ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

سامسونگ در برابر رقبا؛ بررسی عملکرد اسپیکر استریو در گلکسی اس 9

گوشی های موبایل معمولاً سابقه درخشانی در زمینه کیفیت صدای بلندگو ندارند. یکی از ایرادهای پرچمداران سال های اخیر سامسونگ هم ضعف اسپیکر آنها بوده است. یک اسپیکر مونو روی لبه پایینی بدنه برای موبایلی ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

گوشی های موبایل معمولاً سابقه درخشانی در زمینه کیفیت صدای بلندگو ندارند. یکی از ایرادهای پرچمداران سال های اخیر سامسونگ هم ضعف اسپیکر آنها بوده است. یک اسپیکر مونو روی لبه پایینی بدنه برای موبایلی نظیر گلکسی S8 به هیچ وجه کافی نیست، به خصوص زمانی که اکثر رقبا به اسپیکر استریو روی آورده اند. حالا در گوشی گلکسی S9 (و مدل پلاس آن) شاهد تغییر این رویه هستیم و سامسونگ برای نخستین بار از دو بلندگو برای پخش صدا کمک می گیرد.

اسپیکر استریو گوشی گلکسی S9

سیستم صوتی گوشی گلکسی S9 توسط متخصصین شرکت اتریشی AKG (که در سال 2016 تحت مالکیت سامسونگ درآمد) تنظیم شده که می تواند دقت بالای آنها را در ارائه صداهای واقعی و با کیفیت تضمین کند. حالا فناوری صدای فراگیر دالبی اتموس (Dolby Atmos) را هم به این مجموعه اضافه کنید تا لذت تماشای فیلم یا گوش دادن به موسیقی دوچندان شود.

در اینجا چند سؤال مطرح است: مهندسین کره ای برای رسیدن به این هدف دقیقاً چه کار کرده اند؟ آیا گوشی گلکسی S9 از نظر صوتی تفاوت قابل توجهی با نسل قبل دارد؟ پرچمدار جدید سامسونگ در مقایسه با رقبا چگونه عمل می کند؟ در این مطلب قصد داریم به این سؤالات پاسخ دهیم. با دیجیاتو همراه باشید.

تغییرات اسپیکر در گوشی گلکسی S9

مشکل این است که یک اسپیکر روی لبه پایینی به تنهایی هیچ شانسی برای ارائه صدای با کیفیت و فراگیر ندارد، چون امواج صوتی فقط در یک جهت حرکت می کنند و خروجی صدا هم در اکثر موارد توسط دست شما مسدود می شود. تعبیه دو اسپیکر مجزا در گوشی های ظریف کنونی هم از نظر مهندسی و فنی کار دشواریست.

اسپیکر استریو گوشی گلکسی S9

سامسونگ می گوید برای ارتقاء تجربه صوتی در گوشی گلکسی S9 یک قطعه اسپیکر داینامیک دیگر را در بالای دستگاه به کار برده، اما ماجرا به همین سادگی هم نیست. برای ایزوله کردن بلندگو در برابر تداخل مغناطیسی و الکتریکی، مهندسین کره ای مجبور شدند تمام اجزای بالای گوشی از جمله دوربین سلفی و اسکنر عنبیه را جابجا کنند. خود بلندگو هم در عین قدرتمندی باید به اندازه کافی باریک باشد تا ساختار کلی موبایل را به هم نزند.

تیم مهندسی سامسونگ توانستند با جابجایی قطعات، فضا را برای بلندگویی 1.5 برابر بزرگ تر از نسل قبل ایجاد کنند. به خاطر شکل متفاوت دو بلندگو، تنظیمات نهایی برای ایجاد توازن در خروجی آنها اعمال شده و نهایتاً تمام منابع احتمالی نویز از اطراف اسپیکرها ایزوله شد تا صدایی خالص ایجاد شود.

اسپیکر استریو گوشی گلکسی S9

مجموع تغییرات فوق توانست نتیجه دلخواه سامسونگ را به وجود بیاورد و حالا بلندی صدای گوشی گلکسی S9 (و مدل پلاس آن) حدود 1.4 برابر (تقریباً 3 الی 4 دسیبل) بلندتر از گلکسی S8 است. مقایسه دو پرچمدار اخیر سامسونگ در دفتر دیجیاتو هم به خوبی صحت این ادعا را نشان داد و گلکسی S9 از نظر قدرت اسپیکر برتری فاحشی نسبت به گلکسی S8 و گلکسی نوت 8 دارد.

دالبی اتموس در گوشی گلکسی S9

فناوری صدای فراگیر دالبی اتموس (Dolby Atmos) را می توان یکی دیگر از برتری های گوشی گلکسی S9 نسبت به نسل های قبل و حتی دیگر رقبا در بازار دانست. همان طور که در ویدیوی رسمی معرفی این فناوری می بینید، دالبی اتموس اجزای مختلف صدا را به خوبی از هم تفکیک می کند و کنترل کامل آنها را در اختیار شما قرار می دهد. مثلاً در زمان تماشای فیلم می توانید مواردی نظیر فریاد زدن کودک، عبور هلیکوپتر، بوق ماشین در حال عبور و صدای بازیگران را به خوبی از یکدیگر جدا کنید. فیلم سازان با این فناوری می توانند عناصر صوتی مختلف را برای روایت بهتر داستان به خدمت بگیرند.

البته در دنیای سینما و صوت و تصویر خانگی معمولاً سیستم های چند کاناله را در اختیار داریم، اما هدفون ها و بلندگوهای موبایل در بهترین حالت، صدای استریوی دو کاناله را ارائه می دهند. با این حال مهندسین دالبی با تمرکز بر علم سایکو-آکوستیک، یعنی مطالعه نحوه ادراک صدا توسط انسان، توانسته اند صدای فراگیر را روی خروجی استریو شبیه سازی کنند.

جالب است بدانید طبق اطلاعات وب سایت دالبی در بین موبایل های پرچمدار کنونی فقط گوشی گلکسی S9 (و مدل پلاس) و هواوی P20 (و مدل پرو) به استاندارد دالبی اتموس مجهز شده اند. تفاوت پرچمداران اخیر سامسونگ و هواوی هم در این است که P20 برای خروجی اسپیکر به شما اجازه غیر فعال کردن دالبی را نمی دهد، اما در گلکسی S9 امکان غیر فعال کردن این گزینه برای هدفون و بلندگوهای گوشی وجود دارد.

مقایسه خروجی صدای گوشی گلکسی S9 با رقبا

ما عملکرد اسپیکر استریوی گوشی گلکسی S9 را با سه رقیب اصلی یعنی آیفون X، هواوی P20 پرو و سونی اکسپریا XZ2 مقایسه کردیم. هر چهار دستگاه مذکور از اسپیکر استریو بهره می برند و در زمینه قدرت صدای خروجی از بهترین موبایل های کنونی بازار محسوب می شوند.

اسپیکر استریو گوشی گلکسی S9

پس از تست چند قطعه موسیقی و ویدیوهای مختلف، به این نتیجه رسیدیم که از نظر حجم صدا هیچکدام از گوشی ها به پای P20 پرو نمی رسند و پرچمدار گران قیمت هواوی اختلاف محسوسی را با رقبا دارد. پس از آن گوشی گلکسی S9 و آیفون X را می توان در جایگاه دوم قرار داد که تفاوت قابل درکی با یکدیگر نداشتند. نهایتاً سونی با اختلاف بسیار کم در جایگاه آخر قرار گرفت.

اما مهم تر از حجم صدا، وضوح صدای خروجی از بلندگوهاست که در اینجا گلکسی S9 صدای کاملاً شفاف با حداقل نویز و اعوجاج را برایتان پخش می کند. البته اختلاف بین پرچمدار سامسونگ و نماینده های اپل و هواوی خیلی زیاد نیست و هر سه گوشی را می توان نقطه اوج مهندسی صدا دانست. حتماً شما هم تعجب خواهید کرد که چطور صدایی با این حجم و کیفیت از بلندگوهایی بسیار ظریف بیرون می آید. پرچمدار جدید سونی در حداکثر ولوم صدا، نویز محسوسی دارد و از این نظر به سه نماینده دیگر نمی رسد.

اسپیکر استریو گوشی گلکسی S9

در گوشی گلکسی S9 فعال کردن گزینه دالبی اتموس هنگام پخش صدا از طریق بلندگوها، حجم صدا را تا حد زیادی افزایش می دهد اما بهتر است فقط برای پخش فیلم از این گزینه استفاده کنید و همچنان گوش دادن به موسیقی را از طریق هدفون دنبال کنید.

در مورد خروجی هدفون این گوشی ها هم نیازی به تعریف و تمجید نیست، چون تمامی آنها از چیپ پردازش صدای اختصاصی با خروجی های-رزولوشن پشتیبانی می کنند و اگر هدفون حرفه ای در اختیار داشته باشید، بهترین تجربه صوتی در دنیای موبایل را به دست خواهید آورد. البته گوشی گلکسی S9 اینجا هم برگ برنده ارزشمندی به نام جک 3.5 میلیمتری هدفون را در اختیار دارد که حضورش هنوز مایه خوشحالیست.

سامسونگ امسال باز هم دانش مهندسی خود (و تیم AKG) را به رخ کشید و گوشی گلکسی S9 را از نظر خروجی صوتی نسبت به پرچمداران قبلی خود کاملاً متحول کرد، به گونه ای که اکنون می توان این موبایل زیبا را در کنار رقبای گران قیمتی مانند آیفون X یا هواوی P20 پرو در زمره بهترین نمونه ها از نظر کیفیت صدا قرار داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • seedni
    seedni | ۲۰ خرداد ۱۳۹۷

    سعید محمدی
    سونی عالیه . اما گوشیش نسبت به سایر گوشیها ، قطور با حاشیه های پهنه . ضمنا پول میگیری لفظ زشتیه
    واقعا آدمایی که نمیتونن یک حقیقت رو بپذیرن میگن پول میگیری

    • Saeed Mohammadi
      Saeed Mohammadi | ۲۰ خرداد ۱۳۹۷

      داری مغلطه میکنی ایشون میگه اسپیکرای سونی ..... منم جوابشو دادم

  • ErfanM
    ErfanM | ۲۰ خرداد ۱۳۹۷

    یادش بخیر این گوشی های چینی یه زمانی نکته پر رنگشون وجود ۴ عدد اسپیکر در قسمت پشتی اونها بود و پشتش مثل آبکش سوراخ سوراخ
    اون ویژگی اضافه شده به اچ تی سی
    شما دقت کن به گوشی هایی که مقایسه شدن به جز سونی که به شکل عجیبی کم اورد بازم از بقیه مابقی گوشی ها ظرافت دارن توی طراحی و....
    قطر گوشی رو بیان ۱ سانت بکنن و بالا و پایین هرکدوم ۲ سانت حاشیه اونوقت بابای منم میتونه اونجا اسپیکر کار کنه

  • Saeed Mohammadi
    Saeed Mohammadi | ۲۰ خرداد ۱۳۹۷

    پول گرفتی تبلیغ کنی بکن ولی خواهشا حرف خنده دار نزن سونی وقتی استریو میزد سامسونگ نمیدونست اسپیکر رو کجا میزارن
    (اشاره به سری اس ) بلندگو در پشت و باعث خفگی صدا

    • ErfanM
      ErfanM | ۲۰ خرداد ۱۳۹۷

      پول؟تبلیغ؟
      کلیشه قدیمی ماله کشی طرفداران سونی برای جمع و جور کردن خرابکاری ها...به وقتش برسه همه پول بگیر و جیره خور سامسونگ میشن واسه شما فقط تو خوبی

      • Saeed Mohammadi
        Saeed Mohammadi | ۲۰ خرداد ۱۳۹۷

        چون به وضوح مشخصه این چیزی که اینجا نوشته شده کذب محضه سونی میدونب از کی استریو میزد؟از کی ضد اب میزد دگ تو این مورد سونی رو نمیتونن محکوم کنن که فلانه و فیثاره

        • ErfanM
          ErfanM | ۲۰ خرداد ۱۳۹۷

          رفیق میدونی ایران خودرو از کی گوشی میزد؟
          جنرال استیل از کی یخچال میزد؟
          صاایران از کی گوشی میزد؟
          الان اونا کجان؟این که نشد دلیل

          • Saeed Mohammadi
            Saeed Mohammadi | ۲۰ خرداد ۱۳۹۷

            جمع کن بابا همه میدونن سونی تو صدا رقیب نداره

    • MR.SRT
      MR.SRT | ۲۰ خرداد ۱۳۹۷

      چه ربطی به سامسونگ داره حداقل اول شده بود یه چیزی
      رتبه بندی:
      1. huawei
      2. samsung
      3. apple
      4. sony
      با این استدلال لابد از هواوی هم پول گرفته سامسونگو تخریب کنه (چون اول شد)!!
      از سامسونگم پول گرفته اپلو تخریب کنه
      از هر ۴ تا هم پول گرفته HTC رو خراب کنه

      نویسنده هم نوشته همین ۴ تا در دسترس بوده همشونم خوب بوده و اختلافشون کم بوده

      من Xperia z1 , z3 , z5 premium و htc m8 داشتم
      طرفدار هیچکدوم هم نیستم و الان s9 plus دارم و با iphone 8 plus و xperia xz مقایسه کردم و بهتر بوده
      باید بگم حجم و کیفیت صداش واقعا خوبه

      نوکیا هم یه زمانی گوشی با دوربینای با کیفیتی میزد ولی الان کجاست؟ و خیلی کمپانی های دیگه
      مهم الانه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی