ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

کدام پرچمدار پرتره های بهتری می گیرد: آیفون 10، گلکسی اس 9 پلاس یا پی 20 پرو

تا امروز برای عکاسی پرتره با پس زمینه ی محو به یک دوربین غول پیکر DSLR و لنزی با نسبت کانونی مناسب احتیاج داشتید، اما تلفن های هوشمند که پیش از این دوربین های کامپکت ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۸ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

تا امروز برای عکاسی پرتره با پس زمینه ی محو به یک دوربین غول پیکر DSLR و لنزی با نسبت کانونی مناسب احتیاج داشتید، اما تلفن های هوشمند که پیش از این دوربین های کامپکت ها از صحنه روزگار حذف کردند، حالا با مقاصد شوم به DSLR های حرفه ای تر نزدیک می شوند. گوشی های امروزی به لطف توان سخت افزاری چشمگیر خود قادر هستند کمبودهایی مثل نداشتن لنز و حسگر بزرگ را با پردازش های نرم افزاری جبران کنند و عملکردی نزدیک به دوربین های حرفه ای نمایش دهند.

این موضوع باعث شده قابلیت ثبت عکس های پرتره به یکی از میدان های اصلی رقابت در بازار موبایل تبدیل شود و تولید کنندگان گوشی تلاش زیادی برای پیاده سازی هرچه بهتر این قابلیت در محصولات اخیر خود به خرج دهند. بر همین اساس پرچمداران اصلی سه تولید کننده اول تا سوم بازار موبایل را انتخاب کردیم تا در این مطلب کیفیت عکاسی پرتره در آنها مقایسه کنیم. این سه پرچمدار نام آشنا آیفون 10 از اپل، گلکسی اس 9 پلاس از سامسونگ و پی 20 پرو از هواوی هستند. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

عکاسی پرتره با موبایل

بر اساس توضیح ویکی پدیا، عکس پرتره یعنی تصویری از صورت، گردن و شانه های سوژه. عکاسی پرتره فوت و فن و نکات بسیاری دارد و از زاویه چهره تا نورپردازی را شامل می شود. اما وقتی در مورد حالت پرتره در موبایل های هوشمند صحبت می کنیم، مهم ترین چیز این است که دستگاه به خوبی سوژه را تشخیص دهد، مرز اطراف چهره را شناسایی کند و هرچه در زمینه ی آن قرار دارد را محو نماید. محو بودن زمینه کمک می کند توجه بیشتری روی سوژه باشد و نتیجه به خروجی دوربین های حرفه ای نزدیک تر خواهد بود. بعضی گوشی ها هم به شکل خودکار سوژه را روتوش می کنند تا چهره ی کاربر بی نقص تر باشد.

در این مطلب می خواهیم بهترین پرتره ای که هر موبایل می تواند خلق کند را با رقبا مقایسه کنیم، در نتیجه قابلیت هایی مثل روتوش چهره یا حالت HDR که در برخی مدل ها به شکل پیش فرض فعال هستند را فعال باقی گذاشتیم، اما قابلیتی مثل شبیه سازی نورپردازی استودیویی هنوز در اولین مراحل توسعه قرار دارد و چندان خوب عمل نمی کند، در نتیجه از وارد کردن آن به مقایسه صرف نظر کردیم.

برای انجام مقایسه ۴ سناریوی مختلف در نظر گرفتیم. عکاسی پرتره با دوربین سلفی در محیط داخلی و خارجی، عکاسی پرتره با دوربین اصلی در محیط خارجی و یک پرتره با پس زمینه سفید ساده. در تصویری که با زمینه ی سفید گرفته شده تمرکز روی این است که کدام محصول چهره ی بهتری ثبت می کند.

عکاسی پرتره با موبایل

لنز آیفون ۱۰ زاویه دید محدود تری دارد و هیچ روتوشی روی چهره اعمال نمی کند. زاویه دید اس ۹ پلاس و پی ۲۰ پرو باز تر است و به درد سلفی های دست جمعی می خورد. هر دو محصول ضمناً به قابلیت روتوش مجهز هستند، هرچند در اس ۹ پلاس فقط می توانید روتوش را خاموش یا روشن کنید، اما پی ۲۰ پرو این امکان را می دهد که مقدار روتوش را هم بین ۱ تا ۱۰ انتخاب کنید و ما آن را روی ۵ قرار دادیم.

در برش ۱۰۰ درصد تصاویر مشاهده می کنیم که دوربین جلو در گلکسی اس 9 پلاس بیشترین جزئیات را ثبت کرده و با اختلاف در رده اول قرار می گیرد، حتی با وجود اینکه پی 20 پرو یک دوربین سلفی ۲۴ مگاپیکسلی دارد و این رقم دقیقاً ۳ برابر از پرچمدار سامسونگ بیشتر است.

عکاسی پرتره با موبایل

در این تصویر همچنین تفاوت عملکرد هر محصول در مقدار روتوش بیشتر مشخص می شود. آیفون در واقعیت دست نمی برد، گلکسی اس ۹ پلاس کمی از ایرادات را می پوشاند و در پی 20 پرو می توانید در روتوش کردن به سیم آخر بزنید.

در سناریوی بعدی زمینه سفید را کنار گذاشته و به محیط شلوغ تری رفتیم تا عملکرد دستگاه در تشخیص چهره و تار کردن اطراف آن محک زده شود.

عکاسی پرتره با موبایل

در این مرحله عملکرد هر ۳ گوشی در تار کردن اطراف سوژه قابل قبول است و تفاوت اصلی به نحوه ثبت چهره باز می گردد. باز هم آیفون 10 چهره را همان گونه که هست ثبت می کند، گلکسی اس ۹ پلاس جایی بینابین قرار دارد و نتیجه را بهتر می کند بدون اینکه از واقعیت فاصله بگیرد. پی 20 پرو هم تا هرجا که شما بخواهید در روتوش کردن پیش می رود، هرچند روتوش بیش از حد به چهره ای مصنوعی منجر می شود درست مانند چیزی که در عکس های پرسنلی رخ می دهد.

برای مشاهده پرتره های ثبت شده با دوربین سلفی در ابعاد اصلی اینجا کلیک کنید: آیفون 10 - گلکسی اس 9 پلاس - پی 20 پرو

وقتی به محیط طبیعی می رویم اضافه شدن نور خورشید کنتراست شدیدی ایجاد می کند و کار به مراتب سخت تر می شود. حالا دیگر تشخیص دادن چهره از زمینه به سادگی قبل نیست و این موضوع عملکرد دوربین را تحت تاثیر قرار می دهد.

عکاسی پرتره با موبایل

برش ۱۰۰ درصد مشاهده می کنیم که آیفون 10 و پی 20 پرو کمی از لبه های مو و صورت سوژه را هم تار کرده اند تا فاصله ای بین زمینه و سوژه ایجاد نشود، اما گلکسی اس 9 برعکس عمل کرده و برای جلوگیری از تار شدن صورت و موها، اطراف سوژه را کمتر از بقیه زمینه تار کرده است.

عکاسی پرتره با موبایل

هرچند دوربین های عکاسی این کار را بدون نقص انجام می دهند، اما باید توجه داشته باشیم که در مورد دوربین بسیار کوچک جلوی موبایل صحبت می کنیم و عملکرد هر ۳ پرچمدار در این بخش قابل قبول به حساب می آید. وقتی به دوربین عقب سوییچ می کنیم، دستگاه به لطف سنسور بزرگ و اطلاعات بیشتری که از صحنه در اختیار دارد، عملکرد تار کردن زمینه را هم بسیار دقیق تر انجام می دهد.

عکاسی پرتره با آیفون 10

عکاسی پرتره با گلکسی اس 9 پلاس

عکاسی پرتره با هواوی

برای مشاهده پرتره ها در اندازه اصلی کلیک کنید: آیفون 10 - گلکسی اس 9 پلاس - پی 20 پرو

نکته ای که در تصاویر به چشم می خورد این است که پرچمدار سامسونگ و هواوی بهتر موفق شده اند کنتراست بالای تصویر را حفظ نمایند، در حالی که تصویر ثبت شده با آیفون در بخش های بسیار روشن (روی شانه ی سوژه) دچار حالت over expose شده است و از نظر نوردهی ایراد دارد. اما در مورد محو کردن زمینه، هر ۳ محصول سربلند از این آزمایش بیرون آمده اند، هرچند باز هم به نظر می رسد تصویر گلکسی اس 9 پلاس جزئیات بیشتری دارد.

عکاسی پرتره با موبایل

بر اساس نمونه عکس هایی که مشاهده کردیم، به نظر شما کدام پرچمدار برای عکاسی پرتره با موبایل گزینه مناسب تری به حساب می آید؟ برای شنیدن نظرات شما مشتاق هستیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (57 مورد)
  • امیر سادات شیرازی
    امیر سادات شیرازی | ۱۱ خرداد ۱۳۹۷

    قطعا جزییات ایفون بیشتره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی