ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی بازی Dark Souls Remaster
ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Dark Souls Remaster ؛ بکش تا زنده بمانی

آغاز دنیا بود، همان اول و آن خلقت. در دنیای عصر باستان زمانی که اژدهایان حکمفرمانی می‌کردند، با کشف آتش دنیای پر از مه و سیاهی تغییر پیدا کرد و نیروی عظیمی پدیدار شد. با این ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰

آغاز دنیا بود، همان اول و آن خلقت. در دنیای عصر باستان زمانی که اژدهایان حکمفرمانی می‌کردند، با کشف آتش دنیای پر از مه و سیاهی تغییر پیدا کرد و نیروی عظیمی پدیدار شد. با این آتش، چهار ارباب ارواح (Lord Souls) به وجود آمدند و آنها با نیروی شعله‌ها توانستند به تدریج تبدیل به خدایگان شوند. از بین آنها گویین علیه اژدهایان قیام کرد و یارانش هم به او پیوستند. اژدهایی خیانتکار از جمع اژدهایان به دگر بالدارهای آتشین نارو زد و به این ۴ تن کمک کرد تا علیه نسل اژدهایان به پا خیزند و برنده مبارزه شوند. عصر، عصر آتش بود و زندگی در لوردران شکل گرفت.

بررسی بازی Dark Souls Remaster

انسان‌ها خدایان را می‌پرستیدند و قدرت آتش یکتا بی‌همتا بود. بعد از گذشت مدت زمانی، کم کم دنیا رو به تاریکی گرایید و سیاهی بر جهان مستولی شد. شیاطین در جای جای شهر حضور یافته و زیر پوست شهر رخنه کردند. نفرینی باعث می‌شود تا تمام انسان‌ها به مرگ و زایشی دوباره دچار شوند؛ زایشی نه در کالبد انسان بلکه در کالبد موجودی به نام Hollow. در این فرآیند انسان‌ها تبدیل به موجوداتی دیوانه و خشن می‌شوند.

بررسی بازی Dark Souls Remaster

در این دنیا یک زندانی که که خودش تبدیل به Hollow شده توسط اسکار نجات پیدا می‌کند و بعد از کشتن نگهبانان، پیش ناجی خود رفته و او را هم بدحال می‌بیند. فرامین از اسکار توسط زندانی دریافت می‌شود و داستان شکستن طلسم این دنیا بدو گفته می‌شود. شما کنترل این زندانی جنگجو و مرید راه اسکار را دارید، به جهان Dark Souls خوش آمدید.

  • سازنده: FromSoftware وظیفه ریمستر شدن بر عهده استودیو QLOC
  • ناشر: Namco Bandai
  • پلتفرم ها: پلی‌استیشن 4، ایکس باکس وان، پی‌سی ، نینتندو سویچ
  • پلتفرم بررسی: پی‌سی

بررسی بازی Dark Souls Remaster

سری سولز طرفداران خاصی در ینگه دنیا برای خود دارد و بسیاری از این طرفداران پا را فراتر از یک هواداری گذاشته و تاریخ صنعت گیم را به قبل و بعد از عنوان دارک سولز تقسیم می‌کنند. فارغ از اینکه این جداسازی آیا درست است یا نه، باید اعتراف کرد که در هر حال بازی دارک سولز و خالق نابغه‌اش یعنی هیدتاکا میازاکی عنوان مهمی در تاریخ بازی‌های ویدئوییست و سبکی را تکامل داده که به درجه‌ای بالاتر از بازی‌های هم‌رده خود رسیده است.

بررسی بازی Dark Souls Remaster

بازی در زمان عرضه خود در سال ۲۰۱۱ روی کنسول‌های نسل هفتم، گیمرهای زیادی را با خود گلاویز کرد و Hardcore بودن یک بازی را تمام و کمال به رخ مردمان جهان کشید. چه بسا بارها و بارها کنترلر را با عصبانیت به سمت کنسول پرت کرده‌اید و جمله YOU DIED را که برای بار صدم خواندید، خودزنی تمام عیاری کرده‌اید.

بررسی بازی Dark Souls Remaster
این صفحه آشنایی باری سولزبازها هست

بازی Dark Soul حالا برای کنسول‌های نسل هشتم (بله، حتی نینتندو سوییچ) و پی‌سی ریمستر شده و بار دیگر بعد از ۷ سال از عرضه رسمی‌اش، مهمان گیمرها شده است و قیمت ۴۰ دلاری‌اش، آدمی را برای خریدنش به شک می‌اندازد (البته اگر جزو دانلودکنندگان نسخه‌های کرکی هستید که این درگیری‌ها را ندارید.) قبل از عرضه بازی حدس‌ و گمان‌هایی پیرامون چگونگی نحوه این ریمستر زده می‌شد و حالا با عرضه آن بیشتر آن شایعات نقش بر آب شده چرا که دارک سولز جدید به معنای واقعی کلمه همان نسخه اولیه با سروشکل کمی جدیدتر هست و چیز خاصی به آن اضافه نشده است.

بررسی بازی Dark Souls Remaster

در مطلب پیش رو فرض را بر این گذاشتیم که بازی را قبلا تجربه کرده‌اید، اگر هم این سعادت را نداشتید، بهتر است بدانید سری دارک سولز یک بازی اکشن نقش آفرینی غربی حماسیست که در جهان اساطیری مخصوص به خودش می‌گذرد و داستانی دارد که تا امروز هم برخی لایه‌های جدید آن توسط کاربران کشف می‌شود. نوع روایت در دارک سولز بسیار پیچیده بوده و برای فهم کامل داستان بازی نیاز به گشت و گذار در جهان بازی آن هم به طور گسترده است چرا که همین نسخه اول، روایت‌های متفاوتی دارد که بر اساس اقدامات گیمر و محل‌ها و افرادی که به آنها سر زده‌اید، ممکن است تغییر پیدا کند. داستان بازی به کلی انقدری پیچیده هست که خود ناشر هم جایزه ۱۰ هزار دلاری برای کسی گذاشته که بتواند داستان بازی را کمال و تمام به تحریر در بیاورد!

بررسی بازی Dark Souls Remaster

با اینکه داستان سری دارک سولز پنهان است و علنا همانند بازی‌های دیگر در کات‌سین‌ها به گیمر ارائه نمی‌شود، اما لذت کشف آن همچون یافتن یک گنجینه مدفون شده می‌ماند. گیم‌پلی بازی و سخت بودن بیش از حد آن نیز این سیگنال را می‌دهد که مخاطب این بازی گیمرهای عمومی نیستند و حرفه‌ای‌تر‌ها و یا بهتر بگویم، سخت‌پسندترها مشتری دنیای دارک سولز هستند.

بررسی بازی Dark Souls Remaster

بازی توسط استودیوی QLOC ریمستر شده (همانطور که احتمالا می‌دانید ریمستر با ریمیک تفاوت دارد و به معنای بازسازی نیست بلکه به مفهوم بهبود یافتن بازیست.) استودیویی که در این زمینه پیشینه دارد و عناوینی چون Mortal Kombat X را از کنسول‌های نسل هشتم بعد از یک سال به صورت بهبود یافته برای کامپیوترهای خانگی هم عرضه کرد. آن‌ها پیشتر روی نسخه‌ی پی سی بازی Dragon’s Dogma هم کار کرده‌اند که این نسخه حتی توانست نسبت به نسخه‌های اصلی بازی نیز نمرات بهتری کسب کند. اما به نظر می‌رسد این استودیو در زمینه ریمستر کردن دارک سولز کار خود را به نحو احسنت انجام نداده.

بررسی بازی Dark Souls Remaster

به شخصه با مساله ریمستر و باب شدن آن در بین عناوین نسل هشتمی مشکل دارم اما زمانی که چشمم به جمال عناوینی چون کرش و یا شادو آف کلوسوس می‌خورد، از این اسم چندان هم بدم نمی‌آید.(بله به نظر می‌رسد که با ریمیک و بازسازی کامل موافقترم تا با ریمستر!) ولی ریمستری که روی بازی دارک سولز انجام شده هم با ارفاق قابل قبول است:

تکسچرها و کیفیت بافت‌های گرافیکی بهبود پیدا کرده‌اند (که در نتیجه شاهد کنترل نرم‌تری هم در مبارزات هستیم) بازی با نرخ ثابت ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شود که در کنسول‌های نسل هفتم اصلا این ممکن نبود(البته نسخه‌ای بهبود یافته از این منظر برای پی‌سی‌بازها وجود داشت که خب رزلوشن تصویر بالایی نداشت) اگر یادتان باشد در برخی مراحل بازی افت فریم‌ها در کنار سختی بیش از حد بازی خار پای آدم را می‌کشید!

