می‌گذارند.

Valentina Parma سرپرست ایتالیایی این تحقیق درباره‌ی آن می‌گوید:

« این کشفیات در واقع اولین مدرک واقعی است که نشان می‌دهد بو و عطر‌ مخفی بدن ما، از احساسات ما پرده برمی‌دارد و روی افراد پیرامونمان تاثیر می‌گذارد.»

او برای اینکه تحقیقات خود را به درستی انجام دهد، یک تیم ۲۴ نفره از دانشجویان گرد هم آورد و از آنها کمک گرفت. پارما از این تیم خواست که در زمان امتحانات یک پیراهن بپوشند تا رایحه‌ی متصاعد شده از آنها را بسنجند. به همین دلیل قرار شد آنها یک پیراهن دیگر هم در یک روز عادی بپوشند تا محققان بتوانند مقایسه را به درستی انجام دهند.

بدین ترتیب ۴۸ پیراهن جمع آوری شد. پس از آن این البسه میان دانشجویان دندانپزشکی دیگری پخش شد تا آنها با پوشیدن این لباس‌ها روی مانکن‌های دندانپزشکی امتحان دهند. پس از پایان یافتن امتحان، محققان نمره‌ی این نفرات را با لباس پوشیده‌ شده توسط آنها ضبط کرده و به مقایسه میان دو گروه پرداختند.

بر اساس این مقایسه مشخص شد دندانپزشکانی که لباس‌های معمولی را پوشیده بودند عملکرد بهتری از گروه دیگر داشتند. به عبارت دیگر اثبات شد که بوی متصاعد شده از افراد می‌تواند بر عملکرد دندانپزشکان تاثیر می‌گذارد. پس بهتر است اگر از رفتن به دندانپزشکی ترس دارید، پیش از رفتن به مطلب، آرام‌بخش خورده یا به لباستان اسپری خوشبو کننده بزنید.

 

تماشا کنید: نتایج یک پژوهش ۳۰ ساله: موسیقی درد و استرس جراحی را پایین ‌می‌آورد

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • kamran naseri
    kamran naseri | ۶ خرداد ۱۳۹۷

    و پول رو

  • ramtin rahnavard
    ramtin rahnavard | ۶ خرداد ۱۳۹۷

    یعنی میخوام بگم این همه ادم جمع شدن بگن اقا عطر بزن

    • No Name!
      No Name! | ۶ خرداد ۱۳۹۷

      ???

مطالب پیشنهادی