ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

انویدیا آیزاک
تکنولوژی

کامپیوتر و پلتفرم جدید انویدیا هوش مصنوعی را به دنیای ربات های خودمختار می آورند

در رویداد کامپیوتکس 2018 انویدیا از دو محصول جدید در زمینه هوش مصنوعی پرده برداشته؛ انویدیا آیزاک که پلتفرمی برای توسعه دهندگان است و جتسن ژاویِر که یک کامپیوتر مبتنی بر هوش مصنوعی است. این ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۰

در رویداد کامپیوتکس 2018 انویدیا از دو محصول جدید در زمینه هوش مصنوعی پرده برداشته؛ انویدیا آیزاک که پلتفرمی برای توسعه دهندگان است و جتسن ژاویِر که یک کامپیوتر مبتنی بر هوش مصنوعی است. این دو در ربات های خود مختار به کار خواهند رفت.

بنا بر گفته «جنسن هوانگ» مدیرعامل انویدیا، آیزاک و جتسن به گونه ای طراحی شده اند که مرحله بعدی ابداعات هوش مصنوعی را رقم بزنند. هوش مصنوعی به کمک محرک ها و حسگرها مغز نسل جدید ماشین های خود مختار را تشکیل خواهند داد. بنا برگفته هوانگ روزی فرا می رسد که میلیاردها ماشین هوشمند در تولید، تحویل [کالا] در منازل، تدارکات انبار و ... فعال خواهند بود.

پلتفرم آیزاک مجموعه ای از ابزارهای نرم افزار است که فرایند آموزش و توسعه ربات ها را برای کمپانی ها ساده تر می کند. این پلتفرم شامل این موارد است:

  • مجموعه ای از رابط برنامه نویسی کاربردی که به دوربین های سه بعدی و حسگرها متصل می شوند
  • کتابخانه ای از شتاب دهنده های هوش مصنوعی که به واسطه آنها الگوریتم ها، روان و بدون تأخیر اجرا می شوند
  • یک محیط شبیه سازی جدید به نام «Isaac Sim» برای آموزش و تست ربات ها در محیطی مجازی.

انویدیا آیزاک

اما قلب پلتفرم آیزاک را کامپیوتر جتسن ژاویِر تشکیل داده که در واقع سخت افزاری است که در یک مجموعه کوچک قرار گرفته و خود شامل تعدادی اجزای پردازشگر است. این پردازشگرها شامل پردازشگر گرافیکی «Volta Tensor Core» به همراه پردازنده 8 هسته ای مبتنی بر معماری ARM64، دو شتاب دهنده یادگیری عمیق «NVDLA» و پردازنده ای برای تصاویر و ویدیوهای ایستا است.

جتسن ژاویِر در مجموع دارای 9 میلیارد ترانزیستور است که توانایی محاسبه 30 هزار میلیارد عمل در ثانیه را دراند. تمامی اینها در حالی است که مصرف انرژی آن تنها 30 وات است، یعنی کمتر از یک سوم یک لامپ رشته ای معمولی.

قیمت یک دستگاه جتسن ژاویِر به همراه پلتفرم آیزاک 1299 دلار است. هوانگ ادعا می کند این کامپیوتر قدرت پردازشی مشابه با یک ایستگاه کاری 10 هزار دلاری را ارائه می کند. در این بین موردی که هیجان انگیز است، سخت افزار معرفی شده توسط انویدیا نیست، بلکه آن کارهایی است که توسعه دهندگان می توانند با آن انجام دهند.

 

تماشا کنید: ربات کیوی چگونه به دانشجویان دانشگاه برکلی غذا تحویل می دهد؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۲۰ خرداد ۱۳۹۷

    نه اسماش درست درمونه. نه قیمتش

مطالب پیشنهادی