ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

۸ نکته که پیش از بازی کردن Agony باید بدانید

«دوزخی گشتیم و محکوم بدین آمدیم که با آرزو اما بی‌امید به سر بریم» به راستی که کمدی الهی دانته منبعی قویست و الهام بخش بسیاری از هنرمندان در عصرهای مختلف بوده است؛ هنرمندانی چون ...

رضا میرزائی
نوشته شده توسط رضا میرزائی | ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰

«دوزخی گشتیم و محکوم بدین آمدیم که با آرزو اما بی‌امید به سر بریم»

به راستی که کمدی الهی دانته منبعی قویست و الهام بخش بسیاری از هنرمندان در عصرهای مختلف بوده است؛ هنرمندانی چون ویلیام بلیک و سالوادور دالی. ما این اثر بخشی را در فرم‌های مختلفی از جمله شعر، نقاشی، داستان، فیلم و هم‌چنین بازی های ویدئویی دیده‌ایم. در این مطلب سعی نخواهیم کرد در رابطه با چرای این اثر‌گذاری و علت‌های آن صحبت کنیم بلکه می‌خواهیم با یکی از آثار دیگری که منبع الهام آن کمدی الهی بوده‌ است آشنا شویم: بازی Agony.

بازی روح یک انسان را به تصویر می‌کشد که به دلیل گناهانش به اعماق جهنم سقوط کرده‌، اما چون جهنم حافظه افراد را از بین می‌برد هیچ خاطره‌ای از گناهانش ندارد. شما در نقش این روح سرگردان به دنبال پاسخی برای سوالات خود و رهایی از جهنم، در جست و جوی الهه‌ی سرخ، کسی که در ساخت جهنم دست داشته‌ است، وارد یک ماجراجویی وحشتناک و راز آلود می‌شوید.

قابل ذکر است استودیو مدمایند مسئولیت ساخت بازی Agony را بر عهده دارد و به تازگی تاسیس شده است. جالب است بدانید که کل افراد تشکیل دهنده ساخت بازی ۹ نفر هستند، اما هر کدام از این افراد در ساخت بازی‌های بزرگی چون The Division و ویچر ۳ تجربه دارند.

قبل از شروع بازی حتما یک تریلر از آن ببینید

اگر تصور می‌کنید بازی Agony نیز مانند دیگر بازی های سبک وحشت است که با کمی سورپرایز و صدا‌های ترسناک تاثیر زیادی بر شما نخواهد گذاشت از الان باید این هشدار را بدهم که به هیچ وجه این گونه نیست. در ادامه با بعضی از عناصر بسیار وحشتناک این بازی آشنا خواهیم شد، اما چه چیزی بهتر از تماشای یک تریلر چند دقیقه‌ای برای درک بازی؟ فقط یادتان نرود یک سطل در کنار خود داشته باشید.

انتظار دیدن هر چیزی را داشته باشید

بازی Agony برای ساخت جهنم سعی کرده از تعاریفی که تا حالا در دیگر فیلم ها و بازی ها نمایش داده شده‌‌اند فاصله بگیرد. موسس استودیو مد‌مایند در مصاحبه‌ای گفته است اصلی ترین منبع الهام برای توسعه این عنوان کمدی الهی دانته بوده‌ و آن ها سعی کرده‌اند برای ساخت دنیای بازی از ایده دیگران و مفاهیمی که آن ها به نام دوزخ ارایه داده‌اند تا جای ممکن فاصله بگیرند. به گفته وی این کار باعث می‌شود تا مفهوم جهنم را بتوان از دیدگاه ویژه خود و به صورت جدیدی ارایه کرد. به همین دلیل احتمال دارد در طول بازی با صحنه‌هایی رو‌به‌ رو شوید که تا کنون کابوسش را نیز ندیده‌اید.

همه چیز از پوست و گوشت ساخته شده‌است

یکی از نکات جالبی که سازندگان برای طراحی محیط این عنوان به کار برده‌اند استفاده از گوشت و پوست و استخوان در جای جای بازی است. سازندگان از کلیشه‌های موجود در طراحی محیط فاصله گرفته‌اند، برای مثال به جای ساخت دیوار‌ها از سنگ و چوب دیواری از آدم‌های متصل به یکدیگر و در حال شکنجه را در نظر گرفته اند. در طول بازی ممکن است با پلکانی روبه‌رو شوید که تماما از آدم‌های به هم چسبیده ساخته شده است و یا از درهایی رد شوید که دندان‌ها و به نوعی لوزه‌ی یک موجود بزرگ باشند. رگ‌های خونی، استخوان‌ها، مومیایی هایی که به دیوار وصل شده‌اند و تکان می‌خورند تصاویری هستند که به وفور در بازی یافت می‌شوند و خلاقیت بسیار خوبی در ساخت آن ها صرف شده است.

نسخه کامپیوتر بازی را می‌توان وحشتناک‌تر بازی کرد

محتوای بازی به حدی خشن و بی مرز بود که سازندگان مجبور شده‌اند بازی را سانسور کنند تا بتوانند این عنوان را روی کنسول های پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان نیز عرضه کنند. طبق گفته سازندگان محتوای بازی آنچنان دستخوش تغییرات نشده‌است و تمام چیز‌هایی که تا کنون در تریلر‌ها و تبلیغات نشان داده‌اند سر جای خود باقی‌مانده‌اند. آن های حتی پا را فراتر گذاشته‌اند و ذکر کرده‌اند که تجربه بازی حتی با سانسور، بسیار سنگین‌تر‌ از چیزی است که در تریلر ها مشاهده کرده‌اید. نکته جالب تر این است که دارندگان کامپیوتر‌های شخصی می‌توانند با یک پچ، محتویات سانسور شده را به بازی اضافه کنند و خشونت صد در صدی که سازندگان برای بازی در نظر داشتند را تجربه کنند.

در طول بازی می‌توانید شیاطین را نیز کنترل کنید

برای پیشروی در بازی دو مکانیک اصلی وجود دارد؛ مخفیانه عمل کردن و در اختیار گرفتن بدن دیگر موجودات جهنمی. برای مورد اول که همانند بازی‌های دیگر است شما با راه رفتن آرام یا خزیدن سعی می‌کنید از رویارویی مستقیم با شیاطین دوری کنید. اما در مکانیک دوم بازیکن می‌تواند وارد بدن دیگر جهنمیان شود. در ابتدا نمی‌توان هر موجودی را به تسخیر در‌ آورد اما با پیشرفت در بازی این قابلیت قدرت بیشتری می‌گیرد و به شما امکان ورود به بدن دیگر شیاطین قدرتمند را می‌دهد. در ادامه با استفاده از این شیاطین می‌توانید موانع مقابل خود را با خشونت تمام از پیش رو بردارید و یا این که تصمیم بگیرید مخفیانه بخزید و دالان‌های مختلف بازی را کاملا بگردید.

مرگ بازی را متوقف نمی‌کند

در طول بازی اگر بمیرید مانند دیگر بازی‌ها به عقب بر نمی‌گردید، بلکه در همان جان روح سرگردان شما از بدنی که در آن بودید خارج شده و به سراغ میزبان دیگری می‌رود. سه نوع میزبان در بازی وجود دارد، انسان‌های گناهکار، شیاطین و روح‌های سرگردان. هنوز چیز زیادی از مکانیک‌ها مشخص نیست اما احتمالا هر کدام مزایا و معایبی دارند یا این که به راحتی نمی‌توان هر میزبانی را تسخیر کرد.

شاید یکی از نکاتی که دلهره موجود در بازی را کم کند همین قابلیت نمردن و رفتن به بدنی دیگر باشد. به هر حال ترس از مرگ و باختن آیتم‌های جمع‌آوری شده، هر آدمی را دچار دلهره و استرس می‌کند. امیدوارم که سازندگان برای این موضوع تدابیری اندیشیده باشند.

آیا بازی فقط شامل یک خط داستانی است؟

خط اصلی داستانی بازی شامل ۱۲ تا ۱۴ ساعت گیم‌پلی است. اگر این مقدار برایتان کافی نیست باید ذکر کرد که بازی دارای ۷ پایان مختلف و اصلی است و در طول آن آیتم‌های مختلفی از جمله نقاشی‌ها، آینه‌ها، قلب موجودات و نوشته‌های داستانی وجود دارند که برای گرفتن تمام آن‌ها و دیدن همه پایان‌ها نیاز به بازی کردن بیش از ۳۵ ساعت دارید.

همچنان کافی نیست؟ سازندگان برای کسانی که به دنبال چیزی غیر از خط داستانی هستند نیز یک مد به نام Agony در نظر گرفته‌اند. در این مد شما فقط یک جان دارید و باید هر چقدر که می‌توانید در آن زنده بمانید و آیتم جمع کنید. نکته جالب این است که نقشه بازی هر دفعه چیز جدیدی خواهد بود چرا که به صورت روتین تولید می‌شود. در انتها شما با دیگر بازیکنان مقایسه می‌شوید تا رقابتی واقعی برای بقا شکل بگیرد.

هم‌چنین سازندگان گفته‌اند در صورت بازخورد مناسب از بازی، یک نسخه متفاوت برای واقعیت مجازی خواهند ساخت که گیم‌پلی و روایت آن مخصوص این پلتفرم باشد. چه چیزی بیشتر از دیدن موجودات دهشتناک دوزخ در اطرافتان ترسناک‌تر خواهد بود؟

منتقدین چه دیدگاهی به بازی داشتند؟

متاسفانه باوجود انتظارات بالا از بازی Agony میانگین امتیازات این عنوان آن‌چنان درخور نمایش هایش نبوده است. بازی روی رایانه‌های شخصی میانگین امتیاز ۴۷ را دارد که ناامید کننده است. منتقدان گفته‌اند باوجود خلق محیطی نفرت انگیز، گیم‌پلی بازی خسته کننده می‌شود و انگیزه‌ای که در اول بازی وجود دارد به مرور تبدیل به بی‌علاقگی می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Mr. Mohammad
    Mr. Mohammad | ۱۷ خرداد ۱۳۹۷

    والا اجربه نشون داده منتقدا زیاد با بازی های سبک ترس حال نمیکنند! به خصوص که ایندی هم باشه، ولی به نظرات اصلا توجه نکنید، مهم اینه که خودتون خوشتون بیاد،

    بازیش یه جورایی شبیه hellrade هستش.

  • Tiger
    Tiger | ۱۷ خرداد ۱۳۹۷

    من همون اولش حوصلم سر رفت و خسته شدم،مخصوصا مواردی چون فونت کج و کله اش که اصلا قابل خوندن نیست و یا محیط های بیش از حد تاریک که حتی با سعله آتش هم روشن نمیشن و یا دیالوگ های طولانی که حوصله آدمو سر میبرند موجب دلزدگی ام از بازی شد و همون روز اول بازی را پاک کردم،ولی بنظرم اگر نسخه واقعیت مجازی اش بیاد،داستان فرق بکنه...

مطالب پیشنهادی