ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مریخ نورد کنجکاوی
علمی

ناسا از کشف مواد ارگانیک در مریخ خبر داد

کاوشگر ناسا نشانه هایی از مواد ارگانیک را در مریخ پیدا کرده که احتمالا حاکی از وجود حیات در گذشته های دور این سیاره است. آژانس فضایی آمریکا اخیرا کنفرانسی خبری را برای اعلام آخرین ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰

کاوشگر ناسا نشانه هایی از مواد ارگانیک را در مریخ پیدا کرده که احتمالا حاکی از وجود حیات در گذشته های دور این سیاره است.

آژانس فضایی آمریکا اخیرا کنفرانسی خبری را برای اعلام آخرین یافته های مریخ نورد کنجکاوی برگزار کرده که از شش سال قبل مشغول کند و کاو در سیاره سرخ است. این بیانیه نتیجه دو مطالعه جدید روی چگونگی تشکیل متان در مریخ و مولکول های ارگانیکی است که به صورتی غیرمنتظره در خاک همسایه ما یافت شده اند.

اگرچه خاک مریخ امروز غیرقابل سکونت است اما بدون شک در گذشته حاوی آب بوده و احتمالا به همین دلیل اشکالی از حیات در آن جاری بوده است. مریخ نورد کنجکاویاین یافته ها که از آن به عنوان «پیشرفت چشمگیر در اختر زیست شناسی» یاد می شود، در پی کاوش های مریخ نورد کنجکاوی در محل حفره ای که احتمالا قبلا میزبان دریاچه ای بزرگ بوده، به دست آمده اند. دانشمندان در این مکان به یافته های جدید دست یافته اند که نشان می دهد آب این دریاچه تمام عناصر لازم برای شکل گیری حیات از بلوک های شیمیایی گرفته تا منابع انرژی را در برداشته است.

«کریستین سیباچ»، از زمین شناسان دانشگاه «رایس» معتقد است که این اکتشاف برخی از قوی ترین استدلال های او و دیگر دانشمندانی که وجود حیات در مریخ را زیر سوال می بردند، با چالش جدی مواجه می کند.

بخش دیگری از این مطالعه به یافتن مولکول های ارگانیک دیگر روی صخره های مریخ اشاره دارد که بر اساس تجزیه و تحلیل های مریخ نورد کنجکاوی به مواد ارگانیک روی زمین شباهت زیادی دارد.

دانشمندان پیش از این هم از وجود حجم عظیمی از متان در سیاره سرخ شگفت زده بودند چرا که متان روی زمین اغلب توسط منابع زیستی تولید می شود و به همین خاطر برخی معتقدند که مریخ از آنچه تصور می شد، زنده تر است.

تماشا کنید: تست چتر غول پیکر فضاپیمای ExoMars برای فرود روی مریخ

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی