ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

صفحات یخی قطب جنوب با سرعتی تا سه برابر بیشتر از قبل در حال ذوب شدن هستند

بنابر گزارش تازه ای که در نشریه Nature منتشر شده، یخ های قطب جنوب با سرعتی فزاینده در حال آب شدن هستند. بیش از 80 تحقیق صورت گرفته از سوی 42 سازمان بین المللی نشان ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰

بنابر گزارش تازه ای که در نشریه Nature منتشر شده، یخ های قطب جنوب با سرعتی فزاینده در حال آب شدن هستند. بیش از 80 تحقیق صورت گرفته از سوی 42 سازمان بین المللی نشان می دهد که در بازه زمانی 2012 الی 2017، قطب جنوب در هر سال 219 میلیارد تُن صفحه یخی از دست داده است؛ با نرخی که تا سه برابر از دوره پیش از 2012 بیشتر و سریع تر است.

بین سال های 1992 تا 2017 میلادی، آب شدن یخ ها در این منطقه، به بالا آمدن 7.6 میلی متری سطح دریا منجر شده است و 40 درصد از این افزایش سطح، طی 5 سال اخیر رخ داده است. تیم های محقق برای محاسبه این میزان از بالا آمدن آب دریا، به تحلیل اطلاعاتی از صفحه های یخی قطب جنوب پرداخته اند که به کمک 24 ماهواره به دست آمده اند. ایزابلا وِلیکُنیا، پروفسوری در دانشگاه کالیفرنیا و یکی از نویسندگان این گزارش می گوید که تمام تخمین های به دست آمده از تمام تکنیک ها، به اتفاق نتیجه ای یکسان را نشان داده اند.

اندرو شفرد، نویسنده ارشد این مقاله و پروفسوری در دانشگاه لیدز نیز اضافه می کند که: «بنابر تحلیل های ما، آب شدن یخ های قطب جنوب طی دهه اخیر با افزایشی چشمگیر همراه بوده و تداوم آن در حال بالا آوردن سطح دریا با سرعت بسیار بیشتری نسبت به 25 سال گذشته است».

به گفته محققان، عمده تغییرات در بخش غربی قطب جنوب صورت می گیرد؛ جایی که جریان های گرم اقیانوسی به زیر یخچال ها راه پیدا کرده و ثبات شان را از بین می برند. تحقیقات نشان داده که بخش شرقی قطب جنوب، منطقه ای باثبات تر است اما در عین حال، اطلاعاتی کافی درباره این منطقه وجود ندارد. و ضمناً به خاطر حجم عظیم یخ در بخش شرقی، نباید تصور کنیم این منطقه از تکرار سرنوشت بخش غربی در امان است. تنها یکی از یخچال های شرق قطب جنوب که حجم عظیمی داشته و Totten نامیده می شود، می تواند آب دریاها را به اندازه کل صفحات غربی قطب جنوب بالا بیاورد.

اگرچه هنوز مطمئن نیستیم که نرخ ذوب شدگی یخ ها به شکل سابق افزایش می یابد یا خیر، محققان از وقوع چنین اتفاقی ابراز نگرانی می کنند. ولیکنیا می گوید: «دقیقا نمی دانم که این ضریب سه برابری همچنان ادامه می یابد یا خیر، اما به نظرم پتانسیل زیادی برای افزایش چشمگیر آب شدن یخ ها وجود دارد.». شفرد نیز عقیده دارد که فارغ از نرخ دقیق آب شدن یخ ها، این موضوع یکبار دیگر بر اهمیت مقابله با گرمایش زمین و تغییرات جوی صحه می گذارد و دولت ها باید نگران شهرها و جوامع ساحلی باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • One
    One | ۲۵ خرداد ۱۳۹۷

    خدا بهمون رحم کنه،آینده میخوادچی بشه،ازتشنگی نمیریم صلوات

  • agha
    agha | ۲۵ خرداد ۱۳۹۷

    اونوقت یه سریا میگن واقعی نیست گرمایش زمین

مطالب پیشنهادی