ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

لیفان X60
راهنمای خرید

راهنمای خرید لیفان X60؛ مشخصات فنی، آپشن‌ها، قیمت و شرایط فروش

قریب به ده سال پیش، با توجه به رغبتی که مردم ایران نسبت به خودروهای کراس اوور و شاسی بلند از خود نشان می‌دادند، نیاز به حضور یک خودرو با چنین کلاس بدنه‌ای به شدت ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

قریب به ده سال پیش، با توجه به رغبتی که مردم ایران نسبت به خودروهای کراس اوور و شاسی بلند از خود نشان می‌دادند، نیاز به حضور یک خودرو با چنین کلاس بدنه‌ای به شدت در بازار خودرو ایران احساس می‌شد.

فهرست مطالب

البته این بدان معنا نیست که در آن برهه زمانی هیچگونه خودروی کراس اووری در بازار کشورمان وجود نداشت، بلکه انواع محصولات کره‌ای و ژاپنی در هر کوی و برزن این مملکت در حال جولان دادن بودند(و البته هستند).

لیفان X60

نکته اینجاست که توانایی مالی اکثر مردم کشور به گستردگی خرید یک اتومبیل نسبتا گران قیمت کره‌ای یا ژاپنی نبوده و بسیاری از افراد به ویژه کارمندان و بخش پایین‌دستی جامعه، عمدتا با حسرت به محصولات خوش آب و رنگ کره‌ای-ژاپنی نگریسته و مجبور بودند سرشان را با محصولات قدیمی جدید التولید داخلی گرم نمایند.

اما دیری نپایید که چشم بازار به حضور یک کراس اوور چینی به نام ام وی ام ایکس 33 روشن شد. عرضه ایکس 33 به سان جرقه‌ای بود که که آتش اشتیاق مردم فرودست جامعه را مجددا شعله‌ور ساخت و آنها را از ظلمات محصولات تکراری داخلی که حتی تاکنون نیز هیچ نشانی از تولید و عرضه یک محصول کراس اوور با برند ملی در میان آنان مشاهده نمی‌شود، به سمت کورسوی امید رهنمون ساخت.

با توجه به استقبال نسبی مردم از نسل اول ایکس 33 با وجود تمام عیب و ایراداتی که این خودرو داشت، برخی خودروسازان دیگر داخلی بر آن شدند تا به این اشتیاق قشر کمتر برخوردار جامعه پاسخ مثبت داده و تولید محصولات کراس اوور را سرلوحه کار خود قرار دهند.

در این میان کرمان موتور موقعیت را مغتنم شمرده و با نگاهی به لیست محصولات شریک چینی خود یعنی کمپانی لیفان، انگشت اشاره خود را به نشانه تایید، به سمت مدل ایکس 60 نشانه رفت.

لیفان X60

لیفان X60 اولین مرتبه در سال 2010 میلادی در نمایشگاه خودرو شانگهای به نمایش درآمد. این خودرو در ابتدای ورود به بازار ایران، با یک گیربکس دستی ۵ سرعته مشایعت می‌شد و سپس یک جعبه دنده CVT به یاری ایکس 60 آمد تا گلایه‌های هواداران جعبه دنده‌های اتوماتیک را نیز پوشش داده باشد.

در ادامه با دیجیاتو همراه شوید تا به بررسی ابعاد مختلف شخصیتی این کراس اوور شهری چینی بپردازیم:

طراحی ظاهری  لیفان X60

لیفان X60

با نگاهی به ظاهر لیفان X60، یاد و خاطره خودروهایی از برندهای معتبر مانند هیوندا سانتافه نسل قبل (در نمای روبرو) را به خاطر می‌آید.

جلوپنجره دارای سایزی نسبتاً بزرگ بوده و میله‌های کروم رنگ افقی در داخل سطح آن از سویی به سوی دیگر امتداد یافته‌اند.

برآمدگی حجمی کاپوت که به وسیله خطوط امتداد یافته از ستون های A به وجود آمده، تا کناره‌های جلوپنجره نیز تداوم داشته و موجب شده تا این بخش از چهره لیفان x۶۰ نسبت به چراغ‌های جلو اندکی به پیش آمده و جلوتر قرار داشته باشد.

لیفان X60

در دو طرف جلو پنجره چراغ های اصلی حضور دارند که دارای ابعادی مناسب هستند و از جانمایی خوبی نیز سود می‌برند. چراغ‌های راهنما در قسمت میانی سپر جلو در زمینه‌ی سیاه رنگ با طرحی لانه زنبوری شکل، به صورت کشیده و تا حدی ذوزنقه فرم تعبیه شده‌اند.

چراغ‌های دایره‌ای مه شکن نیز در بخش زیرین این قسمت حضور دارند. به طور کلی نمای روبرو لیفان X60 دارای وجهه‌ای هماهنگ بوده و به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند نظر بسیاری از مشتریان را به خود جلب نماید. لازم به تذکر است که جلو پنجره نسخه دستی با نمونه مجهز به گیربکس اتوماتیک در مدل های جدید از نظر ظاهری متفاوت است.

در نمای جانبی لیفان X60 سعی شده تا به کمک خطوط حجمی و ایجاد برآمدگی‌هایی به سبک خودروهای عضلانی، بر جنبه‌های اسپرت و تاحدی جسورانه تاکید شود؛ هرچند که این حربه خیلی تاثیر گذار نبوده است.

لیفان X60

بخش تحتانی نمای جانبی از سپر عقب گرفته تا قوس گلگیر جلو به صورت حجمی و برجسته طراحی شده است. یک چین خوردگی نیز از انتهای چراغ عقب با شیب ملایم تا نزدیکی‌های برآمدگی گلگیر جلو تداوم داشته است. میله باربند سقفی و مقطع عرضی مثلثی شکل اسپویلر عقب نیز از این نما قابل مشاهده است.

در طراحی نمای عقب لیفان x60 آن گونه که در سایر بخش‌ها از خطوط حجمی آنچنانی استفاده شده، خبری نیست و ما شاهد ظاهری نسبتا ساده‌تر در این بخش هستیم.

لیفان X60

چراغهای عقب به صورت یک تکه و به حالت عمودی طراحی شده و از چینش اجزای داخلی به صورت ترکیبی دوبل بهره می‌برد. سایز شیشه عقب با حاشیه‌های پهن مشکی رنگ، اندکی کوچک به نظر می‌رسد و در قسمت زیرین سپر قطعه ای دیفیوزر مانند وجود دارد که بر جلوه‌های بصری جسورانه خودرو افزوده است. اسپویلر بالای شیشه عقب و آنتن کوسه ای سقفی نیز از این نما قابل مشاهده هستند.

ابعاد کلی بدنه لیفان x60 به شرح زیر است:

طول4325 میلی‌متر
عرض1790 میلی‌متر
ارتفاع1690میلی‌متر
فاصله دو محور2600 میلی‌متر

طراحی داخلی لیفان X60

لیفان X60

با ورود به کابین لیفان x60 می‌شود گفت که تقریبا هیچ چیز هیجان انگیزی به استقبال شما نخواهد آمد. متریال به کار رفته در کابین این خودرو مشابه اکثر خودروهای چینی حاضر در رنج قیمتی ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان، در سطح کیفی پایینی قرار داشته و در بسیاری از بخش‌ها حضور قطعات ساخته شده از پلاستیک خشک قابل ردیابی و مشاهده است.

شِمای داشبورد بسیار شبیه به نمونه بکارگرفته شده در تویوتا راو۴ نسل قبل بوده و با اطمینان می‌شود گفت که با الهام از آن طراحی شده است.

پنل کیلومتر شمار پشت غربیلک فرمان زیبا به نظر رسیده و طراحی آن تا حدی خاص و اسپرت جلوه می‌نماید. پیکربندی آن به نحوی است که نشانگر دور موتور به صورت عقربه‌ای و نشانگر سرعت خودرو تنها با استفاده از ارقام دیجیتال، وضعیت حرکتی خودرو را به اطلاع راننده خواهند رساند.

با توجه به ابعاد لیفان X60، فضای داخلی این خودرو از گنجایش کافی به جهت نشیمن آسوده سرنشینان ردیف جلو و عقب برخوردار گشته است.

لیفان X60

طراحی صندلی‌ها نیز به گونه‌ای است که در مسافرت‌های طولانی کمتر موجب خستگی سرنشینان خواهد شد منتهی فقدان امکان تنظیم مناسب صندلی‌ها به ویژه صندلی راننده، می‌تواند کمی آزاردهنده باشد و گلایه ها را از این بخش افزایش دهد.

ضمنا ردیف عقب این خودرو از فضای پای کافی برخوردار است که این امر قطعا بر راحتی سرنشینان ردیف عقب تاثیر مثبت خواهد داشت.

حجم فضای محدود شده به پشت صندلی های ردیف دوم در وضعیت ایستاده، برابر با 405 لیتر است که چندان کافی به نظر نمی‌رسد. بنابراین شما می‌توانید با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم حجم محفظه بار را تا حدود 1170 لیتر گسترش دهید.

به طور کلی می‌توان گفت که اگر چه کابین X60 فاقد نکات هیجان انگیز و ویژه است اما وجود فضای کافی به خصوص برای سرنشینان عقب می‌تواند نیازهای متعارف یک خانواده ایرانی را به حد کافی پوشش دهد.

مشخصات فنی و قوای محرکه لیفان X60

لیفان X60

لیفان X60 توان خروجی 131 اسب بخاری خود را به یک پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی به حجم 1798سی سی مدیون است که به فناوری زمان بندی متغیر هوشمند سوپاپها (VVT-i) مجهز شده و قادر است تا نهایت گشتاوری معادل 168 نیوتن متر را در دور موتور 4200 تولید نماید. حداکثر توان خروجی این پیشرانه نیز در دور موتور 6000rpm پدیدار خواهد شد.

اعتقاد بسیاری از کارشناسان بر این است که پیشرانه لیفان X60 بر مبنای موتور 1ZZ-FE تویوتا کرولا طراحی شده و توسعه یافته است. همچنین وظیفه انتقال نیروی حاصل از پیشرانه برعهده یک گیربکس پنج سرعته دستی و یا نمونه اتوماتیک CVT قرار داده شده است.

شتاب صفر تا صد لیفان ایکس60 مجهز به گیربکس دستی در حدود 12 تا 13 ثانیه برآورد می‌شود. میزان شتاب و چابکی نمونه اتوماتیک لیفان x۶۰ با توجه به ماهیت سیستم انتقال سرعت CVT آن، در مقایسه با مدل دستی، در سطحی پایین‌تر و کُندتر ارزیابی می‌شود.

لیفان X60

وزن نسخه مجهز به گیربکس اتوماتیک معادل ۱۳۵۰ کیلوگرم است و مدل تجهیز شده به گیربکس دستی در حدود 20 کیلوگرم سبک‌تر است.
شایان ذکر است سیستم تعلیق لیفان x۶۰ در جلو از نوع فنر حلقوی با ستون مکفرسون بوده و در محور عقب، به نوع تیرچه یک تکه و فنر حلقوی تجهیز شده است. سیستم فرمان این خودرو نیز از نوع چرخ دنده شانه ای هیدرولیکی است.

میزان مصرف سوخت نمونه دستی به صورت ترکیبی معادل 8.2 لیتر بر صد کیلومتر اعلام شده است. این رقم برای مدل اتوماتیک کمی بیشتر برآورد می‌شود.

تجربه رانندگی با لیفان X60

لیفان X60

با توجه به قدرت پیشرانه و کلاس بدنه لیفان X60 نمی‌توان از این خودرو انتظار یک عملکرد خارق العاده و هیجان انگیز را در ذهن پروراند.
لیفان X60 به عنوان یک خودروی کراس‌اوور خانوادگی شهری، قطعاً مناسب مانورهای محیر العقول و اعجاب انگیز نخواهد بود.

برای اینکه خودرو از پویایی کافی برخوردار باشد بایستی دور موتور را بین 3500 تا 4500 نگه داشت که البته این امر در طولانی مدت، با اعمال فشار بیش از حد بر قطعات و اجزای پیشرانه موجب استهلاک بیشتر و خرابی زودتر اجزای فنی خودرو خواهد شد.

حین عبور از پیچ ها اگر سرعت در حد معمول و عادی باشد، مشکلی وجود نخواهد داشت. متناسب با افزایش سرعت، از میزان پایداری خودرو کاسته شده و نشانه های ظهور حرکت گهواره‌ای ( بادی رول ) هرچه بیشتر خود را پدیدار می‌سازند. البته پایداری ایکس60 حین عبور از پیچ‌ها در قیاس با رقبای داخلی، در حد متناسب ارزیابی می‌شود.

لیفان X60

تعویض دنده‌ها در گیربکس دستی نسبتا نرم انجام می‌شود و در گیربکس CVT اگرچه تا حتی با تاخیر در انتقال نیرو مواجه هستیم، اما به طور کلی نوع عملکرد گیربکس اتوماتیک ایکس60 را می‌توان قابل قبول دانست.

اگرچه شتاب اولیه نسبتا کم که ماحصل استفاده از گیربکس CVT است، می‌تواند تا حدی موجب رنجش شما شود. نفوذ صدا به داخل کابین در حداقل قرار دارد و عملکرد فرمان خودرو نسبتا تندوتیز بوده و حس خاصی را به دستان راننده منتقل نمی‌نماید.

به دلیل استفاده از آینه‌های بزرگ جانبی میزان دید کناری مناسب بوده و دوربین دید عقب نیز کمک قابل توجهی به هنگام پارک خودرو، محسوب می‌شود.

 تجهیزات و امکانات لیفان X60

لیفان X60

از جمله تجهیزات رفاهی ایمنی لیفان ایکس60 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیستم کولر و تهویه مطبوع، آینه های جانبی برقی، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز ABS چهارکاناله و EBD، سنسور دنده عقب، قفل ایمنی کودک، چراغ ترمز سوم، گرم کن شیشه عقب،سان روف دو حالته برقی با شیشه چاپ سیلک مانع تابش مستقیم نور خورشید، شیشه بالابر برقی، برف پاک کن عقب، چراغ مه شکن جلو و عقب، درب بازکن صندوق و باک از داخل، قفل مرکزی و سیستم هشدار دهنده باز بودن درب، سیستم ضد سرقت، فرمان هیدرولیکی تلسکوپی قابل تنظیم، سیستم تنظیم چراغها، پرده شیشه عقب و سیستم صوتی با شش بلندگو.

رقبا و محصولات مشابه

لیفان X60

از آنجا که آخرین مدل عرضه شده لیفان ایکس 60 یعنی مدل مربوط به سال 97 در بازار آزاد بین 460 تا 480 میلیون قیمت دارد می‌توان رقبای متعددی را برای این خودرو در نظر گرفت. البته لازم به ذکر است که مدل‌های قدیمی‌تر از برچسب قیمتی کمتری برخوردار هستند.

خودروهایی نظیر ام وی ام ایکس33 (مدل 97 به قبل)، جک اس3 (مدل های قدیمی)، هایما اس5، جک اس5 غیراتومات (در مدل‌های قدیمی)، رنو ساندرو اتومات، ام وی ام X22 دنده ای، پژو پارس اتوماتیک (سال 98 و 99) و دانگ فنگ H30 CROSS را می‌توان مهمترین حریفان X60 دانست.

قیمت و شرایط فروش

لیفان X60

قیمت به روز ترین و بهترین نمونه اتوماتیک لیفان X60 در حال حاضر در بازار آزاد، در حدود 480 میلیون تومان است. همچنین آگهی فروش مدل 96 نسخه دستی لیفان ایکس60، به قیمت حدود 400 میلیون تومان در سایت‌های معتبر خرید و فروش خودرو به چشم می‌خورد.

مزایا و معایب

نکات مثبت
  • طراحی ظاهری مناسب
  • کابین جادار
  • بهبود کیفیت ساخت و مونتاژ نسبت به قبل
نکات منفی
  • کیفیت نامناسب ادوات کابین
  • افت قیمت نسبتا زیاد نمونه کارکرده
  • کشش نه چندان خوب قوای محرکه به ویژه در نسخه اتومات
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Ahmakh1111
    Ahmakh1111 | ۲۷ خرداد ۱۳۹۷

    اگرم کسی میخواد بخره 94به بالابخره خداییش سربالایی هاهم خیلی راحته...دیگه از گردنه های سرخس جایی بدترهم داریم ...حتی از405که قبلن داشتم خیلی خیلی بهتره...وراحت ترگردنه های سرخس وبالامیره....بعدشم ماشین هرچی سنگینترمیشه گردنه ها رو سخت تربالامیره. ..اتوبوس وکامیون روتوگردنه هاببینید چقدرسخت بالامیره.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی