ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مشکلات سامانه نیما
تکنولوژی

رییس صنف اتحادیه فناوران رایانه: مشکلات سامانه نیما موجب عدم واردات کالا می‌شود

کاهش تعرفه واردات لپ تاپ همانطور که پیش‌تر گفته شده بود تاثیری در کاهش قیمت این کالا نداشت و نوسانات نرخ ارز، مشکلات گمرکی و از همه مهم‌تر کمیابی و نایابی برخی مدل‌ها در بازار ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۶ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۰

کاهش تعرفه واردات لپ تاپ همانطور که پیش‌تر گفته شده بود تاثیری در کاهش قیمت این کالا نداشت و نوسانات نرخ ارز، مشکلات گمرکی و از همه مهم‌تر کمیابی و نایابی برخی مدل‌ها در بازار باعث شد تا قیمت‌ لپ‌تاپ‌ها به شکل چشم‌گیری بالا برود و بازار کالای دیجیتال به نوعی سوت و کور شود. در این بین مشکلات سامانه نیما هم مزید بر علت بوده و به گفته بسیاری از افراد، نتوانسته رهگشای مشکلات فعلی بازار باشد.

نوسان جهشی نرخ ارز در روزهای ابتدایی سال، تلاش‌ها برای کاهش قیمت لپ‌تاپ را خنثی کرد چرا که این کالا یک محصول وارداتی به شمار می‌رود (فقط یک شرکت در داخل کشور لپ تاپ تولید می‌کند) و با گران شدن دلار نیز طبعا این کالا هم افزایش قیمت خواهد داشت.

مشکلات سامانه نیما

«سیدمهدی میرمهدی» رییس صنف اتحادیه فناوران رایانه در گفتگوی خود با دیجیاتو افزایش قیمت کالاهای IT را 50 درصد و بیشتر عنوان می‌کند و تاکید دارد که واردکنندگان نمی‌توانند جنسی را وارد کنند، حال چه با دلار 4200 تومانی دولتی چه با دلار دیگر:

«بانک مرکزی اعلام کرده واردکنندگان تنها باید از طریق سیستم بانکی وارد شوند و حق ندارند واردات از طریق بدون انتقال ارز و اعتبار مدتی هم انجام دهند. این قوانین دست و پاگیر در واردات باعث شده که هیچ کالایی وارد نشود و کبود جنس در بازار بیداد کند. فردی که لپ‌تاپی به قیمت دو سه میلیون خریده، برای استفاده از آن به کابلش و لوازم جانبی دیگرش احتیاج دارد؛ کمبود این لوازم قیمت‌ها را بالا برده و مردم تقاص ناموجودی جنس در بازار را می‌دهند.»

میرمهدی سامانه نیما را ناکارآمد برای ساماندهی بازار کالای الترونیک می‌داند و می‌گوید این سامانه نه تسریعی به واردات بخشیده و نه گشایشی در گره مشکلات واردکنندگان انجام داده است:

«اوضاع بدتر هم شده چرا که یک سری از فعالان آواره شدند و کارهای ثبت نام برای واردات انجام دادند اما بعد اعلام شد که باید از طریق سامانه نیما اقدام کنند و این سامانه هم همانند موارد مشابه گذشته‌اش نتوانسته کاری از پیش ببرد. مدت زمان طولانی رسیدگی به ثبت‌نام‌ها و ندادن ارز دولتی به عموم واردکنندگان کالاهای الکترونیکی از دیگر مواردیست که به بازار لطمه زده است.»

مشکلات سامانه نیما

او از قول دولت مبنی بر اعطای ارز در چند روز آینده خبر می‌دهد ولی از آن به عنوان «نوشدارو بعد از مرگ سهراب» یاد می‌کند و عدم تزریق کالا در بازار فعلی و جلوگیری از واردات را مشکلات اساسی صنف می‌داند. میرمهدی همچنین به موج بیکاری در بازار دیجیتال اشاره می‌کند:

«در حال حاضر متاسفانه علاوه بر افزایش قیمت کالا، مسئله افزایش روند بیکاری وجود دارد؛ زیرا شرکت‌ها درآمدی ندارند و نمی‌توانند هزینه‌هایشان را تامین کنند و مجبور به تعدیل نیروهای انسانی خود هستند.»

بعد از راه‌اندازی سامانه نیما برای فعالان اقتصادی، فرآیند صادرات با تغییراتی همراه شده است و به گفته برخی دست‌اندرکاران، هنوز این سامانه به طور کامل قابل استفاده نیست و مشکلاتی دارد و فرآیند صادرات برای صادرکنندگان با مشکلاتی همراه شده است؛ به‌گونه‌ای که سرعت حرکت صادرات در کوتاه مدت با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد. بنابراین در حال حاضر صادرکنندگان و واردکنندگان در فروش و تامین ارز با مسائلی مواجه هستند.

مشکلات سامانه نیما

به گفته کارشناسان اکنون بسیاری از کالاهایی که وارد شده در گمرکات کشور باقی مانده و نمی‌توان آن‌ها را ترخیص کرد. امروز حواله‌جات بخش اصلی اقتصاد جهانی است و دولت باید هرچه زودتر برای این موضوع فکری کند. مسئولان بانک مرکزی هم در این باره به روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه پاسخ شفافی نمی‌دهند و سایت ایسنا خبر داده که در پی پیگیری‌ها به آنها گفته شده «مگر شما نمی‌دانید مسئولان بانکی همیشه در جلسه هستند؟»

بازار موبایل و کالاهای دیجیتال فعلا بیشتر از سایر بازارها مورد التهاب قرار گرفته چرا که مستقیما با نرخ دلار سروکار دارد اما به نظر می‌رسد عدم رسیدگی درست و عدم پاسخگویی مسئولین به مشکلات می‌تواند این آفت را به جان و ریشه کل بازار کشور بزند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • Nimaas
    Nimaas | ۱۰ خرداد ۱۳۹۷

    همیشه آخرش همه تقصیرا میفته گردن من?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی