ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گیت هاب
تکنولوژی

واکنش بنیاد لینوکس و توسعه دهندگان به تصاحب گیت هاب توسط مایکروسافت

چندی قبل خبر از مذاکرات مایکروسافت به منظور تصاحب گیت هاب دادیم و اکنون به نظر می رسد نهایی شدن این تصاحب 7.5 میلیارد دلاری به مذاق بنیاد لینوکس خوش آمده، اما برخی توسعه دهندگان ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۰

چندی قبل خبر از مذاکرات مایکروسافت به منظور تصاحب گیت هاب دادیم و اکنون به نظر می رسد نهایی شدن این تصاحب 7.5 میلیارد دلاری به مذاق بنیاد لینوکس خوش آمده، اما برخی توسعه دهندگان را نگران کرده است.

گیت هاب وبسایتی است که خدماتی از جمله به اشتراک گذاری کدها را ارائه می دهد. در حدود 2 سال پیش بود که مایکروسافت از قصد خود برای پیوستن به بنیاد لینوکس خبر داد. این موضوع در حالی بود که 15 سال قبل از آن استیو بالمر در زمان مدیریتش در مایکروسافت، لینوکس را به «سرطان» تشبیه کرده بود. اکنون به نظر می رسد خصومت میان مایکروسافت و لینوکس به پایان رسیده و توسعه دهندگان و کسب و کارها نیز به این تصاحب مایکروسافت واکنش نشان داده اند.

در این باره «جیم زمیلین»، مدیر اجرایی بنیاد لینوکس گفته:

این خبری بسیار خوب برای دنیای کد منبع باز است و ما باید حرکت هوشمندانه مایکروسافت را جشن بگیریم.

10 سال پیش زملین از مایکروسافت خواسته بود از حملات مخفیانه به لینوکس به واسطه فروش پتنت های که سیستم عامل را هدف گرفته دست بردارد. اکنون او در این باره معتقد است که دوره و زمانه عوض شده و حالا زمان آن است که بپذیریم که ما رشد کرده ایم؛ منظور او از «ما» در واقع صنعت، جامعه متن باز و حتی خودش است.

گیت هاب

با این حال نظراتی که در جامعه توسعه دهندگان درباره این تصاحب عنوان شده ضد و نقیض هستند. برخی از توسعه دهندگان با شنیدن این خبر شکه شده اند، در حالی که برخی دیگر آن را با آغوش باز پذیرفته اند. به نظر می رسد اکثریت توسعه دهندگان معتقدند که باید منتظر ماند تا ببینیم که مایکروسافت با گیت هاب چه می کند.

«نت فریدمن»، مدیر اجرایی آتی گیت هاب به سوالات کاربران درباره طرح هایی که مایکروسافت برای گیت هاب دارد سخن گفته. او در پاسخ به نگرانی ها در مورد یکپارچه شدن اسکایپ، بینگ و حتی آفیس که منجر به خراب شدن گیت هاب شود، اعلام کرده:

ما گیت هاب را خریداری نکردیم که آن را تبدیل به مایکروسافت کنیم. ما آن را خریدیم زیرا به اهمیت توسعه دهندگان و نقش منحصر به فرد گیت هاب در جامعه آنها باور داریم.

او در ادامه اعلام کرده که تصمیم دارند گیت هاب را بهبود دهند. فریدمن همچنین به گزارش ها درباره افزایش 10 برابری تعداد توسعه دهندگانی که در پی خبر تصاحب، به «گیت لب»، رقیب گیت هاب رفته اند واکنش نشان داده:

توسعه دهندگان، متفکرانی مستقل هستند و همواره بدبینی سالمی دارند، اما من از هنگامی که دیدم برخی مجبور شدند کدهای خود را منتقل کنند، اندوهگین شدم. من به طور جدی مسئولیت جلب اعتماد آنها را می پذیرم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • rayacoder.ir
    rayacoder.ir | ۱۹ خرداد ۱۳۹۷

    مایکروسافت به جهت جلوگیری از رشد جامعه متن باز و شاید لینوکس دست به این کار زد تا به خیال خودش مرگ ویندوز رو به تاخیر بندازه. من شخصا تصور میکنم در ۱۰ سال آینده مایکروسافت به شدت افول میکنه.

  • stormwolf
    stormwolf | ۱۹ خرداد ۱۳۹۷

    کلا مایکروسافت هر شرکتی رو که تا حالا خریده گند زده بهش بعد هم انداخدتش اونور فعلا بهترین جایگزین گیت هاب گیت لب هست

  • abbasalim
    abbasalim | ۱۹ خرداد ۱۳۹۷

    واقعا شوکه کننده هست!

  • Ghost
    Ghost | ۱۹ خرداد ۱۳۹۷

    آره نابودیش توسط مایکروسافت رو جشن بگیرین ! :|

  • abbas ap
    abbas ap | ۱۹ خرداد ۱۳۹۷

    شرکت های بزرگ مثل سرطان میمونن ؛ کم نبودن استارت آپ هایی که توسط شرکت های این چنینی خریداری شدن و بعد از یه مدت طولانی یا حتی کوتاه خدمات دهی این سرویس ها رو به هر بهانه ای خاتمه دادن

مطالب پیشنهادی