ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کشف فسیل قدیمی ترین مارمولک
علمی

کشف کهن ترین فسیل مارمولک ها قدمت آنها را باز هم افزایش داد

مارها و مارمولک ها جزو خانواده ای از جانوران موسوم به پولک داران هستند که در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار عضو دارد. اما نیای اصلی همه این حیوانات کی پای به عرصه هستی ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۳:۵۹

مارها و مارمولک ها جزو خانواده ای از جانوران موسوم به پولک داران هستند که در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار عضو دارد. اما نیای اصلی همه این حیوانات کی پای به عرصه هستی گذاشته است؟ ظاهراً باید این رد را در ایامی بسیار قدیمی تر از تصور پیشین ما جستجو کنیم.

محققین چند شال قبل موفق به کشف فسیلی از جانور ناشناخته شده بودن که حدود ۲۴۰ میلیون سال قدمت دارد. اما به دلیل برخی شباهت ها و ابهامات امکان رده بندی قطعی آن تا به امروز ممکن نبوده است.

فسیل مذکور که در کوهستان های شمال ایتالیا کشف شده متعلق به جانوری است که دانشمندان آن را «Megachirella wachtleri» نامیده اند و مدت ها بود که بحث های مختلفی در خصوص موقعیت آن در رده بندی های جانوری وجود داشت.

کشف قدیمی ترین فسیل مارمولک

برای نتیجه گیری قطعی به تازگی دانشمندان کانادایی بزرگترین پایگاه داده تاریخ را در مورد خزندگان جمع آوری کردند و سپس با کمک تکنولوژی های جدید سی تی اسکن به بررسی هر چه عمیق تر فسیل ایتالیایی پرداختند. با کمک این فناوری و داده های جمع آوری شده دیرینه شناسان موفق شدند مدل های سه بعدی بسیار دقیق و پرجزئیاتی را از آناتومی Megachirella wachtleri بسازند.

نتیجه این که فسیل مورد بحث به عنوان فسیل قدیمی ترین جد مارمولک ها در تاریخ زمین معرفی و قدمت این حیوانات را میلیون ها سال به عقب تر برد. حال دیرین شناسان می توانند با کمک یافته های جدید نخوه تکامل این جانوران شگفت انگیز را با دقت بیشتری مطالعه نمایند.

جزئیات کامل این تحقیق در مجله نیچر منتشر شده و از این لینک قابل دسترس است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی