ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

رنو ساندرو در برابر برلیانس کراس C3؛ مصاف هاچ بک های بازار پسند

برلیانس C3 کراس چند وقتی است که به عنوان گل سر سبد محصولات برلیانس در بازار ایران عرضه می شود و اخیرا نیز مورد بهینه سازی فنی قرار گرفته است. رنو ساندرو با صف انتظار ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

برلیانس C3 کراس چند وقتی است که به عنوان گل سر سبد محصولات برلیانس در بازار ایران عرضه می شود و اخیرا نیز مورد بهینه سازی فنی قرار گرفته است. رنو ساندرو با صف انتظار پیش فروش بیش از 8 ماه و تولید قطره چکانی، به یکی از دلال محور ترین خودروهای بازار تبدیل شده است و قیمت کارخانه ای و بازار آن رکوردهای بسیاری را جا به جا کرده است.

با این که سازنده این خودرو رنو اعلام کرده است که حاضر به افزایش تیراژ و کمک به تولید آن است اما شرکت تولید کننده آن در ایران یعنی پارس خودرو که از شرکت مادر خود سایپا تبعیت می جوید با اعلام این که خط تولید این خودرو در حال حاضر تیراژ مناسبی دارد، حرف های شرکت رنو و نماینده آن در ایران یعنی رنو پارس را رد می کند.

برلیانس C3 کراس در برابر رنو ساندرو

در طرف دیگر مقایسه امروز ما خودروساز چینی یعنی برلیانس قرار دارد که چندسالی است که با شرکت پارس خودرو همکاری می کند و محصولات این شرکت را در ایران تولید می کند.

این شرکت نیز برای رقابت با محصول پرفروش رنو، محصولی جدید را وارد میدان رقابت کرده است. این خودرو که با نام C3 cross خوانده می شود به مدت سه ماه با موتور 1.5 لیتری که در دیگر محصولات این شرکت نیز استفاده می شد، روانه بازار گردید.

برلیانس C3 در برابر رنو ساندرو

اما در اقدامی عجیب، پارس خودرو خبر از تولید این خودرو با موتور جدید را می دهد. موتور جدید با افزایش حجم در حدود 150 cc به حجم کلی 1650 cc رسیده است. گرچه پارس خودرو اعلام کرده است که تغییراتی در بخش جعبه دنده نیز داده است و حال شاهد هماهنگی بهتر موتور و جعبه دنده نیز هستیم.

برلیانس C3 کراس در برابر رنو ساندرو

در هر صورت فرصتی دست داد تا این دو خودرو را در کنار هم قرار دهیم و به بررسی و مقایسه آن ها بپردازیم. البته شاید با خودتان بگوید که چرا مدل استپ وی رنو ساندرو را در برابر برلیانس C3 قرار ندادیم، باید عنوان کرد که با توجه به این که در حال حاضر مدل استپ وی قیمت بیشتری به نسبت C3 در بازار دارد و قیمت ساندرو به C3 نزدیک تر است، همچنین همانطور که از تصاویر مشخص است نیز ارتفاع دو خودرو از سطح زمین تقریبا به یک اندازه به نظر می رسد و این در حالیست که ارتفاع استپ وی طبیعتا از برلیانس کراس بیشتر است.

بخش اول) طراحی ظاهری

تقریبا کمتر کسی از طراحی رنو ساندرو دفاع می کند و این محصول کاملا اقتصادی رنو و زیر مجموعه آن یعنی داچیا به خصوص در نسل گذشته آن که در حال حاضر در کشور ما تولید می شود، طراحی بشدت کسل کننده و بی روحی دارد.

به گونه ای که با استفاده از همین حربه فروش مدل استپ وی که عملا خودروی یکسانی با مدل معمولی است، توجیه می شود. البته مونتاژ قطعات بدنه این خودرو خوب ارزیابی می شود و شاهد مشکلی در این زمینه نیستیم.

برلیانس C3

برلیانس C3 را باید به نوعی مدل کامل شده H320 قلمداد کرد که با تغییراتی در اجزای بدنه همچون زه سرتاسری دور خودرو همانند دیگر خودروهای کراس مانند استپ وی، ریل سقفی، اسپویلر سقفی، طراحی متفاوت چراغ های عقب و رینگ همراه شده است.

گرچه این طراحی به نسبت خوب در سایه مونتاژ نه چندان دقیق اجزای بدنه می تواند در سایه قرار بگیرد. به طور مثال کاپوت خودرو در دو طرف تراز نیست و جلو پنجره خودرو نیز جانمایی دقیقی ندارند.

برلیانس C3

در این بخش با این که مونتاژ اجزای بدنه ساندرو در جایگاه بالاتری قرار دارد اما به هر روی طراحی ظاهری برلیانس بهتر از ساندرو است و پارس خودرو می تواند مشکل مونتاژ این خودرو را مرتفع سازد.

بخش دوم) طراحی داخلی برلیانس C3 کراس در برابر رنو ساندرو اتوماتیک

به واقع در مورد طراحی داخلی رنو ساندرو چه می توان گفت. این بخش حتی از طراحی ظاهری خودرو نیز بی روح تر و خسته کننده تر از هر خودرو دیگری در این کلاس به نظر می رسد و عملا هیچ بخش قابل توصیفی ندارد.

حتی تکیه گاه دست راست راننده نیز باید به صورت جدا توسط مالک خریداری و نصب گردد. فرمان کاملا پوشیده با پلاستیک خشک، صندلی های نه چندان راحت پارچه ای که نیازمند روکش هستند از دیگر نقاط ضعف داخل اتاق ساندرو به شمار می رود.

برلیانس C3 طراحی به روز تر و معقول تری دارد و گرچه مالک خودروی مورد بررسی ما صفحه نمایش مرکزی کنسول را تعویض کرده و از پنل بزرگ تری استفاده کرده است که همین مسئله موجب شکسته شدن قاب کنسول مرکزی توسط فرد تعویض کننده شده است.

برلیانس C3

طرح فرمان و پشت آمپری نیز خوب است و صندلی ها نیز به خوبی بدن را در خود نگه می دارند. صندلی های عقب ساندرو فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می دهند که دلیل آن فرم کلی متفاوت بدنه ساندرو است.

برلیانس C3

گرچه در این بخش ساندرو عاری از مشکل نیست و جایگاه بد دکمه شیشه های عقب سرنشین را مجبور به انجام حرکات یوگا برای رسیدن به کلید ها می کند. در C3 شما در ارتفاع به نسبت پایین تری می نشینید و همین مورد احساس بهتری را برای سرنشینان جلو به ارمغان می آورد.

برلیانس C3

فضای بار صندوق عقب نیز در رنو ساندرو بیشتر به نظر می رسد و از عمق به نسبت بیشتری برخوردار است.

در هر صورت در این بخش نیز رنو ساندرو در زمینه طراحی حرفی برای گفتن ندارد و قافیه را به C3 می بازد. اما فضای بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد.

بخش سوم) تجهیزات و امکانات رفاهی برلیانس C3 در برابر رنو ساندرو

مقایسه خودروهای اقتصادی کاری به غایت ملال آور است که این مسئله به خوبی در این بخش خود را نشان می دهد. رنو ساندرو به عنوان اقتصادی ترین خودروی بازار انگلستان و اکثر بازارهای اروپایی شناخته می شود و به همین جهت حداقل امکانات رفاهی برای آن در نظر گرفته شده است.

دو کیسه هوای ایمنی، ترمز ضد قفل به همراه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، تهویه مطبوع دستی، سیستم صوتی، آینه برقی و مواردی از این دست اعلام کرد. به همین دلیل اکثر لوازم جانبی این خودرو را باید جداگانه خریداری کرد.

برلیانس C3

برلیانس C3 وضعیت مطلوب تری دارد و از نظر امکانات و آپشن ها بسیار غنی تر از ساندرو ظاهر می شود.

سانروف، دو کیسه هوای ایمنی، سیستم ترمز ABS+EBD، تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور دنده عقب، قفل مرکزی به همراه کنترل از راه دور، مالتی مدیا به همراه سیستم رهیاب سیستم ورود و استارت بدون کلید، تودوزی داخل اتاق مشکی و...از تجهیزات و امکانات رفاهی برلیانس C3 به شمار می رود.

برلیانس C3

کمبود صندلی برقی سرنشینان جلویی، آینه برقی در برلیانس، کروز کنترل و مواردی از این دست در هر دو خودرو احساس می شود.

در بخش ایمنی نیز ساندرو بدون ایربگ در تست لاتین ان کپ 3 ستاره ایمنی دریافت کرده است اما برلیانس C3 هیچ آزمون تصادفی را پشت سر نگذاشته است و هنوز وضعیت ایمنی آن مجهول است.

برلیانس C3
تنظیم دستی صندلی های برلیانس C3

در این بخش نیز C3 با این که چند آپشن مهم را به عنوان یک خودروی 67 میلیون تومانی به همراه خود ندارد اما وضعیت بسیار بهتری به نسبت ساندرو دارد و در این بخش نیز پیروز میدان خواهد بود.

بخش چهارم) مشخصات فنی برلیانس C3 در برابر رنو ساندرو

ساندرو از موتور رنو با کد K4M A6 که پیش از این در تمامی محصولات لوگان یا همان تندر 90 استفاده شده بود بهره می برد. قدرت این موتور معادل 105 اسب بخار و گشتاور آن برابر 140 نیوتن متر است.

این موتور از جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک که قابلیت تعویض دنده به صورت تیپ ترونیک را دارد بهره می برد. فرمان خودرو از نوع هیدرولیکی و ترمزها در جلو و عقب به ترتیب دیسکی و کاسه ای هستند. رینگ های خودرو نیز به صورت استاندارد 15 اینچی هستند.

برلیانس C3

داستان قوای فنی برلیانس اما به این سادگی نیست و با توجه به این که موتور این خودرو با تغییر در بخش سر سیلندر و واشر و دیگر تغییرات احتمالی همچون دنده نهایی سنگین تر و... این افزایش حجم 150 cc را تجربه کرده است.

احتمالا قدرت بیشتری نسبت به موتور 1.5 لیتری استاندارد که 103 اسب بخار قدرت و 138 نیوتن متر گشتاور تولید می کند، خواهد داشت.

برلیانس C3

گرچه تا به حال شرکت پارس خودرو عدد دقیقی را در این مورد اطلاع رسانی نکرده است اما مدعی شده است که شاهد افزایش 13 اسب بخاری به نسبت نمونه 1.5 لیتری هستیم.

با این حال جعبه دنده این خودرو نیز از نوع 4 سرعته مجهز به تیپ ترونیک است. سیستم فرمان خودرو از نوع تقویت شده برقی است و ترمزها در هر چهار چرخ دیسکی هستند. رینگ های خودرو نیز از نوع 16 اینچی است.

برلیانس C3

وزن خالص ساندرو معادل 1146 kg و وزن خالص برلیانس معادل 1240 kg است.

بخش پنجم) تجربه رانندگی

رنو ساندرو تجربه رانندگی تقریبا یکسانی با لوگان دارد و با توجه به حضور 10 ساله تند90 در بازار خودرویی ما اکثر غریب به اتفاق با این خودرو آشنا هستند. شاید مهم ترین تغییرات را به توان در جایگاه متفاوت راننده و بروزرسانی سیستم تعلیق دانست که در کنار کمتر شدن فاصله محوری، توانسته چسبندگی و در ادامه آن هندلینگ بهتری به آن بدهد.

برلیانس C3

تعلیق خودرو با توجه به بروزرسانی هایی که داشته است ضربات را به خوبی جذب می کند و کمتر شاهد کوبش حداقل در محور جلویی خودرو هستیم.

اما برلیانس با فرمان برقی سبک تر و جایگاه متفاوت صندلی راننده تجربه سواری متفاوتی با ساندرو را به راننده می دهد. دید عقب نیز به دلیل شیشه عقب با ابعاد کوچک، چندان مطلوب نیست و استفاده از دوربین عقب الزامی به نظر می رسد.

خودرو تعلیق سفت تری به نسبت ساندرو دارد و همینطور مرکز ثقل آن نیز پایین تر از ساندرو است به همین دلیل حس رانندگی با برلیانس در مجموع بهتر از ساندرو به نظر می رسد، البته تایرهای میشلن 2 میلیون تومانی که توسط مالک بر روی خودرو نصب شده است قطعا کمک شایانی خواهند کرد. گرچه تعلیق عقب نیمه مستقل نیز به یاری برلیانس می آید و از لحاظ ساختاری در وضعیت بهتری به نسبت تعلیق یک تکه ساندرو قرار دارد.

در آن سوی سکه اما تعلیق سفت تر و دیواره کوتاه تر تایرها باعث می شود تا ضربات پس از گذر از هر دست انداز به اتاق منتقل شود و همانند ساندرو توانایی جذب ضربات را ندارد.

فرمان خودرو نیز همانند دیگر محصولات چینی بسیار سبک است که مخالفان و موافقان خود را دارد که شخصا این حس بی وزنی و عدم اتصال به محور جلوی خودرو را نمی پسندم و شاید تنها مزیت آن در حین سواری با سرعت های پایین همچون پارک کردن خودرو باشد.

در ادامه یک تست کوتاه شتاب گیری در حال حرکت بین این دو خودرو را برگزار کردیم که هر دو خودرو پا به پای همدیگر حرکت می کردند و عملا شاهد اختلاف چندان زیادی بین این دو خودرو نبودیم.

گرچه ساندرو به لطف وزن کمتر می توانست در شروع حرکت کمی از برلیانس C3 پیشی بگیرد و احتمالا در سرعت های بالا نیز مزیت با ساندرو خواهد بود. در زمینه ترمزگیری نیز شاهد رقابت بسیار نزدیکی بودیم و عملا اختلاف محصوصی در این زمینه مشاهده نمی شد.

البته برلیانس با وجود سیستم هر چهارچرخ دیسکی بر روی کاغذ وضعیت بهتری دارد و احتمالا فشار ترمزی را بین هر چهارچرخ بهتر توزیع می کند. در ساندرو اما قاعدتا فشار بیشتری بر روی ترمزهای جلویی است و به همین دلیل مصرف پد ترمز در آن کمی بیشتر خواهد بود.

بخش ششم) نتیجه گیری پایانی

در حال حاضر قیمت کارخانه ای رنو ساندرو به 55 میلیون تومان و برلیانس C3 به 67.7 میلیون تومان رسیده است که قیمت های جدید این دو خودرو هستند که با توجه به وضعیت نه چندان مطلوب بازار ارز، حتی احتمال افزایش بیش از این رقم ها نیز وجود دارد.

قیمت کارخانه ای ساندرو استپ وی نیز به بیش از 61 میلیون تومان رسیده است. ساندرو دلالی بسیار زیادی دارد و عملا بین قیمت کارخانه ای و بازار آن بیشترین اختلاف را بین دیگر محصولات این بازه قیمتی دارد. برلیانس کراس اما در این زمینه وضعیت بهتری دارد اما با این حال، در شرایط فعلی هر دو خودرو در بازار آزاد بیش از 70 میلیون تومان قیمت خورده اند که اختلافی وحشتناک نسبت به رقم کارخانه به حساب می آید.

در واقع با توجه به این که هر دو محصول شرکت پارس خودرو هستند، استراتژی فروش این دو خودرو رقیب بسیار جالب توجه است!

برلیانس به طور کلی محصول جذاب تری است اما از نظر برند در جایگاه پایین تری به نسبت رنو ساندرو قرار دارد و به همین دلیل بازار فروش دست دوم آن ضعیف تر است.

رنو ساندرو اما ناچارا  به یکی از تنها محصولات قابل اطمینان در این بازه قیمتی تبدیل شده است که از نظر کیفیت قوای محرکه و کارایی همانند محصول ارزان قیمت پیشین رنو در ایران یعنی تندر90 خود را به اثبات رسانده و به همین دلیل رغبت برای خریدن آن بیشتر از دیگر محصولات چینی است. اما برای رسیدن به این خودرو یا باید بیش از 9 ماه در صف انتظار قرار بگیرید (این مورد در حالی است که بتوانید در سایت فروش سایپا ثبت نام کنید!) یا این که در بازار آزاد با انبوهی از قیمت های مختلف با شرایط عجیب و غریب این خودرو را تهیه کنید.

مقایسه ارتفاع رنو ساندرو معمولی، رنو ساندرو استپ وی، برلیانس C3 و MVM X22

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • MJ
    MJ | ۲۵ خرداد ۱۳۹۷

    دنده رنو رو باش ، ?

  • behnam dk
    behnam dk | ۲۵ خرداد ۱۳۹۷

    رنو ساندرو ور تست تصادف لاتین ان کپ ۱ ستاره ایمنی گرفته

    • 7.62mm
      7.62mm | ۲۵ خرداد ۱۳۹۷

      اون نسخه بدون ایربگ هست دوست عزیز، نسخه ایران دو تا ایربگ داره

مطالب پیشنهادی