ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

در آستانه ورود به بازار ایران؛ فولکس واگن گلف GTI در برابر هیوندای i30 N

ماموت خودرو به عنوان نماینده رسمی فولکس واگن در ایران در ادامه عرضه محصولات این شرکت به سراغ گلف GTI خواهد رفت و با این که هنوز زمان دقیق معرفی(برای رسانه ها) و عرضه آن ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

ماموت خودرو به عنوان نماینده رسمی فولکس واگن در ایران در ادامه عرضه محصولات این شرکت به سراغ گلف GTI خواهد رفت و با این که هنوز زمان دقیق معرفی(برای رسانه ها) و عرضه آن مشخص نشده است اما بازار تشنه ایران با حجم نقدینگی بسیار بالا از همین حالا در انتظار گلف GTI است.

به همین مناسب بر آن شدیم تا مقایسه این خودرو را با رقیب جدید آن یعنی هیوندای i30 N را خدمتتان تقدیم کنیم. گرچه در آینده نزدیک و با معرفی و عرضه رسمی گلف GTI در ایران بیشتر از این خودروی افسانه ای صحبت خواهیم کرد.

در این مقایسه همانند یک مسابقه بوکس، رقابت را در چند راند پی در پی برگزار خواهیم کرد (5 راند) اما بر خلاف رقابت های بکس که در هر راند حداکثر 10 امتیاز به هر یک از طرفین داده می شود.

فولکس واگن گلف GTI در برابر هیوندای i30 N

در هر راند هر دو رقیب می توانند از 30 امتیاز ممکن، برای خود امتیاز جمع کنند. مشخصا در این جا چیزی به اسم Knockdown”" وجود ندارد اما همانند رقابت های بوکس در هر راند امکان تساوی وجود خواهد داشت.

خوب، بیش از این توضیح نمی دهیم و مستقیما به سراغ این مبارزه حساس و حیثیتی می رویم که در یک سوی میدان گلف GTI افسانه ای قرار دارد که سالیان متوالی به عنوان پادشاه هات هچ ها(هاچبک با عملکرد بالا) شناخته می شود و در سوی دیگر نیز هیوندای با اولین تجربه در ساخت یک هات هچ قرار گرفته است.

فولکس واگن گلف GTI در برابر هیوندای i30 N

راند اول: اتاق، راحتی و میزان کاربردی بودن

هیچ وقت رقیبی برای GTI در زمینه فضای داخلی اتاق و میزان کاربردی بودن آن، حداقل در این بازه قیمتی وجود نداشته است.

گلف در همان اول کار دفاع قدرتمند خود را نشان می دهد. طرح پارچه تارتان و کلاسیک صندلی ها بعد از سالیان سال هنوز جذاب است. در واقع این طرح پارچه صندلی جذاب هنوز مدل GTI را به نسبت گلف های معمولی تمییز می دهد و دوخت قرمز رنگ آن کار را تمام می کند.

دلیل دیگری که صندلی های پارچه ای را به صندلی چرمی که به صورت یک آپشن انتخاب است ترجیح می دهیم. راحتی بی حد و مثال آن ها و حمایت بسیار خوب در بخش نشیمن گاه و ران ها است.

 فولکس واگن گلف GTI

جزئیات جذاب دیگری نیز در اتاق وجود دارد. آرم GTI بر روی فرمان، تریم خاکستری تیره بر روی داشبورد و درب ها با تم لانه زنبوری نشان دهنده این مسئله است که فولکس واگن بر تک تک جزئیات حساب شده کار کرده است.

به طور کلی، فولکس واگن با تزریق حس اسپرتی بودن به فضای اتاق، توانسته حس و حال بهتری را به نسبت مدل معمولی به مخاطب تقدیم کند.

در داخل اتاق هیوندای اما وضعیت چندان خوب نیست، هیوندای با استفاده گسترده از پلاستیک خشک و سیاه رنگ ناامید کننده ظاهر می شود. تنها بخش هایی که از مواد نرم تر در طراحی آن ها استفاده شده بخش بالایی داشبورد و درب ها است.

حتی در زمینه لوگو سازی نیز هیوندای ضعیف عمل کرده است و لوگو N آن کاملا نادیده گرفته ی شود.

هیوندای I30N

صندلی های i30 N نیز راحتی مطلق را به شما نخواهند داد و حتی موقعیت صندلی راننده به صورت ایده آل می تواند پایین تر هم باشد.

گرچه هیوندای طراحی بهتری در بخش داشبورد دارد و دکمه های تنظیم کننده سیستم صوتی و دما حس و حال بهتر و گران قیمت تری به نسبت گلف دارند.

همچنین گلف در صندلی های عقب از پلاستیک خشک در بالای رودری ها استفاده کرده است.

 فولکس واگن گلف GTI

صحبت از صندلی های عقبی شد، یک فرد بالغ به راحتی می تواند پشت سر راننده گلف  و هیوندای بنشیند. گرچه در هر دو خودرو فضای پاها را نمی توان عالی قلمداد کرد.

همچنین گلف به همراه خروجی سیستم تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب عرضه می شود. موردی که در هیوندای دیده نمی شود.

در زمینه فضا سازی هیوندای با اختلاف کم می تواند بهتر از گلف ظاهر شود. به طور مثال در بخش قرارگیری موبایل هوشمندتان در جلوی دست دنده فضای بیشتری ارائه می کند. این مسئله در دیگر بخش ها همچون فضای تودری ها نیز احساس می شود.

 هیوندای I30N

به طور مشخص فضای صندوق هیوندای نیز بهتر است و با این که فضای صندوق گلف معادل 381 لیتر در برابر 380 لیتر هیوندای است، اما در واقعیت چمدان های سایز متوسط و بزرگ ما راحت تر در صندوق آن جا می شدند.

در بخشی که همه پیروزی گلف را پیشبینی می کردیم. 3 داور ما نتوانستند این دو را از هم جدا کنند و نمره یکسانی به هر دو داده اند.

نتیجه راند اول: تساوی - 30 امتیاز برای هر دو خودرو

 فولکس واگن گلف GTI

راند دوم: میزان راحتی و آرامش در حین سواری

GTI را در حالت نرمال قرار دهید تا از آرامش شما در برابر هر نوع دست انداز و خرابی در جاده محافظت کند.

در هیوندای خلاف این مسئله واقع است و سیستم تعلیق در برابر سرعتگیرها عملکرد خوبی از خود نشان نمی دهند. در مسیرهای سفت تر، لرزش بیشتری دارد و در برابر چاله چوله ها به چالش اساسی خواهد افتاد.

هات هچ فولکس واگن همراه بهتری در جاده های بین شهری با مسیرهای سفت و سخت خواهد بود و صدای لاستیک ها کمتر به داخل اتاق نفوذ می کند.

سرنشینان عقب هیوندای اما تجربه سواری راحتی را خواهند داشت. سیستم فنر بندی قابل تنظیم در این جا نشان می دهد که موثر واقع شده است.

 هیوندای I30N

هر دو خودرو قابلیت شخصی سازی در این زمینه را دارند و می توان تنظیمات فرمان، سیستم تعلیق، قوای محرکه و سیستم کنترل پایداری را تغییر داد. هیوندای حتی دو جایزه اضافه تر به راننده می دهد یکی از آن ها LSD الکترونیکی(محدود کننده لغزش دفرنسیال) و دیگری سیستم اگزوز فعال با قابلیت تغییر است.

در i30 N بیش از 1944 حالت مختلف شخصی سازی برای تمامی تنظیمات پیش بینی شده است. اما هیچ کدام از این حالت ها باعث نمی شود تا i30 N سواری شهری بهتری به نسبت GTI پیدا کند.

گرچه هیوندای به دلیل دایره گردش پهن تر و فرمان با وزن بالا در حین پارک کردن نمره های بیشتری نیز در این بخش از دست می دهد و گلف با کسب حداکثر امتیاز به راحتی i30 را در این بخش شکست می دهد.

نتیجه راند دوم: گلف - 30 به 23 امتیاز

راند سوم: هندلینگ

تا پیش از معرفی i30 N، محصولات هیوندای به عنوان یک خودرو با تجربه رانندگی بالا شناخته نمی شدند. بهترین محصول اسپرت این شرکت مدل ولوستر بود که نگاه کردن به نوع طراحی آن جالب تر از رانندگی تند و تیز با آن بود.

حال اما بخش N performance هیوندای توسط مدیر سابق بخش M POWER شرکت بی ام و یعنی guru Albert Biermann مدیریت می شود و همین حالا ما تجربه کمکی که او به کیا در زمینه تولید فست بک اسپرت این شرکت یعنی استینگر داده است را مشاهده کردیم.

N حرف اول Namyang، مرکز عظیم توسعه و تحقیق هیوندای در شمال سئول است.

اما این جهنم سبز یعنی پیست نوربرگ رینگ است که i30 N در آن جا تست شده است.

به هر جهت هیوندای در این زمینه بسیار جدی عمل کرده است. به طور مثال سیستم الکترو مکانیکی دفرنسیال جلو، سیستم تعلیق قابل تنظیم الکترونیکی، اگزوز فعال با قابلیت تغییر، لاستیک های 19 اینچی پیرلی P Zero که به طور اختصاصی برای هیوندای ساخته شده اند.

برای رسیدن به تهاجمی ترین حالت رانندگی با این دو هات هچ، GTI را در حالت Dynamic و i30 N را در حالت اسپرت پلاس قرار می دهیم.

با شروع به حرکت هر دو رقیب غرق در مبارزه شده اند و نمایش بسیار هیجان انگیزی را به نمایش می گذارند. در همین ابتدای کار هیوندای با نمایش دینامیک رانندگی خود همچون یک بوکسر مشت های خود را روانه GTI می کند.

هر دو خودرو ترمزهای کارایی دارند اما ترمزهای i30 N قوی تر احساس می شوند و به شما این اعتماد به نفس را می دهند تا دیرتر ترمز کنید. در ادامه GTI توانایی رسیدن به سرعت هیوندای در حین خروج از پیچ ها را ندارد.

سیستم دفرنسیال الکتریکی هوشمند i30، با بررسی لحظه ای میزان فشار دریچه گاز و زاویه چرخش فرمان، کلاچ هیدرولیکی دفرنسیال را فعال می کند و مقدار نیروی مورد نیاز را به چرخ بیرون از پیچ ارسال می کند.

هرچه بیشتر به پدال گاز فشار بیاورید، دفرنسیال الکترو-مکانیکی هیوندای عملکرد موثر تری از خود نشان می دهد.

کشش باورنکردنی هیوندای، که تحت تمامی شرایط از انتقال گشتاور بیش از حد به چرخ ها و به طبع آن از منحرف شدن محور جلو، جلوگیری می کند.

اعتماد به نفسی که اکسل عقب خودرو با عرض بیشتر به نسبت محور جلو به شما می دهد. اجازه تغییر لاین های پی در پی را با برداشتن پا از روی پدال گاز به شما می دهد.

در GTI برای نزدیک شدن به APEX پیچ به دردسر بیشتری خواهید افتاد. سیستم کنترل ثبات برای این که از اسپین شدن چرخ در داخل پیچ جلوگیری کند. به صورت خودکار ترمز چرخ داخل پیچ را فعال می کند و عملا از رانندگی تهاجمی شما جلوگیری می کند. به گونه ای که به سرعت چراغ نارنجی رنگ کنترل کشش روشن می شود و اجازه عملکرد مناسب به محور جلو را نمی دهد.

در این راند i30 N رقیبش را در گوشه ای از رینگ گرفتار کرده است و با uppercut های سرعتی این آلمانی مغرور را نقش بر زمین می کند.

در مسیر S شکل وقتی این دو رقیب را پشت به پشت یک دیگر می رانیم شاهد این مسئله هستیم که i30 N بهتر وزن را به این سو و آن سو منتقل می کند اما گلف با کمی لنگر انداختن در پی انتقال وزن کمی لنگر می اندازد.

معجزه هیوندای در بخش هندلینگ تنها به دلیل استفاده از دفرنسیال الکترونیکی میسر نشده است. انتقال وزن سریع که چابکی به همراه دارد با استفاده از تعلیق کنترل شده به وسیله سیستم های الکترونیکی است که تغییر مناسب در میزان نیروی فنر را در هر چرخ در زمان مناسب اعمال می کند.

در واقع این سیستم توانایی این را دارد تا 100 بار در هر ثانیه به میزان نیروی G وارد شده به بدنه خودرو، سرعت چرخش فرمان و وضعیت فرمان و پدال گاز خودرو پاسخ دهد.

GTI اما هنوز با این که در بخش هندلینگ به پای هیوندای نمی رسد اما همانند همیشه سرگرم کننده ظاهر می شود و رانندگی با آن بسیار ساده است.

 فولکس واگن گلف GTI

شاید i30 همانند زنبور نیش می زند، اما GTI همانند یک پروانه حرکت زیبا و شناوری دارد. GTI در حدود 105 کیلوگرم سبک تر از i30 با وزن 1429 کیلوگرمی است.

وزن کمتر باعث شده تا خودرو همچنان لذت بخش و شاداب باشد و در حالی که فرمان خودرو اطلاعات و بازخورد کمتری را در اختیار راننده به نسبت i30 قرار می دهد، اما حرکت خطی تری دارد.

با توجه به قابلیت های i30 N در این بخش شما را وادار می کند تا آن را به پیست های اتومبیل رانی ببرید، موردی که خود هیوندای نیز شما را تشویق به انجام چنین کاری می کند و باعث باطل شدن وارانتی خودرو نمی شود.

 هیوندای I30N

در این بخش بیشترین اختلاف امتیاز را از سوی 3 داور ما شاهد هستیم و GTI امتیاز های بسیار زیادی را در این بخش از دست می دهد.

نتیجه راند سوم: هیوندای – 30 به 21 امتیاز

راند چهارم: عملکرد

در هیوندای i30 N به ازای هر کیلووات قدرت، شما تنها 198 دلار پرداخت می کنید. این رقم در GTI معادل 248  دلار به ازای هر کیلووات قدرت است. قدرت GTI معادل 226.6 اسب بخار و قدرت i30 معادل 270 اسب بخار است.

برای این که یک GTI با عملکرد مشابه i30 در زمینه شتاب گیری از صفر تا صد داشته باشید. باید مدل 3 درب آن که مجهز به جعبه دنده اتوماتیک موسوم به DSG با حداکثر قدرت  241 اسب بخار  است را خریداری کنید. این مدل بهایی در حدود 47.990 دلار دارد.

 هیوندای I30N

هیوندای در عرض 6.2 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت می رسد و GTI چند صدم ثانیه ای عقب می افتد. گرچه اختلاف قدرتی آن میزان که بر روی کاغذ وجود دارد، در واقعیت دیده نمی شود.

در اینجا با موتورهای توربوشارژ شده طرف هستیم و هر دو موتور در حدود 2 لیتر حجم دارند. به همین دلیل گشتاور هر دو خودرو بسیار نزدیک به هم است(350 نیوتن متر در گلف و 353 نیوتن متر در هیوندای) و در دور موتورهای یکسانی نیز به حداکثر مقدار خود می رسد.

 هیوندای I30N

هیوندای با استفاده از حقه موقتی افزایش بوست توربوشارژر به مدت 18 ثانیه در زمان تخته کردن پدال گاز، گشتاور را تا 378 نیوتن متر افزایش می دهد.

جعبه دنده دستی گلف GTI در زمان تعویض هر دنده همانند یک بوکسور با مشت زنی بسیار دقیق عمل می کند. وزن پدال کلاچ نیز مناسب است. این مورد در هیوندای i30 N به اندازه گلف قابل قبول نیست و شاید بیش از حد نیاز همانند خودروهای مسابقه ای WRC به نظر بیاید.

برای دوست داران جعبه دنده اتوماتیک، هیوندای تا سال 2019 جعبه دنده 8 سرعته دوال کلاچ خودش را در مدل های N استفاده خواهد کرد. اما فولکس واگن با پرداخت 2500 دلار اضافه تر، جعبه دنده 7 سرعته دوال کلاچ را برای شما فراهم خواهد کرد(مدلی که در ایران عرضه خواهد شد، طبق اعلام سایت ماموت خودرو از جعبه دنده 6 سرعته دوال کلاچ استفاده خواهد کرد).

در زمینه مصرف سوخت نیز گلف GTI عملکرد بهتری دارد و در هر 100 کیلومتر رانندگی 6.6 لیتر سوخت مصرف می کند. این مورد در i30 معادل 8 لیتر در هر 100 کیلومتر رانندگی است.

نتیجه راند چهارم: هیوندای - 30 به 26 امتیاز

راند پنجم و نهایی: کدام یک را خواهیم خرید

با رسیدن به راند نهایی، i30 در بخش امتیازی جلوتر از گلف قرار دارد و این یکی از معدود دفعات است که GTI از رقیبش کندتر یا در زمینه دینامیکی عملکرد پایین تری دارد.

با آپدیت فولکس واگن در مدل سال 2017 به بعد، گلف بیش از همیشه لوکس تر به نظر می رسد و بیشتر شبیه به یک خودرو از کلاس قیمتی بالاتر است.

همچنین با توجه به این که خودرو به همراه جعبه دنده اتوماتیک نیز عرضه می شود، برای انتخاب های خانوداگی به همراه تجربه سواری اسپرت در آخر هفته ها، می تواند پکیج کامل تری به نسبت i30 N باشد. حتی در زمینه تجهیزات ایمنی و امکانات ارتباطی نیز که چندان در این مقایسه از آن ها صحبت نکردیم، گلف وضعیت بهتری به نسبت i30 دارد.

به همین دلیل اصلا عجیب نیست که با ازای هر 4 گلف فروخته شده، یکی از آن ها مدل GTI است.

گرچه قیمت محصولات هیوندای به نسبت زمان افزایش پیدا کرده است. اما در زمینه بهای پرداختی همچنان فولکس واگن را به زمین می زند و دینامیک رانندگی بالای آن، ضربه نهایی را وارد می کند.

شما برای خریدن گلفی که توانایی رقابت با هیوندای را داشته باشد باید 8 هزار دلار اضافه تر پرداخت کنید تا خودرویتان به یک دفرنسیال جلو مکانیکی اساسی و چرخ های 19 اینچی مجهز شود، همچنین قابلیت اوربوست نیز را نیز دریافت خواهید کرد.

قیمت هیوندای i30N حاضر در تست معادل  39.990 دلار استرالیا و قیمت گلف GTI معادل 41.490 دلار استرالیا است.

آیا فولکس واگن نیازمند یک استاندارد جدید در زمینه ساخت یک GTI پنج درب دنده دستی است؟ i30 N پاسخ این سوال و استاندارد خواهد بود.

با این که هیوندای نتوانست در همه بخش ها از پس گلف بر بیاید. اما در بازه قیمتی زیر 40 هزار دلار بهترین هات هچ است که ما تا بدین لحظه سراغ داریم. خانوم ها و آقایان به شما پادشاه جدید هات هچ ها را معرفی می کنم: هیوندای i30 N

نتیجه راند پنجم: هیوندای – 30 به 24 امتیاز

نتیجه کلی:

هیوندای: 143 امتیاز به 131 امتیاز

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • امیر سادات شیرازی
    امیر سادات شیرازی | ۱۰ خرداد ۱۳۹۷

    بیبین هیوندا هیجی نیست تو دنیا بیشتر مطالعه کن

    • milad
      milad | ۱۲ خرداد ۱۳۹۷

      بله هیچی نیست ...
      هیچی نیست جز ۱۰ خودرو ساز برتر دنیا شده !!!
      توصیه مطالعه بیشتر به شما میشه

  • sepehri
    sepehri | ۱۰ خرداد ۱۳۹۷

    از هرراهی هست دارن تند تند ماشین وارد میکنن و کیلویی و روزی میندازن به مردم دیگه پولیم دست مردم نمونه

  • IMP
    IMP | ۱۰ خرداد ۱۳۹۷

    خسته نباشد، ماشین سال ۲۰۱۲ رو با یه ماشین سال ۲۰۱۸ مقایسه کردن و تاج گزاری هم کردن!

    توی نسخه فیس لیفت فقط ۱۰-۲۰ اسب بخار به GTI اضافه شده و هنوز همون نسخه سال ۲۰۱۲ هستش.

    یک سال دیگه صبر کنید برای MK8 GTI و بعد به خودتون اجزه بدید با سلطان هاچ بک ها مقایسه کنید ماشینی رو.

  • pars
    pars | ۱۰ خرداد ۱۳۹۷

    ببین هیوندای و کیا به کجا رسیدن ! فوکلس واگن که همیشه قدرتمند بوده و هست

مطالب پیشنهادی