بررسی بازی Dark Souls Remaster

همچنین بخش مولتی‌پلیر بازی هم تقویت یافته و شش بازیکن همزمان در بازی می‌توانند حضور داشته باشند (در سال ۲۰۱۱ این تعداد ۴ نفر بود و پشتیبانی چندان جالبی هم نداشت.) در ضمن ویژگی مچ میکینگ از دارک سولز ۳ به این نسخه هم وارد شده و کمکتان می‌کند دوستان خود را پیدا کنید و حتی اگر Levelتان با یکدیگر هماهنگ نباشد باز هم بتوانید عادلانه در کنار هم بازی کنید.

بررسی بازی Dark Souls Remaster

موارد فوق کلیاتی هستند که در دارک سولز جدید به عنوان عناصر تازه اضافه شهد به چشم می‌خورند و اجرای بازی با رزلوشن 1080p و یا 4K در کنسول‌های ایکس‌باکس وان اکس و پلی‌استیشن فور پرو، به این تفاوت‌ها جلای خاص‌تری می‌بخشد. بیشترین تاکید سازندگان در نسخه ریمستر دارک سولز بر سر همین جلوه‌های بصری بوده به طوری‌که بسیاری از Bossهای بازی حالا شامل جزییاتی هستند که پیش‌تر تشخیص آنها با گرافیک نسل قدیمی کنسول‌ها کار چندان راحتی نبود.

  • کیفیت تصویر بازی در کنسول‌ها و پی‌سی چگونه است؟
  • پی سی: رزولوشن 4K- شصت فریم بر ثانیه
  • پلی استیشن ۴: رزولوشن ۱۰۸۰p - شصت فریم بر ثانیه
  • پلی استیشن ۴ پرو: رزولوشن ۴K آپ اسکیل شده – ۶۰ فریم بر ثانیه
  • ایکس باکس وان: رزولوشن ۱۰۸۰p - شصت فریم بر ثانیه
  • ایکس باکس وان ایکس: رزولوشن 4K. شصت فریم بر ثانیه
  • نینتندو سویچ: رزولوشن ۱۰۸۰p با داک – رزولوشن ۷۲۰p در حالت دستی – سی فریم بر ثانیه

بررسی بازی Dark Souls Remaster

دنیای جهان بازی از نو طراحی شده  و نورپردازی و برخی چیزها همانند آتش و Spellها و آب و... با کیفیت جدیدتری طراحی شده‌اند اما در نهایت باید اعتراف کرد که خروجی کار با اینکه بسیار بهتر از نسخه سال ۲۰۱۱ درآمده ولی هنوز هم ناامید کننده است؛ ضمن اینکه باگ‌هایی هم در بازی وجود دارد که در یک بازی اعصاب‌خرد کن (از منظر سختی عرض می‌کنم) مانند نمک روی زخم هستند! این قبول که دارک سولز جدید یک ریمستر است و طبیعتا در برابر عناوین تازه فعلی کم می‌آورد اما کم‌کاری سازندگان این ورژن هم مشهود است و قیمت ۴۰ دلاری برای این حجم از تغییرات، تقریبا صدای اکثریت به جز طرفداران دوآتشه را درآورده است.

بررسی بازی Dark Souls Remaster

در ساخت ریمستر دارک سولز، احتمال می‌دادم که بازی از منظر گیم‌پلی و مسائل پیرامون آن دچار تغییرات و یا تکاملی نشود چرا که بازی نخست به خودی خود یک عنوان عالی در این زمینه بود و طرفداران سرسخت آن هم احتمالا حاضر به پذیرش تغییرات گسترده نمی‌شدند. ناشر بازی هم خوب از محبوبیت و خوش‌ساخت بودن بازی اولیه خود خبر دارد و با اعتماد به نفس کامل، دارک سولز ۱ را بدون هیچ تغییری در گیم‌پلی به بازار گیم‌های نسل هشتمی ارائه کرده است. رنگ و لعاب جدید بازی با وجود کاستی‌ها می‌تواند رضایت خاطر گیمرهای جدید را به دست بیاورد و طرفداران قدیم سری را هم خوشحال می‌کند.

بررسی بازی Dark Souls Remaster

خبر خوش دیگر اینکه دارک سولز ریمستر به همراه بسته الحاقی این بازی ( DLC) آن یعنی Artorias of the abyss عرضه شده که داستانی پیش از آغاز نسخه اول دارد و به ریشه‌های این سری بازمی‌گردد. در ایران این DLC آنطور که باید و شاید تجربه نشد و حالا فرصت مناسبیست که با Artorias of the abyss و داستان Abyss آشنا شد. داستان این بسته الحاقی البته بیشتر از آنکه پاسخ‌های شفاف‌تری به داستان بازی اصلی دهد، سوالات گمراه‌کننده‌ای مطرح می‌کند ولی خط سیر داستانی سه‌گانه این سری را کامل می‌کند (کاش زمانی شاهد بازسازی کامل Demon Soul هم باشیم، عنوانی که بابابزرگ سری سولز به حساب می‌آید!)

بررسی بازی Dark Souls Remaster

نکته جالب اینجاست که متاسفانه بعد از عرضه نسخه ریمستر دیگر نمی‌شود این بسته الحاقی را جداگانه خریداری کرد و ناشر آن را از استورهای گوناگون حذف کرده تا طرفداران و علاقه‌مندان با خرید نسخه فعلی، دسترسی به هر دو نسخه را داشته باشند.

بررسی بازی Dark Souls Remaster

بازی دارک سولز ریمستر، نسخه نسبتا بهبود یافته عنوانیست که ۷ سال پیش در دل بسیاری از گیمرها جا باز کرد و برای خود صاحب‌سبک شد (تاثیرات آن روی گاد آف وار جدید بر کسی پوشیده نیست) و عرضه آن صرفا بهانه‌ای بوده برای حضور بازی در مارکت کنسول‌های نسل هشتم و جذب گیمرهای جدید. عرضه این نسخه روی سوییچ همچنین می‌تواند نینتندوبازان را برای اولین بار به سمت سری سولز بکشاند و همچنین تکمیل بخش آنلاین و مولتی‌پلیر بازی که این روزها طرفداران زیادی هم پیدا کرده را نباید نادیده گرفت.

بررسی بازی Dark Souls Remaster

اگر این بازی را همان سال تجربه کردید و توانستید با اتمسفر آن کنار بیایید و دلتان برای دنیایش تنگ شده، نسخه ریمستر را می‌توان نوستالژیکی با طعم 4K عنوان کرد ولی اگر همان موقع هم بازی را بعد از نیم ساعت کنار گذاشتید و یا علاقه چندانی به دوباره تجربه کردن آن هم ندارید (به DLC هم فکر کردید؟ آن را هم نمی‌خواهید؟)، الان هم به سراغش نروید. در هر حالت دارک سولز ریمستر یک بازی خوب در تاریخ صنعت گیم است که خوشخبتانه هنوز آنقدر بوی کهنگی نمی‌دهد که نتوان آن را هضم کرد.

بررسی بازی Dark Souls Remaster
هیولا به خارج از میدان نبرد سقوط می کند و شما برنده می شوید. یک در هزار فکر کنم این اتفاق بیفتد

در آخر برای درک کامل تفاوت بازی کنونی با نسخه پیشین (لااقل از منظر بصری که بارزترین ویژگی آن هم هست) شما را به دیدن این ویدیو که توسط IGN منتشر شده دعوت می‌کنم:

نکته مهم: نمره بازی از روی انتظاراتی که نسبت به نسخه ریمستر داشته بیان شده وگرنه عیان است که امتیاز بازی دارک سولز اصلی اطراف امتیاز کامل می‌چرخد.

  • تمام ویژگی‌های دارک سولز اولی که به خاطر دارید
  • بخش مولتی پلیر و آنلاین بهتر
  • پیشرفت گرافیکی نسبی
  • بازی آنچنان تفاوتی با نسخه پیشین خود ندارد
  • نورپردازی‌های جدید گاهی به تاریکی مطلق یک نقطه می‌انجامند
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Reza Goodarzi
    Reza Goodarzi | ۱۷ خرداد ۱۳۹۷

    عالی بود داداش.
    من خودم بازی خور دارک سولزم.
    نسخه های ۱ و ۲ و ۳ رو هم تموم کردم
    اصن عاشق اینم یبار دیگه هم بازیش کنم.
    اونم به صورت بهبود یافته.
    بازم از این مقاله های عالی بنویس.

    • آرش پارساپور
      آرش پارساپور | ۱۷ خرداد ۱۳۹۷

      همون. این نسخه صرفا برای سولز بازها توصیه میشه وگرنه به نظرم گیمرهایی که این سری رو تجربه نکردند برن سراغ دو و سه بهتره.

مطالب پیشنهادی