ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پیش فروش خودرو
خودرو

پیش فروش محصولات ایران خودرو فقط برای نمایندگی‌ها و کارکنان ایران خودرو

قرار بود امروز صبح با پیش فروش محصولات ایران خودرو به مناسبت عید فطر، هوای تازه‌ای به بازار نفس بریده خودرو داده شود، اما سهمیه داران بازار پیش فروش خودرو این بار هم به مصرف ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۹:۱۵

قرار بود امروز صبح با پیش فروش محصولات ایران خودرو به مناسبت عید فطر، هوای تازه‌ای به بازار نفس بریده خودرو داده شود، اما سهمیه داران بازار پیش فروش خودرو این بار هم به مصرف کنندگان اصلی مجال ندادند و با خارج کردن چندین باره سایت از دسترس خریداران، به جای خودرو، پیام «ظرفیت تکمیل شد» را به مشتریان تحویل دادند تا حال و هوای بازار خودرو مثل قبل آشفته باقی بماند.

خودروسازان مدت‌ها بود که هیچ خودرویی به بازار عرضه نکرده‌ و حتی شرایط فروش جدید هم اعلام نکردند، خودروهایی هم که در نمایندگی‌ها وجود داشت، به قیمت بازار آزاد فروخته می‌شد. موضوعی که در برهم زدن توازن بازار خودرو تاثیر زیادی داشت. البته خودروسازان علت را عدم تولید خودرو عنوان کردند که حاصل افزایش قیمت ارز و به تبع آن افزایش قیمت مواد اولیه و قطعات مصرفی آنها بود.

این موضوع برای فعالان صنعت خودرو قابل قبول نبود و ماجرای «احتکار خودرو» مطرح شد، به همین دلیل قرار شد تا مجلسیان از پارکینگ‌های خودروسازان بازدید کنند؛ ماموریتی که این بار هم انجام نشد چون خودروسازان عنوان کردند که احتکاری وجود ندارد و در واقع آنها نمی‌توانند پس از افزایش قیمت ارز، محصولات خود را با قیمت پیشین عرضه کنند و باید قیمت نهایی خودروها تا 25 درصد افزایش داشته باشد.

در همین میان فرضیه دیگری مطرح شد که احتمال احتکار خودروسازان را قوی‌تر کرد: «عدم فروش خودور به امید گران شدن» یعنی عرضه محصولات به شرط فروش با قیمت‌های جدید.

پیش فروش خودرو

هرچند در نهایت با افزایش 25 درصدی قیمت خودروهای داخلی موافقت نشد اما خودروسازان خود را در پایان راه ندیدند و مسیر افزایش دو مرحله‌ای قیمت محصول را در نظر گرفتند، یعنی افزایش قیمت خودرو در ماه‌های آینده. اما مشخص بود که صبر خودروسازان برای افزایش قیمت محصولات‌شان زیاد نیست به همین دلیل بلافاصله پس از اعلام قیمت‌های جدید از سوی شورای رقابت (افزایش 7.18 درصدی قیمت محصولات ایران خودرو که زیر 45 میلیون تومان قیمت دارند)، ایران خودرو به بهانه عید سعید فطر، پیش فروش خودرو را با قیمت‌های جدید آغاز کرد.

ایران خودرو عصر دیروز اعلام کرد سایت فروش این شرکت از ساعت 10 صبح امروز باز می‌شود و محصولات خانواده پژو، رانا، سمند، دنا، وانت و دو خودروی چینی دانگ فنگ و هایما را با نزدیکترین موعد تحویل یعنی آبان 97 پیش فروش خواهد کرد.

همچنین برای جلوگیری از دلالی و واسطه‌گری، افرادی که در 6 ماه گذشته از این شرکت خرید داشته باشند، امکان ثبت نام نخواهند داشت. اما این شرط جدید هم تاثیری در اصل ماجرا نداشت چراکه دقایقی پیش از ساعت 10 صبح، سایت از دسترس مشتریان عمومی خارج شد و این قطعی تا چند دقیقه پس از ساعت 10 ادامه پیدا کرد.

البته این امر برای خریداران واقعی موضوعی تکراری بود؛ با این تفاوت که پس از باز شدن صفحه، ظرفیت ثبت نام بیشتر خودروها تکمیل شده بود و عموم مردم تنها دو گزینه پیش خرید «وانت آریسان» و «هایما» با موعد تحویل خرداد و تیرماه سال جاری را داشتند. یعنی این بار هم مصرف کنندگان واقعی از خرید خودرو با قیمت کارخانه محروم شدند و در صورت نیاز باید حواله خودروها را با قیمتی بیشتر خریداری کنند یا اینکه پس از موعد تحویل خودروها را با قیمت بازار آزاد از کسانیکه سایت‌ را از دسترس عموم خارج کرده بودند خریداری کنند؛ همان مسیری که افزایش دو مرحله‌ای قیمت خودرو را برای خودروسازان محقق می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (26 مورد)
  • Asadolla Rezaei
    Asadolla Rezaei | ۲۷ خرداد ۱۳۹۷

    حضرت عباسی به ورطه (ندانم کاری) افتاده ایم کسی نیست این کمپین تحریم آشغالای ایندوشرکت را رهبری کنه تاورشکست بشوند این جماعت ازداعش خطرناکترند.مردم هم یکصدا نیستند واونا هم خوب مردم شناختند

  • مصطفی
    مصطفی | ۲۵ خرداد ۱۳۹۷

    تو قبر گذاشتن خائنین دیدن داره
    اونموقع که همه ثروتشون رو باید بزارن و با کفن برن تو قبر جیگر من حال میاد
    منکه فقط امیدم به اون دنیاست تا خدا حقو ازشون بگیره و بده به مظلوم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی