ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ادامه تولید پراید
خودرو

ادامه تولید پراید و زامیاد؛ نتیجه غیر مستقیم اعمال تحریم های خودروسازی

7 ماه از مهلت خودروسازان باقی مانده تا بتوانند با رعایت 85 مورد استانداردسازی در محصولات‌شان، ادامه کار را برای خود هموار کنند. با این حال حاشیه تحریم‌ها هر روز بر تردید توانستن و نتوانستن ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۷ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۹:۱۵

7 ماه از مهلت خودروسازان باقی مانده تا بتوانند با رعایت 85 مورد استانداردسازی در محصولات‌شان، ادامه کار را برای خود هموار کنند. با این حال حاشیه تحریم‌ها هر روز بر تردید توانستن و نتوانستن خودروسازان در اعمال استانداردها، دامن می‌زند و احتمال ادامه تولید پراید و زامیاد را قوی‌تر می‌کند.

ضمن آنکه پیش ازین «احمد نعمت بخش» به عنوان سخنگوی انجمن خودروسازان در نامه‌ای از ناتوانی اهالی این صنعت برای رعایت استانداردهای جدید خبر داده بود؛ موضوعی که حالا با اضافه شدن تحریم‌ها احتمال لغو یا کمتر شدن‌شان بیشتر می‌شود.

اسفند ماه سال 95 سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد خبر داد و اعلام کرد که براساس تفاهم‌نامه‌ای بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتقا این استانداردها از نظر تعداد و کیفیت مطرح شده و در دستور کار قرار گرفته است.

براساس زمان‌بندی صورت گرفته خودروسازان موظف شدند تا ابتدای دی ماه سال گذشته ۶۱ مورد استاندارد را اجرا کنند و پس از آن تا ابتدای تیر ماه سال ۱۳۹۷ با استانداردسازی مصرف سوخت، دو مورد  به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه شود و در نهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد دیگر تا دی ماه امسال، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد ارتقاء پیدا کند.

ادامه تولید پراید

طبق جدول موارد اولیه تدوین شده که باید در موعد زمانی نزدیک‌تری اجرا می‌شدند، استانداردهای ساده‌تری به شمار می‌آیند که به نظر می‌رسید خودروسازان از عهده‌ اجرای آن برخواهند آمد. اما هرچه به اجرای استانداردهایی که نیاز است تا ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۹۷ اجرایی شوند نزدیک شویم شرایط برای خودروسازان سخت‌تر خواهد شد.

با این حال تاکنون خودروسازان هیچ تغییری در استانداردسازی خودروهای‌شان اعمال نکرده‌اند و ادامه تولید پراید و زامیاد به همان شکل قبلی صورت می‌گیرد، نتیجه‌ای شنیدن آن دور از ذهن نبود.

آنطور که «پیمان پیرایش» مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران گفته بود:

«در حال حاضر 20 مدل خودرو در کشور تولید می‌شوند که نمی‌توانند این استانداردها را رعایت کنند. برخی از این خودروها این امکان را دارند تا با تغییر و اصلاحت بتوانند به استاندارد دست پیدا کنند اما احتمالا تولید 10 مدل خودرو به دلیل عدم انطباق با استانداردها متوقف خواهد شد.»

ادامه تولید پراید

مدتی بعد هم احمد نعمت بخش، سخنگوی انجمن خودروسازان اعلام کرد که خودروسازان در رعایت استانداردهای جدید ناتوان هستند.

بدین ترتیب امید برای بهبود در صنعت خودروسازی کشور را کمرنگ کرد و احتمال متوقف شدن 10 خودرو داخلی را افزایش داد. با این حال سازمان ملی استاندارد تاکنون از نظر خود کوتاه نیامد.

«نیره پیروزبخت» رئیس سازمان ملی استاندارد تاکید کرد که این سازمان پس از پایان بازه زمانی تعیین شده، یک روز هم به خودروسازان مهلت جدیدی نخواهد داد.

این درحالی‌ست که خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های مربوط به صنعت خودروی کشور، توان خودروسازان را در اجرای استانداردها کاهش می‌دهد. حالا باید دید سازمان استاندارد تا چه اندازه بر حرف‌های خود پایبند می‌ماند و در صورت اجرایی نشدن استانداردها، از تولید خودروهای غیراستاندارد جلوگیری می‌کند.

هرچند این احتمال هم وجود دارد که خودروسازان بار دیگر از لابی‌های قدرتمند خود استفاده کنند و استانداردهای خواسته شده را تعدیل کنند.

البته این موضوع بستگی مستقیم به ماندن یا نماندن خودروسازان معتبر خارجی در ایران و همچنین تخفیف‌ها و تمدیدهایی‎ست که برای خودروسازان در نظر گرفته می‌شود. موضوعی که به نظر نمی‌رسد نتیجه‌ای جز ادامه تولید پراید و زامیاد با همین کیفیت داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • pouya s
    pouya s | ۸ خرداد ۱۳۹۷

    همیشه یه بهونه ای برای تولید این آشغالا بوده و گرنه پیشرفت و توسعه با بهونه درست نمیشه

  • yoda
    yoda | ۸ خرداد ۱۳۹۷

    جدا از این که ای وای بر ایران و ایرانی جا داره به نویسنده بگم : دامنه میزنه غلط هست و باید بگی دامن میزنه

  • San-Siro
    San-Siro | ۸ خرداد ۱۳۹۷

    این پاچه‎خوارهای که میان اینجا و Dislike میدن به نظرهای درست و حسابی ملت همون خنگ و کند ذهن‎هایند که تو مدرسه ردیف اول مینشستند آخر سرم مردود میشدن. بسه داداچ ساندیسها فاسد شده دیگه!

  • sepehri
    sepehri | ۸ خرداد ۱۳۹۷

    گند بزنن این مملکت و حاله ادم بهم میخوره چهل ساله همش بدبختی

  • ?️
    ?️ | ۷ خرداد ۱۳۹۷

    البته بعضی می گفتند
    تحریم‌ها از برکات است!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی