ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هیپرکاپنی
تکنولوژی

جادوی روس ها نفس فضانوردان را به آب تبدیل می کند

محققان روسی در حال توسعه سیستمی برای استخراج دی اکسید کربن از هوای درون فضاپیما و تجزیه آن به متان و آب هستند. «انستیتوی تحقیق و توسعه مهندسی شیمیایی» NIIKhimMash که در زمینه سیستم های ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۷ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۳:۵۹

محققان روسی در حال توسعه سیستمی برای استخراج دی اکسید کربن از هوای درون فضاپیما و تجزیه آن به متان و آب هستند.

«انستیتوی تحقیق و توسعه مهندسی شیمیایی» NIIKhimMash که در زمینه سیستم های تسهیل زندگی در فضا فعالیت دارد، در گزارش سالانه خود از برنامه هایش برای ایجاد سیستم تبدیل CO2 به H2O خبر داده است.

این موسسه روسی پیش از این از ابزارهای دیگری برای فضانوردان رونمایی کرده که شامل دوش، سونا، دستشویی، ماشین لباسشویی و دیگر لوازم بهداشتی است. محققان روسی در مصاحبه با «اسپوتنیک» از مزایا و چالش های فنی استفاده از کربن دی اکسید در سیستم های بازیابی آب فضایی گفته اند:

در صورتی که میزان دی اکسید کربن موجود در هوا از حد خاصی فراتر رود، فرد بر اثر هیپرکاپنی یا افزایش کربن اکسید در خون دچار مشکلاتی نظیر اختلال در تنفس، سرگیجه و عدم تمرکز می شود. بنابراین فناوری های تبدیل و تجزیه دی اکسید کربن در فضا مورد استقبال قرار خواهند گرفت.

میزان دی اکسید کربن موجود در فضاپیما یا ایستگاه بین المللی فضایی نباید از ۰.۵ درصد بیشتر شود و در غیر این صورت فضانورد دچار هیپرکاپنی شده و توان جسمی و تمرکز خود را از دست خواهد داد. میزان غلظت مجاز دی اکسید کربن موجود در هوا روی زمین ۰.۰۳ درصد است و با رسیدن این میزان به ۱۳ درصد جان افراد به خطر خواهد افتاد.هیپرکاپنی در حال حاضر سیستم اصلی پالایش دی اکسید کربن در ایستگاه بین المللی Vozdukh است که توسط انستیتوی NIIKhimMash ساخته شده و برای جذب دی اکسید کربن و خارج کردن آن از ایستگاه فضایی از جاذب های «زئولیت» ویژه بهره می برد.

فضانوردان معتقدند که غلظت CO2 فعلی با اثرگذاری بر عروق باعث سرگیجه و مشکلات بینایی شده و باید سطح مجاز آن از .۰۵ درصد به ۰.۳ درصد یا حتی کمتر از آن کاهش پیدا کند، بنابراین توسعه ابزارهای قوی تر برای پاکسازی دی اکسید کربن اهمیت بالایی دارد.

 

تماشا کنید: نمای متفاوت زمین از دید ایستگاه فضایی بین المللی

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی