ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

با شدت گرفتن طوفان در مریخ، کاوشگر فرصت ناسا در شرف مرگ است

به نظر می رسد که اوضاع برای مریخ نورد «آپورچونیتی» یا «فرصت» از قبل بدتر شده و این کاوشگر حالا در میان طوفان شن بسیار عظیمی گیر افتاده است. سازمان فضایی ناسا در آخرین به ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰

به نظر می رسد که اوضاع برای مریخ نورد «آپورچونیتی» یا «فرصت» از قبل بدتر شده و این کاوشگر حالا در میان طوفان شن بسیار عظیمی گیر افتاده است. سازمان فضایی ناسا در آخرین به روزرسانی خبری خود اعلام کرده که تلاش ها برای برقراری ارتباط با کاوشگر فرصت موفقیت آمیز نبوده است و این ربات در شرایط نامعلومی به سر می برد.

تیم ناسا حالا فرض را بر این گذاشته که باتری این کاوشگر رباتیک به کمترین میزان خود رسیده و و به همین خاطر تمام قابلیت های فرصت، به جز ساعت ماموریت، از کار افتاده اند. گذشته از بیداری موقت برای بررسی میزان باتری، این مریخ نورد همچنان در همین وضعیت باقی خواهد ماند تا اینکه پنل های خورشیدی آن مجدداً قادر به تامین انرژی باشند.

تصویری شبیه سازی شده از میزان تاریکی آسمان مریخ در نتیجه شدت گرفتن طوفان

مشکل اصلی، همانطور که احتمالاً خودتان نیز حدس زده اید، آن است که آپورچونیتی با طوفانی بسیار بزرگ مواجه شده. این طوفان طی هفته های اخیر دائماً بزرگ و بزرگ تر شده و هم اکنون نزدیک به یک چهارم مریخ را در بر گرفته. اینطور که از شواهد پیداست، طوفان مورد اشاره به زودی تمام مریخ را در می گیرد و احتمالاً باید بیش از 1 ماه منتظر باقی بمانیم تا فرصت مجدداً با زمین ارتباط برقرار کند؛ البته با این فرض که دچار آسیب نشده باشد.

همانطور که ناسا نیز گفته، این نخستین باری نیست که کاوشگر فرصت در چنین وضعیتی گرفتار می شود. در سال 2007 میلادی، این مریخ نورد طوفانی با سطح نفوذناپذیری 5.5 را پشت سر گذاشت که البته این رقم در طوفان فعلی مریخ به 10.8 رسیده است. باید افزود که مریخ نورد فرصت در ابتدا برای ماموریتی 90 روزه تدارک دیده شده بود، اما متخصصین عقیده دارند که این کاوشگر بسیار جان سخت تر بوده و می تواند به مدت 15 سال به کار خود ادامه دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ?️
    ?️ | ۲۴ خرداد ۱۳۹۷

    خدا عمرش بده. ?

مطالب پیشنهادی