ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بلاکچین در ایران
تکنولوژی

وزیر ارتباطات: با بلاکچین مقابله نمی‌کنیم

وزیر ارتباطات اعتقاد دارد که فناوری ارتباطات به سمت بلاکچین می‌رود و با اینکه این تکنولوژی در حقیقت در برابر فیلترینگ می‌ایستد، اما مقابله کردن با آن هم در دستور کار دولت قرار ندارد. جهرمی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰

وزیر ارتباطات اعتقاد دارد که فناوری ارتباطات به سمت بلاکچین می‌رود و با اینکه این تکنولوژی در حقیقت در برابر فیلترینگ می‌ایستد، اما مقابله کردن با آن هم در دستور کار دولت قرار ندارد. جهرمی همچنین با اشاره به اضافه شدن یک پروتکل جدید به پراکسی‌های تلگرام تاکید دارد که هنوز شتاب جهنده‌ای در استفاده از این برنامه رخ نگرفته است.

محمد جواد آذری جهرمی با بیان اینکه چرا باید دائما به دنبال مقابله با تکنولوژی‌های روز باشیم گفت:

«بلاکچین اتفاق بدی نیست که در حوزه ارتباطات روی می‌دهد، اما در افکار عمومی اینگونه جا افتاده که این فناوری برای دور زدن فیلترینگ استفاده می‌شود در حالی که کاربرد اصلی این پروتکل چیز دیگری است.»

بلاکچین در ایران

وزیر ارتباطات به تاریخچه راه‌ها و سپس به تاریخ ارتباطات اشاره می‌کند و با نگاهی به آن می‌گوید که اینترنت روز به روز پیشرفت می‌کند:

«زمانی در دنیا حمل و نقل جاده‌ای ابزار اصلی تجارت بود، بعد ارتباطات ریلی نقش اصلی  را بر عهده گرفت و سپس ارتباطات هوایی جهان را متحول کرد. در حوزه ارتباطات هم پیشرفت به همین روش بوده است. حالا هم باید اعتراف کرد که زمانی پروتکل‌های ارتباطی بر روی نظام کلاینت سرور (Client Server) قرار داشت، در مقطعی ارتباطات پیر تو پیر (Pair to Pair) یا ارتباطات دوگانه شکل گرفت و خیلی توسعه پیدا کرد. بعد صنعت کلاود (Cloud) یا فضای ابری آمد و آنها را تجمیع کرد و امروز پیکره اینترنت در حال شکل گیری بر روی فناوری بلاکچین ( Blockchain) است.»

آذری جهرمی درباره امکان معرفی نسخه بدون فیلتر تلگرام هم گفت:

«نسخه بدون فیلتری از تلگرام تا الان ندیده‌ایم. تلگرام یک قابلیتی بنام پراکسی در خودش داشت که مبتنی بر پروتکل ساکس بود. اخیراً این پیام رسان یک پروتکل جدید به پروتکل‌های خود اخیرا اضافه کرده است. با این حال ما نه در شاخص‌ها تغییری داشته‌ایم که شتاب جهنده‌ای را در استفاده نشان دهد نه اینکه نسخه بدون فیلتری آمده است.»

بلاکچین در ایران

وزیر ارتباطات یکی از چالش های بلاکچین را معنا ندادن فیلترینگ در سیستم آن می‌داند ولی مقابله با آن را نیز درست نمی‌داند. او همچنین باور دارد که نظام بانکداری الکترونیکی اگر روی این بستر قرار گیرد، تمام مفاهیم آن دگرگون خواهد شد:

«حالا ما دو راه داریم. یا برای مقابله با آن اقدام کنیم یا این فرصت و ظرفیت را بکار بگیریم و از این فناوری نو برای بهبود زندگی مردم، بالا بردن دانش و تأثیرگذاری و گرفتن سهم جهانی استفاده کنیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (44 مورد)
  • iman kh
    iman kh | ۱۹ خرداد ۱۳۹۷

    اره جون اشناهاتون ، بلاک چین دات اینفو رو که فیلتر کردید تا نتونیم از کیف پولش استفاده کنیم.

  • boostanelm
    boostanelm | ۱۹ خرداد ۱۳۹۷

    نمیتونین مقابله کنید وگرنه لدتون نمیاد . مثل دستتون که قرار بود روی دکمه فیلتر نره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی