ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سیم‌های گیتار الماسی به حافظه‌ کامپیوترهای کوانتومی تبدیل می‌شوند

کامپیوتر‌های کوانتومی همانند همتایانشان به حافظه احتیاج دارند تا بتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند اما ساخت چنین حافظه‌ای بسیار سخت است چرا که آنها با قرار گرفتن کنار اتم‌های ارتعاش یافته، تمامی ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۷ خرداد ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۰

کامپیوتر‌های کوانتومی همانند همتایانشان به حافظه احتیاج دارند تا بتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند اما ساخت چنین حافظه‌ای بسیار سخت است چرا که آنها با قرار گرفتن کنار اتم‌های ارتعاش یافته، تمامی اطلاعاتشان را از دست می دهند. حال دانشمندان یک راه هوشمندانه برای این مسئله پیدا کرده‌اند و آن ساخت حافظه‌ کامپیوترهای کوانتومی به شکل یک سیم گیتار الماسی است.

محققان موفق شده‌اند سیستمی برای حافظه‌ کامپیوترهای کوانتومی بسازند و به این نتیجه رسیده‌‌اند که رشته‌های الماسی میکرونی خاصیت مناسبی برای ذخیره‌ی الکترون‌های دیتا در کامپیوتر‌های کوانتومی دارند.

اگر شما به الماس، یک ولتاژ برق وارد کنید، قادر خواهید بود آن را کشیده و فرکانس ارتعاش یافته از الکترونش را تقویت کنید. به عبارت دیگر، این رشته‌ها قادرند اطلاعات را به درستی در خود ذخیره کنند و دستکاری این اطلاعات در این نوع رشته‌ها بسیار سخت خواهد بود.

این تکنولوژی باعث می‌شود که الکترون‌ها بتوانند دیتا و اطلاعاتشان را برای هزاران نانوثانیه نگه دارند. در حالی که پیش از آنها قادر بودند تنها ده ثانیه اطلاعات را در خود ذخیره کنند. این قابلیت و پیشرفت بسیار زیاد زمان ذخیره‌ی اطلاعات در الکترون‌ها می‌تواند در پردازش دیتای سیستم‌ کامپیوتر‌های کوانتومی حیاتی باشد.

البته هنوز سیم‌های گیتار الماسی برای کامپیوترهای کوانتومی تولید نشده‌اند اما دانشگاه هاروارد آمریکا در حال آزمایش این تکنولوژی است و قصد دارد از چنین فرصت‌هایی برای تولید یک محصول مناسب استفاده کند. این مسئله به علت استفاده از الماس و بهره گیری از تکنیکی ناآشنا می تواند بسیار چالش برانگیز باشد اما با این حال اگر این آزمایشات با موفقیت صورت پذیرند، به طور قطع کامپیوتر‌های کوانتومی از مباحثی آزمایشی به ماشین‌های واقعی و کاربردی تبدیل خواهند شد.

کامپیوترهای کوانتومی با خود وعده ی حل مشکلات بسیار بزرگ و فراتر از تصوری را به همراه دارند که کامپیوترهای کلاسیک فعلی هرگز حتی قادر به حل بخش کوچکی از آنها نیز نبوده اند. البته این را باید به حساب روزی بگذاریم که آنچه در مورد آنها گفته می شود به صورت شیوه های عملی کاربردی گردند زیرا نتایجی که تا به امروز در بهره گیری از آنها بدست آمده دلگرم کننده نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی