ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویکی‌پدیا
تکنولوژی

با پنج جایگزین و مکمل ویکی‌پدیا بیشتر آشنا شوید

سالیان سال است که ویکی‌پدیا به عنوان اصلی‌ترین دایرة‌المعارف آنلاین قابل ویرایش جهان شناخته می‌شود و یکی از ستون‌هایی است که جهان وب امروزی روی آن بنا شده. محال است که در این دوره و ...

نیما فرشین
نوشته شده توسط نیما فرشین | ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰

سالیان سال است که ویکی‌پدیا به عنوان اصلی‌ترین دایره‌المعارف آنلاین قابل ویرایش جهان شناخته می‌شود و یکی از ستون‌هایی است که جهان وب امروزی روی آن بنا شده. محال است که در این دوره و زمانه، کسی دنبال چیز خاصی باشد و به ویکی‌پدیا نگاهی هر چند گذرا هم که شده نیندازد.

ویکی‌پدیا از آن دست عناصر اصلی زندگی پیشرفته امروزی ما است که نمی‌شود به راحتی آن را کنار گذاشت. اما می‌شود که ویکی‌پدیا را از چیزی که الان هست هم بهتر کرد و به تبع جستجو در مورد موضوعات مختلف را با سرعت بیشتری پیش‌ برد. پس بیایید با چند جایگزین و مکمل ویکی‌پدیا که می‌توان با آن‌ها دایره اطلاعات خود را وسیع‌تر کرد، بیشتر آشنا شوید.

Qikipedia: یک ارجاع دهنده سریع به ویکی‌پدیا

ویکی‌پدیا

همه ما روزانه عبارت‌های خاصی را در اینترنت می‌بینیم که چیزی در موردشان نمی‌دانیم. اغلب هم سریعا دست به دامان ویکی‌پدیا می‌شویم و با قرار دادن حروف آن عبارت در نوار جستجوی ویکی‌پدیا، سعی می‌کنیم پرده از رازش برداریم.

اما اگر افزونه Qikipedia را در مرورگر گوگل کروم خود داشته باشید، دیگر نیازی به جستجوهای پی‌درپی در صفحات ویکی‌پدیا یا گوگل نیستید و فقط کافیست نشانگر ماوس خود را روی عبارت مورد نظر ببرید تا پنجره کوچکی از صفحه ویکی‌پدیای آن عبارت برایتان باز شود.

V for Wikipedia: دایره‌المعارفی در قالب اپلیکیشن

ویکی‌پدیا

اپ موبایل ویکی‌پدیا ویژگی‌های بسیار خوب و کارآمدی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به قابلیت ذخیره سازی مقالات اشاره کرد. اما اگر کاربر گجت‌های هوشمند شرکت اپل هستید، یک جایگزین خیلی بهتر برایتان داریم.

V for Wikipedia اپلیکیشنی است که ظاهر آن نسبت به اپ اختصاصی ویکی‌پدیا از هر نظر بهتر است. اپ مورد بحث، روی موبایل‌های شرکت اپل تایپوگرافی بهتری ارائه می‌دهد و چشم را با اندازه متناسب متون و همچنین طراحی خوبش به خود خیره می‌کند.

جالب اینجاست بدانید V for Wikipedia با استفاده از GPS موبایل، قادر به ارائه اطلاعات در مورد مکانی است که در آن قرار دارید. پس به نوعی این اپلیکیشن یک تور لیدر مجازی هم به حساب می‌آید و اگر قصد سفر به اقصی نقاط جهان را داشته باشید، V for Wikipedia بهترین همسفری است که می‌توانید در کنارش پا به هر جایی بگذارید.

VideoWiki: ویکی‌پدیا با فرمت ویدیویی

ویکی‌پدیا

خیلی از ما حوصله نشستن پای کامپیوتر و خواندن هزاران کلمه را نداریم و اغلب ترجیح می‌دهیم به پای یک ویدیو ۱۰ دقیقه‌ای بشینیم و در کمترین زمان ممکن کلی چیز جدید یاد بگیریم.

اگر جزو همین افراد هستید باید بگویم که در دنیای وب، وبسایتی به نام VideoWiki وجود دارد که در اصل می‌توان آن را یک ویکی‌پدیای صوتی-‌تصویری خطاب کرد. VideoWiki دایره‌المعارفی است که برای هر موضوعی یک ویدیو متنی دارد.

پس به همین خاطر اگر در VideoWiki به دنبال موضوع خاصی بروید، یک ویدیو ثابت در مقابلتان ظاهر می‌شود که با گوش دادن به صوت آن،‌ می‌توانید به آموخته‌های خود اضافه کنید. البته VideoWiki هنوز آنقدرها که فکرش را می‌کنید قدرتمند نیست و باید کلی کار رویش انجام شود تا بتوان از آن به عنوان یک جایگزین به حق برای ویکی‌پدیا یاد کرد.

Six Degrees of Wikipedia: بازی با ویکی‌پدیا

یکی از وبسایت‌های جالبی که این روزها شاید بد نباشد به آن سری بزنید Six Degrees of Wikipedia است. این وبسایت به شما دو باکس خالی می‌دهد که می‌توانید آن‌ها را با دو موضوع هر چند بی‌ربط به هم پر کنید و ببینید که آیا میان آن‌ها فصل مشترکی وجود دارد یا نه.

مثلا می‌توانید در یکی از باکس‌ها نام دانشمند بزرگ آلبرت انیشتن را بگذارید و در طرف مقابل، آن را به فیلم سوپرمن ارجاع دهید و ببینید که میان این دو موضوع چه ارتباطی می‌توان پیدا کرد. در نهایت با این کار به چندین و چند لینک مختلف می‌رسید که شاید نگاه انداختن به آن‌ها خارج از لطف نباشد.

Everipedia: ویکی‌پدیایی عجین شده با شبکه‌های اجتماعی

ویکی‌پدیا

Everipedia نیامده که باعث بهبود وضعیت ویکی‌پدیا شود، بلکه آمده تا یک نسخه بهتر از خود ویکی‌پدیا باشد. متاسفانه ویکی‌پدیا بر اساس شخصیت فعلی اینترنت امروز ما ساخته نشده و کلی خلاء مختلف در آن وجود دارد که می‌بایست در طی این سال‌ها برای پر کردنشان فکری می‌شد. اما اینطور نشده و حالا Everipedia می‌خواهد با پر کردن آن حفره‌های خالی، جایی در دل اینترنت و میان کاربران برای خود دست و پا کند.

از جمله حفره‌هایی که Everipedia روی آن‌ها تمرکز کرده، می‌‌شود به قابلیت اضافه کردن پست‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی، استفاده از فایل‌های GIF در مقاله‌ها و کلی المان جالب دیگری که در ویکی‌پدیا نمی‌توان شاهد آن‌ها بود، اشاره کرد. جالب اینجاست که بدانید Everipedia برای اشخاص و برند‌های معروف، صفحات اختصاصی ایجاد کرده تا دیگر شاهد ارائه اطلاعات غلط در مورد آن‌ها نباشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • alimohammadi15
    alimohammadi15 | ۱۵ خرداد ۱۳۹۷

    خیلی ممنون آقای فرشین
    فقط لطفا این نکته رو در مورد آخر داشته باشید که در ویکیپدیا هم قابلیت اضافه کردن GIF رو داریم، و در مورد اطلاعات غلط هم اشخاص مشهور، مقالاتشون محافظت شدست در ویکی‌پدیا.

مطالب پیشنهادی