ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بلاکچین در ایران
تکنولوژی

بلاکچین در ایران، تغییرات گسترده این فناوری چگونه خواهد بود؟

وزیر ارتباطات همواره موضع نسبتا مثبتی به مساله ورود بلاکچین در ایران داشته و در سخنرانی‌ها و اظهار نظرات گوناگون از این فناوری و تاثیرات آینده‌اش در دنیا گفته؛ به طوری که از نظر او ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۰:۴۰

وزیر ارتباطات همواره موضع نسبتا مثبتی به مساله ورود بلاکچین در ایران داشته و در سخنرانی‌ها و اظهار نظرات گوناگون از این فناوری و تاثیرات آینده‌اش در دنیا گفته؛ به طوری که از نظر او بلاکچین در تمام ابعاد سیاسی، اقتصادی و دیگر موارد حاکمیت‌ها تاثیر خواهد گذاشت. جهرمی در آخرین مصاحبه خبری خود خبر داده که نباید جلوی فناوری‌ها از جمله بلاکچین ایستاد و باید همگام با آنها در مسیر پیشرفت تکنولوژی حرکت کرد.

«ثریا دامدار» محقق حوزه بلاکچین هم به اهمیت این موضوع تاکید دارد و از باور عمومی پیش آمده مردم نسبت به بلاکچین انتقاد می‌کند و می‌گوید نباید تمام ارزش‌های این فناوری صرفا توسط ضدفیلترینگ بودن آن شناخته شود. او در گفتگو با دیجیاتو از امیدش برای پذیرش بلاکچین در ایران توسط شرکت‌ها می‌گوید:

«بلاکچین از این توانایی برخوردار است که تمامی صنایع را دستخوش تحولی اساسی کند و به نوعی اینترنت 2.0 را وارد ماجرا کند. سیستم‌های بانکداری و لجستیکی در دنیا همین الان هم از بستر بلاکچین استفاده می‌کنند و مراحل تست آن به اتمام رسیده و الان در مرحله پذیرش این فناوری از سوی شرکت‌ها و دولت‌ها هستیم.»

بلاکچین در ایران

دامدار معتقد است که دبی در جوار ما روی بلاکچین بسیار تحقیق کرده و تا سال 2020 عظمش را جزم کرده تا اولین دولت توانمند شده با بلاک چین در جهان باشد. او می‌گوید که ایران نباید از این قافله عقب بماند و با اینکه در بدنه دولت کمتر کسی در این باره اطلاعات دارد، اما به باور او وزیر کنونی ارتباطات و تیم همراه وی دانش و برخورد مناسبی با بلاکچین تاکنون از خود نشان داده‌اند:

«بلاکچین تغییر و انتقال دارایی‌ها را سریع‌تر و آسان‌تر می‌سازد و اعتمادسازی را هم در جوامع بیشتر می‌کند. بلاکچین می‌تواند یک موج مردمی در فضا سایبری باشد و تعهد اجرای قوانین را از دوش ماموران اداری برداشته و به رایانه‌ها محول کند.»

بلاکچین در ایران

این کارشناس باور دارد که لفظ بلاکچین در این روزها بازیچه یک سری شرکت‌های تبلیغاتی هم شده و مردم و دیگر فعالان بازار نباید گول هر جایی را بخورند چرا که بلاکچین عملا در ایران هنوز معنایی ندارد: «در برخی موارد، استفاده از بلاکچین تنها یک ترفند بازاریابی است و سامانه‌هایی که نام این فناوری را یدک می‌کشند، تفاوت چندانی با سامانه‌های کنونی ندارند.»

از سوی دیگر «بهرنگ بینش‌پناه» کارشناس فناوری اطلاعات در گفتگوی خود با دیجیاتو فضای ابری توزیع یافته، هویت دیجیتالی، رای گیری دیجیتالی و تسریع در اقدامات رایانه‌ای را نتیجه ظهور بلاکچین در دنیا می‌داند. او در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید:

«بلاکچین امنیت را دوچندان می کند و راه و روش و پسورد را تبدیل به یک روش سنتی می نماید. بلاکچین از روش ابری نیز پیشی گرفته و سیستم‌های بر پایه بلاکچین نوعی احراز هویت غیر قابل انکار هستند که با استفاده از سیگناتورهای دیجیتال رمزنگاری نگاری شده‌اند و هرگونه تغییر در آنها نیازمند استفاده از کلید خصوصی است.»

بلاکچین در ایران

به گفته بینش پناه بلاکچین در ایران یک سیستم مخابراتی منبع باز، امن و غیرمتمرکز را در اختیار شرکت‌های مخابراتی قرار می‌دهد و در نظام بانکداری نیز می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد، گرچه به عقیده او بانک مرکزی بنا به سیاست‌های محتاطانه خود، آخرین سازمانیست که به بلاکچین روی خوش نشان دهد:

 «امکان حذف واسطه‌ها و صرفه‌جویی در هزینه‌های زیرساخت برای بانکداری الکترونیک به وجود می‌آید که به خاطر یک سری حساسیت‌ها و چالش‌ها، رسیدن و تکامل آن و همچنین هضم آن توسط مردم عامه، سخت خواهد بود. شاید یک نسل طول بکشد تا مردم به این سیستم عادت کنند و با آن کار و زندگی مالی خود را بچرخانند.»

کارشناسان باور دارند که بلاکچین در ایران و ینگه دنیا می‌تواند تبدیل به یک فناوری فعال‌ساز بنیادین بشود و آینده صنعت تلکام و دیگر صنایع را دگرگون می‌سازد. بلاک چین در دوران شروع خود خیلی زود در حال پیشرفت است. اکثر پروژه‌های بزرگ بلاک چین هنوز منتشر نشده‌اند و گمان می‌رود که در 10 سال آینده شاهد تحولات و تاثیرات عظیم آن خواهیم بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • ali-g
    ali-g | ۱۴ خرداد ۱۳۹۷

    ایران چهل ساله از قافله جهان عقب افتاده و بر خلاف جهت دنیا داره حرکت میکنه .

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی