ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پرداخت بیت کوین
کسب و کار

دلیل رشد بیتکوین طی یکسال گذشته چیست؟

افزایش بهای ارزهای مجازی از جمله بیت کوین، اتریوم و آلتکوینز در سال گذشته به احتمال زیاد عمدتا به دلیل دستکاری قیمت‌ها بوده. در پژوهشی که امروز از سوی محققین دانشگاه آستین تگزاس منتشر شده، ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۱:۳۱

افزایش بهای ارزهای مجازی از جمله بیت کوین، اتریوم و آلتکوینز در سال گذشته به احتمال زیاد عمدتا به دلیل دستکاری قیمت‌ها بوده. در پژوهشی که امروز از سوی محققین دانشگاه آستین تگزاس منتشر شده، یک استاد دانشگاه که در زمینه برملا کردن فساد در بازارهای مالی متخصص است متوجه الگوهای متفاوتی در تبادلات ارزی شده و معتقد است شخص یا اشخاصی در پلتفرم تبادل ارزی Bitfinex قیمت بیت کوین را ملتهب کرده‌اند.

در این پژوهش ۶۶ صفحه‌ای آمده که بیتفینکس از Tether، ارز مجازی خودش استفاده کرده تا تقاضای کاذب برای خرید بیت کوین ایجاد کند. این تقاضای کاذب قیمت بیت کوین را بالا برده و بالا نگه داشته در حالی که قیمت آن در مبادلات دیگر نزول کرده. پژوهش نشان می‌دهد هر چه تتر بیشتری وارد بازار شده، قیمت ارزهای مجازی نیز بالاتر رفته «مشابه اثر التهابی چاپ اسکناس اضافه».

قیمت بیت کوین

با بهره‌گیری از الگوریتم‌هایی که میلیون‌ها تراکنش را تحلیل می‌کند، محققین دریافتند که نصف افزایش قیمت بیت کوین در سال گذشته چندین ساعت پیش از مبادله تتر در دیگر مبادلات ارزی بوده.

اگرچه گزارش‌ها هیچ دستکاری قیمتی را تایید نمی‌کند ولی به الگوهای مشکوک اشاره دارد. در دستگاه‌های مبادلاتی که تتر پشتیبانی می‌شد، افزایش بهای ارزهایی چون اتریوم و زی‌کَش بیش از آن‌هایی بود که تتر در آن‌ها حاضر نبود. و گزارشی دیگر از امسال نشان می‌دهد وقتی بیتفینکس توزیع تتر را کاهش داد، این الگو از بین رفت.

بیتفینکس واقع در هنگ کنگ است و در کارائیب به ثبت رسیده، یعنی مسئولان ایالات متحده زمانی می‌توانند وارد عمل شوند که سرمایه‌گذاران آمریکایی در تراکنش‌ها نقش داشته باشند و بنابراین عمده این فضا کاملا غیر قابل کنترل است. اما محدودیت‌های ژئوگرافیک مسئولان کشور را از تلاش کردن بر حذر نداشته.

بیت کوین

در دسامبر سال گذشته، کمیسیون مبادلات تجاری کالای آینده ایالات متحده آمریکا شرکت‌های بیتفینکس و تتر را احضار و پس از تحقیقات خود بابت همین دستکاری‌های صورت گرفته ابراز نگرانی کرد. در ماه ژانویه گزارش‌های جلسه مذکور منتشر شد و چندی بعد مشخص شد تتر هم همکاری خود با شرکتی حسابرسی که کارهای بازرسی داخلی‌شان را انجام می‌داده پایان داده.

اخیرا نیز بلومبرگ گزارش داده وزارت دادگستری آمریکا با همکاری CFTC در تلاش است تا بفهمد ماجرای بیت کوین و دستکاری قیمت‌ها از کجا نشات گرفته اگرچه این تحقیقات هنوز در مراحل ابتدایی به سر می‌برد.

بیت کوین

اتفاقات بسیاری در مورد بیتفینکس و تتر افتاده که همه را به شک بیندازد. هر دو شرکت یک مدیر عامل دارند به نام  Jan Ludovicus van der Velde که هیچ اطلاعات دیگری در مورد وی نمی‌دانیم. اگرچه تتر، بیتفینکس را به عنوان یکی از پلتفرم‌های مبادلاتی متحد خود می‌شناسد، بیتفینکس تتر را از لیست ارزهای مجازی موجود در صفحه اصلی خود حذف کرده. بیتفینکس اولین بار اسم تتر را سال ۲۰۱۵ در یک پست وبلاگی ذکر کرد ولی هیچ مالکیتی بر آن اعلام نداشت.

ارزش بازار فعلی تتر توسط وبسایت MoinMarketCap.com در حال حاضر ۲.۵ میلیارد دلار اعلام شده. بیتفینکس هیچ نظری در این رابطه تاکنون منتشر نکرده ولی در بیانیه‌ای به نیویورک تایمز گفته: «صدور تتر نمی‌تواند به عنوان افزایش‌دهنده قیمت بیت‌کوین یا دیگر ارزهای مجازی در بیتفینکس مورد استفاده قرار گیرد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mr NoBody
    Mr NoBody | ۲۵ خرداد ۱۳۹۷

    ن ن تنها دلیلش شانس ماست ک بیت کوین نخریدیم?

مطالب پیشنهادی