ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیستم تشخیص چهره پستانداران
تکنولوژی

سیستم تشخیص چهره به دنیای حیوانات آمد؛ شناسایی پستانداران در معرض خطر

سیستم تشخیص چهره که اکنون در بسیاری از گوشی های هوشمند به کار می رود و به نظر می رسد تنها مختص به انسان ها نخواهند ماند. محققان به تازگی سیستم تشخیص چهره پستانداران جدیدی ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۷ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

سیستم تشخیص چهره که اکنون در بسیاری از گوشی های هوشمند به کار می رود و به نظر می رسد تنها مختص به انسان ها نخواهند ماند. محققان به تازگی سیستم تشخیص چهره پستانداران جدیدی را توسعه داده اند که می تواند با تشخیص چهره این حیوانات، نمونه های در معرض خطر را شناسایی کند.

بسیاری از روش های معمول برای شناسایی این موجودات ممکن است موجب صدمه رسیدن به آنها شود یا حتی برایشان ایجاد مزاحمت یا استرس کند. سیستم جدید که «PrimNet» نام دارد به شیوه ای غیر تهاجمی شناسایی پستانداران را ممکن می کند.

به عنوان مثال سیستم مذکور این امکان را فراهم می کند که کارگران مزارع از شامپانزه ها، میمون های طلایی و لِمورها تنها به واسطه ثبت تصویر با یک اپلیکیشن اندرویدی آنها را شناسایی کنند. این سیستم می تواند نتیجه شناسایی را به طور دقیق اعلام کند یا 5 نمونه مشابه را به کاربر نمایش دهد.

سیستم تشخیص چهره پستانداران

PrimNet بر اساس شبکه های عصبی (سیستم‌ها و روش‌های محاسباتی نوین برای یادگیری ماشینی، نمایش دانش و در انتها اعمال دانش به دست آمده در جهت پیشبینی پاسخ‌های خروجی) کار می کند. محققان، PrimNet را توسط هزاران تصویر مرجع از حیوانات آموزش داده اند. البته این موضوع مشکل تر از آن است که در نگاه اول به نظر می آید. حیوانات گونه های بسیار متفاوتی دارند که به واسطه مو، خز، رنگ چشم و بسیاری فاکتورهای دیگر با هم تفاوت دارند.

در عمل PrimNet به همراه اپلیکیشن گوشی هوشمند توسعه داده شده دقتی بیش از 90 درصد را ارائه کرده. البته اعلام شده که این سیستم همچنان در حال توسعه و پیشرفت است.

توسعه دهندگان این سیستم امیدوارند در آینده پستانداران بیشتری را به پایگاه داده خود اضافه کنند و در عین حال با ارائه سیستم خود به صورت کد منبع باز، امکان استفاده سایرین از این فناوری را فراهم آورند. از جمله کاربردهای آتی این فناوری می توان به استفاده آن توسط مأموران مقابله با قاچاق حیوانات اشاره کرده که می توانند دریابند یک حیوان خاص به چه منطقه ای تعلق دارد.

 

تماشا کنید: دوربین رایدی، راهکاری ارزان قیمت برای جلوگیری از خواب آلودگی راننده

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی