ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فایرفاکس نایتلی
نرم افزار و اپلیکیشن

فناوری جدید فایرفاکس نایتلی با حفره های امنیتی DNS مقابله می کند

سازنده های مرورگرها همواره تلاش می کنند جاسوسی از شبکه را به واسطه رمزگذاری اتصال شما به سرورهای میزبان وبسایت ها خنثی کنند. ولی موزیلا به تازگی خبر از پروژه جدیدی داده که بر اساس ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۸:۱۵

سازنده های مرورگرها همواره تلاش می کنند جاسوسی از شبکه را به واسطه رمزگذاری اتصال شما به سرورهای میزبان وبسایت ها خنثی کنند. ولی موزیلا به تازگی خبر از پروژه جدیدی داده که بر اساس آن امنیت در این حوزه را یک قدم جلوتر می برد.

فایر فاکس نایتلی (Firefox Nightly) نسخه آزمایشی از مرورگر فایرفاکس بوده که نسخه جدید آن شامل فناوری ویژه ای به نام «DNS بر اساس HTTPS» یا به اختصار «DoH» است. DNS یا «سیستم نام دامنه» برای یافتن آدرس آی پی کامپیوترها (شامل اعداد) از روی نام آنها به کار می رود. به عنوان نمونه آدرس سایت آی پی متناظر Digiato.com، معادل با 79.175.147.211 است. HTTPS نیز پروتکل امنی برای انتقال داده ها در شبکه است.

به لطف فناوری DoH هر فردی که در میان ارتباط شما با سرور قرار بگیرد، قادر نخواهد بود دریابد که در تلاش برای دستیابی به چه سروری در اینترنت هستید. به این ترتیب نمی تواند شما را به سایت های تقلبی مورد نظر خود هدایت کند.

فایرفاکس نایتلی

بنا بر گفته های کمپانی موزیلا، مسئولین شرکت اکنون در حال آزمایش روش هایی هستند که به واسطه آن سوال و جواب های مورد نیاز در رابطه با DNS، رمز نگاری شده و به این طریق فراهم کننده های خدمات DNS امکان جمع آوری یا به اشتراک گذاری اطلاعات مرتبط با تاریخچه مرورگر را نخواهند داشت.

البته موزیلا برای ارائه این قابلیت امنیتی نیاز دارد که با شرکت های فراهم کننده خدمات DNS همکاری کند. به این منظور این کمپانی با شرکت «Cloudflare»، یکی از ارائه دهندگان این خدمات در حال همکاری است.

گوگل نیز تلاش می کند فناوری ویژه خود به نام «DNS بر اساس TLS» را عرضه کند که تقریباً مشابه با نمونه ارائه شده توسط موزیلا عمل می کند و روی اندروید P ارائه شده است.

امید می رود در آینده تمامی سیستم عامل ها از انتقال امن اطلاعات برای DNS بهره ببرند تا به این ترتیب حفاظت بهتر برای کاربران فراهم شود.

 

تماشا کنید: بررسی ویدیویی دیجیاتو: بتای عمومی اندروید P

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۳ خرداد ۱۳۹۷

    اگر ندونن کدوم آدرس رو داریم میریم. یعنی فیلترینگ پر که

مطالب پیشنهادی