ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

مجوز افزایش 7.18 درصدی قیمت خودروهای داخلی صادر شد

افزایش قیمت خودرو دامان بازار را گرفته است. این روزها بازار خودرو حتی از سال 91 نیز آشفته تر به نظر می رسد و رقابت عجیبی بین خودروسازان، واسطه ها و مشتریان بخت برگشته شکل ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۳:۴۵

افزایش قیمت خودرو دامان بازار را گرفته است. این روزها بازار خودرو حتی از سال 91 نیز آشفته تر به نظر می رسد و رقابت عجیبی بین خودروسازان، واسطه ها و مشتریان بخت برگشته شکل گرفته است که البته نتیجه ای جز ضرر همگانی و احتمالا ورشکستگی واحدهای تولیدی ندارد.

افزایش قیمت خودرو در شرایطی اتفاق افتاده که قطعه سازان از افزایش 30 تا 50 درصدی هزینه های خود خبر می دهند و خودروسازان نیز درخواست افزایش قیمت حداقل 20 درصدی خودروهای داخلی را داشته اند و عدم واکنش شورای رقابت به برهم خوردن عرضه و تقاضای موجود در بازار و افزایش قیمت ها دامن زده است، حالا این شورا سرانجام نظر خود را در رابطه با افزایش قیمت ها اعلام کرده است که البته بعید است رضایت هیچ یک از طرفین را به دنبال داشته باشد.قیمت خودرورضا شیوا در گفت و گویى با اشاره به افزایش قیمت خودرو تاکید کرد که شورای رقابت دستورالعمل تنظیم قیمت را برای سال 97 تأیید کرد، اظهار داشت: براساس محاسبات مرکز ملی رقابت میزان افزایش قیمت خودروهای ساخت داخل که مشمول قیمت گذاری هستند اعلام شد.
وی با بیان اینکه به طور متوسط خودروهای ساخت داخل شرکت ایران خودرو که مشمول قیمت گذاری هستند مجوز افزایش 7.18 درصد را دریافت کرده اند، افزود: برای خودروهای سایپا هم به طور متوسط افزایش 7.01 درصدی تعیین شده است.

رئیس شورای رقابت گفت: در بخش خودروهای مدیران خودرو هم به طور متوسط افزایش 5.62 مورد تأیید مرکز ملی رقابت قرار گرفته است.
شیوا در خصوص زمان اجرای افزایش قیمت ها اظهار داشت: از اول تیرماه امسال خودروسازان می توانند حداکثر به میزان درصدهای اعلامی قیمت محصولات خود را افزایش دهند.

قیمت خودرو

این موارد در حالی مطرح می شود که پیش از این خودروسازان قیمت محصولاتی مانند برلیانس یا رنو ساندرو را که بیش از 45 میلیون تومان قیمت دارند و در زمره حیطه تحت کنترل شورای رقابت قرار نمی گیرند به راحتی 10 درصد افزایش داده اند و احتمال تکرار این افزایش قیمت خودرو نیز بعید به نظر نمی رسد. دلیل این شرایط به افزایش حدود 30 درصدی نرخ ارز رسمی باز می گردد.

در واقع پیش از این خودروسازانی نظیر پارس خودرو می توانستند بر مبنای نرخ ارز 3200 تومانی نسبت به واردات قطعات منفصله برای مونتاژ اقدام نمایند ولی حالا این رقم به 4200 تومان افزایش یافته که از 30 درصد افزایش قیمت حکایت می کند.

در خصوص خودروهای زیر 45 میلیون تومان نیز، تجربه سال 91 نشان می دهد که علیرغم ادعای داخلی سازی قطعات، مواد اولیه لازم برای تولید بسیاری از قطعات منشا خارجی دارد و در نهایت از افزایش قیمت دلار تاثیر می پذیرد. از این رو بسیار بعید به نظر می رسد که افزایش حدود 7 درصدی بتواند جوابگوی نیاز خودروسازان و قطعه سازان باشد.

افزایش قیمت خودرو

از این رو نتیجه احتمالی این رویکرد، کاهش عرضه توسط خودروسازان، افزایش مجدد قیمت ها در بازار به دلیل برهم خوردن عرضه و تقاضا، کم شدن تیراژ خطوط تولید و ورشکستگی واحد های قطعه سازی خواهد بود که به بیکاری عده زیادی از بخش خصوصی منجر می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (36 مورد)
  • Hamed Ghafari
    Hamed Ghafari | ۲۷ خرداد ۱۳۹۷

    این مثلا7 درصد از چه قیمتی محاسبه میشه ؟ مثلا 207 که 2 ماه قبل بوده 45 میلیون الان شده 75 میلسون یا سراتو بوده 70 میلیون الان شده 150 میلیون این افزایش 7 درصدی از همون قیمت دو ماه قبله یا همین قیمت امروز ؟ بخدا کل مردم ایران رو فیلم کردید با این سیستم مسخره مزده 3 داره به 200 میلیون میرسه بخدا دنیا یشنوه میخندن به ما مزدا 3 سوار شی دویست میلیون بدی

  • 007
    007 | ۲۳ خرداد ۱۳۹۷

    نظام چوسلامی

    • Mr NoBody
      Mr NoBody | ۲۳ خرداد ۱۳۹۷

      اسلام بزنه کمرت اینا کی مسلمون بودن ک تو داری به اسلام چیز میگی حداقل بگو آخوندی

  • پیشرو
    پیشرو | ۲۲ خرداد ۱۳۹۷

    خدا لعنتشون کنه

  • R@din
    R@din | ۲۲ خرداد ۱۳۹۷

    مملکت به این خر تو خری نداریم !!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی