ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موتور سیکلت‎‌‌ های کاربراتوری
خودرو

خداحافظی با آلاینده های پر سر و صدا؛ شماره گذاری موتورسیکلت‎‌‌های کاربراتوری متوقف می شود

قرار است موتور سیکلت‎‌‌ های کاربراتوری ازین به بعد وارد و پلاک نشوند تا کم‌کم رد سیاه رنگ‌شان در آسمان تهران کمرنگ شود. «محمد خادم منصوری» رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه تهران، امروز خبر ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۹ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۸:۱۵

قرار است موتور سیکلت‎‌‌ های کاربراتوری ازین به بعد وارد و پلاک نشوند تا کم‌کم رد سیاه رنگ‌شان در آسمان تهران کمرنگ شود.

«محمد خادم منصوری» رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه تهران، امروز خبر از عدم واردات و پلاک نشدن موتور سیکلت‎‌‌ های کاربراتوری در تهران و افت قیمت آن در بازار خبر داد. خادم به شهروندان توصیه کرد از موتورهای انژکتوری و برقی استفاده کنند:

«موتورهای انژکتوری و برقی جایگزین موتور سیکلت‎‌‌ های کاربراتوری شده‌اند و موتورهای کاربراتوری به دلیل ایجاد آلودگی دیگر پلاک نمی‌شوند.»

آلودگی هوا مهم‌ترین آسیب تردد موتورسیکلت‌هاست. در‌حال‌حاضر بیش‌ از  ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور تردد می‌کنند. حدود 2.5 میلیون آنها موتور سیکلت‌ های کاربراتوری هستند که به‌دلیل عدم تمایل موتورسواران به دریافت معاینه‌فنی، علیرغم اجباری شدن آن، سهم آلایندگی‌ موتورسیکلت‌ ها را در کلان‌شهرها به ۳۰درصد رسانده‌اند.

موتور سیکلت‎‌‌ های کاربراتوریاز‌جمله قوانین‌ و مقررات کلیدی درخصوص کاهش آلودگی هوا، ممنوعیت شماره‌گذاری موتور سیکلت‎‌‌ های کاربراتوری و برنامه‌ریزی برای ترویج موتورسیکلت‌های برقی‌ و تولید آن در کشور است که تاکنون اقدامات جدی در این راستا صورت نگرفته بود. اما خوشبختانه خبر امروز منصوری، امید آبی شدن آسمان تهران را به وجود آورد.

همچنین براساس آخرین آمار اعلام‌شده در ۱۰ سال گذشته ۵۵هزار نفر از فوتی‌های تصادفات رانندگی، راکبان موتورسیکلت‌ها بودند.

در سال ۴ هزار موتورسوار جان خود را در حوادث رانندگی از دست داده‌اند یعنی در هر‌ روز ۱۵ نفر. این در حالی است که از ۱۱ میلیون موتورسوار، تنها ۳۰۰هزار نفر بیمه‌نامه دارند.

بنابراین استفاده از موتورسیکلت‌ها به دلیل آلایندگی بالا، شرایط فیزیکی آسیب‌پذیر، عدم فرهنگ‌سازی برای رانندگی موتورسوار و رعایت نکردن مقررات راهنمایی‌ و‌ رانندگی و تجهیزات ایمنی مانند کلاه ایمنی؛ نتیجه‌ای جز افزایش آلودگی هوا و تلفات سوانح رانندگی ندارد.

موتور سیکلت‎‌‌ های کاربراتوریشاید به همین دلایل باشد که بیشتر کشورها سعی در جایگزین کردن دوچرخه و موتورهای برقی دارند که آلودگی و خطر کمتری نسبت به موتورسیکلت‌ها دارد. موضوعی که رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه تهران هم به آن اشاره کرد:

«دنیا برای کاهش آلودگی هوا به سمت استفاده از موتورهای برقی در حال حرکت است و ما نیز به دنبال فرهنگ سازی استفاده از موتورهای برقی هستیم اما مشکلی که وجود دارد بالا بودن قیمت موتورهای برقی و نداشتن خدمات پس از فروش مطلوب است که امید داریم این مشکلات مرتفع شود.»

بر اساس آخرین اخبار به دلیل نوسانات نرخ ارز، قیمت موتورسیکلت ۲۵ درصد، قیمت دوچرخه ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

همچنین در حوزه دوچرخه بیش از ۹۰ درصد کالاها وارداتی هستند و تنها ۱۰ درصد مونتاژ در داخل کشور صورت می‌گیرد و بیشتر کالاها از کشورهای چین و تایوان وارد می‌شود. اما در بخش موتورسیکلت تنها موتور آن وارداتی است و بقیه قطعات آن در داخل تولید و عرضه می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • sepehri
    sepehri | ۹ خرداد ۱۳۹۷

    اگه تولید پراید و تونستن متوقف کنن اینم انجام میدن

  • Hamed A
    Hamed A | ۹ خرداد ۱۳۹۷

    بشنوید و باور نکنید

  • یحیی خالدی
    یحیی خالدی | ۹ خرداد ۱۳۹۷

    به نظر من موتورهای کاربراتوری تو این وضعیت باز از ماشینا بهترن چون ماشینا بیشتر تک سرنشینن و با موتور میشه گفت یه کارایی دارن در حالی که ماشین چهار برابر موتور مصرف سوخت و آلایندگی داره
    بهتره اول کارخانه ها و ماشینارو درست کنن حالا اگه مشکلی نبود برن دنبال موتورا
    اینجا هم دارن به فقیر فقرا ظلم میکنن به قرآن دستشون به یقه کارخانه دارا نمیرسه که.....

  • lasmoo
    lasmoo | ۹ خرداد ۱۳۹۷

    2.5 میلیون کاربراتوری هستند؟
    حداقل 90 درصد موتورا کاربراتورن

  • Gol pesar
    Gol pesar | ۹ خرداد ۱۳۹۷

    اصلن اگر مملكت صاحاب داشت نبايد وانت و ماشين اينقدر از دسترس اقشار ضعيف تر دور ميموند تا مجبور شن موتور بخرن

    ضمن اينكه قانون درست حسابي هم راجبشون اعمال نميشه

مطالب پیشنهادی