ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کاوشگر فرصت ناسا از طوفان شن جان سالم به دربرد اما در خطر نابودی است

به تازگی کاوشگر فرصت ناسا (Opportunity) در طوفان شنی گرفتار شد اما موفق شد که از آن جان سالم به درببرد اما به نظر می‌رسد مریخ نورد یادشده در جریان این طوفان شدید به شدت ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۲:۳۰

به تازگی کاوشگر فرصت ناسا (Opportunity) در طوفان شنی گرفتار شد اما موفق شد که از آن جان سالم به درببرد اما به نظر می‌رسد مریخ نورد یادشده در جریان این طوفان شدید به شدت آسیب دیده باشد.

طوفان یاد شده روز یازدهم خردادماه توسط مدارگرد شناسایی مریخ تشخیص داده شد و در آن زمان تیم  تحقیقی این مداگرد متوجه شدند که محل این طوفان، بسیار به کاوشگر فرصت نزدیک بوده و ممکن است مشکلاتی برایش بیافریند. کاوشگر یادشده از پنل‌های خورشیدی استفاده می‌کند، به همین دلیل طوفان گرد و غبار می‌تواند تاثیرات بسیار مخربی روی باتری‌ها و سطح انرژی آن بگذارد.

چند روز بعد، مریخ‌نورد ناسا پس از تحمل کردن این طوفان شن، سیگنال‌هایی به زمین فرستاد که نشان می‌داد از طوفان جان سالم به دربرده است. این مسئله مشخص می‌کند که علیرغم آسیب‌هایی که دیده هنوز آنقدر انرژی دارد که به زمین اطلاعاتی مخابره کند. به همین دلیل مریخ‌نورد یاد شده در حالت انرژی حداقل عملیات قرار گرفته است. با این حال طوفان هنوز ادامه داشته و شدتش همینطور بیشتر می‌شود. نقطه‌ی آبی مشخص شده در تصویر زیر محلی است که ناسا فکر می‌کند کاوشگر فرصت در آن قسمت قرار داد.

نگرانی اصلی ناسا خود طوفان نیست. تجهیزات گرمایی این وسیله باید فعال باشند و انرژی حالت حداقل عملیات ممکن است برای این مسئله قدری پایین باشد و نتواند این وضعیت را فراهم کند. در حال حاضر این مسئله بزرگترین نگرانی ناسا در مورد این کاوشگر به شمار می‌رود.

به گزارش ناسا این اولین طوفانی نیست که کاوشگر فرصت تجربه می‌کند اما بدترین و خطرناکترین طوفان به شمار می‌رود. در سال ۲۰۰۷ این مریخ نورد طوفانی با سطح نفوذناپذیری ۵.۵ را سپری نمود اما این رقم در طوفان کنونی دو برابر شده و به ۱۰.۸ رسیده است.

با این حال فرصت از آنچه نشان می‌دهد بسیار بادوام‌تر و سخت‌تر است چرا که این مریخ‌نورد تنها برای ماموریتی ۹۰ روزه طراحی شده است اما پیش از این کارشناسان تخمین زده بودند که تا ۱۵ سال به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

 

تماشا کنید: پانورامای دیدنی کاوشگر کنجکاوی از مناظر سیاره‌ی سرخ

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی