ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کاهش نویز عکس
نرم افزار و اپلیکیشن

چگونه عکس‌های با کیفیت و عاری از نویز بگیریم؟

وجود نویز یکی از عمده ترین مشکلاتی است که کیفیت عکس‌ها را پایین می‌آورد. این نقاط رنگی ریز حتی می‌توانند عکس‌ با کیفیت را هم دچار مشکل کنند و گاهی رهایی از نویز در عکس‌ها ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰

وجود نویز یکی از عمده ترین مشکلاتی است که کیفیت عکس‌ها را پایین می‌آورد. این نقاط رنگی ریز حتی می‌توانند عکس‌ با کیفیت را هم دچار مشکل کنند و گاهی رهایی از نویز در عکس‌ها اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد.

ولی چه کار باید کرد؟

چه بخواهید عکس‌ها را داخل دوربین عکاسی اصلاح کنید و یا چه بخواهید به سراغ نرم افزار‌هایی مثل فوتوشاپ بروید، چند روش برای کاهش نویز عکس وجود دارد که می‌تواند به شما در عکاسی بهتر کمک کند.در این مقاله به این روش‌ها و ترفندها خواهیم پرداخت.

توجه داشته باشید برخی از روش‌هایی که در این مطلب گفته شده را می‌توانید در تلفن‌های هوشمند هم به کار ببرید تا بتوانید عکس‌های با کیفیت بالاتری بگیرید.

۱. با ایزوی پایین عکس برداری کنید

نویز در تصاویر عموما زمانی وارد عکس‌ها می‌شود که حساسیت سنسور دوربین بیش از حد توانش مورد استفاده قرار بگیرد. این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که بخواهید با تنظیمات ایزوی بالا عکس برداری کنید.

ایزو مشخص کننده‌‌ی حساسیت سنسور به نور است و یکی از سه ضلع مثلث معروف نوررسانی (Exposure) –در کنار سرعت شاتر و دیافراگم- است. ایزو به شما کمک می‌کند تا بتوانید نسبت به مقدار نوررسانی تصاویر عکس برداری شده کنترل داشته باشید.

ایزو به صورت یک مقداری عددی نشان داده می‌شود؛ مثلا ایزو ۱۰۰. هر زمان که این مقدار دوبرابر شود، حساسیت ایزو هم دوبرابر خواهد شد. بنابراین یک دوربین با ایزوی ۱۶۰۰ چهاربرابر دوربینی با ایزوی ۱۰۰ نور در تصاویر را نشان می‌دهد.

کاهش نویز عکس

دوربین‌های DSLR جدید و همچنین دوربین‌های بی‌آینه (میررلس) می‌توانند تصاویر را با ایزوی ۱۶۰۰ با نویز کمتری عکس برداری کنند اما بیش از این مقدار دچار مشکل خواهند شد. دوربین‌ها با سنسور‌های کوچک تر و همچنین تلفن‌های هوشمند ممکن است با ایزوهای ۴۰۰ و بالاتر نویز را به تصاویر بیاورند.

برای گرفتن تصاویر مناسب و خوب، همیشه مقدار ایزو را در پایین‌ترین حد امکان تنظیم کنید. البته این موضوع در حضور نور کافی میسر است. در غیر این صورت و در فضایی که نور کافی نداشته باشد، بهتر است قبل از بالا بردن ایزو سرعت شاتر را پایین بیاورید و یا دیافراگم بزرگتری انتخاب کنید. تنظیم مقدار ایزو روی مقداری بیش از توان دوربین همیشه باید آخرین انتخابتان باشد.

همچنین اگر تنظیمات دوربین شما به صورت اتوماتیک تنظیم می‌شود، حواستان به انتخاب‌های دوربین باشد. چرا که بعضی از دوربین‌ها در حالت اتوماتیک بالاترین حد امکان ایزو را انتخاب می‌کنند.

۲. از لنز‌های سریعتری استفاده کنید

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، تنظیم لنز دوربین برای عکس برداری با دیافراگم بزرگتر راه مناسبی برای عکس برداری با ایزوی پایین و همچنین کاهش نویز عکس است.

دیافراگم سوراخی است که پشت لنز قرار دارد و وظیفه‌اش کنترل مقدار نوری است که به سنسور می‌رسد. دیافراگم بزرگتر که اعداد –f کوچکتری نمایش داده می‌شوند، حجم نور را بالاتر می‌برند.

کاهش نویز عکس

هر لنز در زمینه‌ی ارائه‌ی بزرگترین دیافراگم محدودیت‌هایی دارد. بنابراین تغییر به لنزی با حداکثر اندازه‌‌ی دیافراگم بزرگتر می‌تواند اقدام قابل توجهی باشد. به عنوان مثال، لنزی با مقدار دیافراگم f/1.8 نسبت به بزرگنمایی یک لنز با مقدار دیافراگم f/3.5، دو برابر بیشتر نور را به سنسور می‌رساند. این موضوع معادل است با تبدیل تصویری پر نویز که در ایزوی ۱۶۰۰ گرفته شده به تصویری عاری از نویز که با ایزوی ۴۰۰ عکسبرداری شده است.

مشخصا، خرید یک لنز جدید راه حلی گران قیمت برای این مسئله خواهد بود. اما اگر به طور مداوم در محیط‌های تاریک و کم نور عکس برداری می‌کنید شاید خرید یک لنز راه حل مناسبی باشد.

۳. کاهش نویز عکس ها با تنظیمات داخلی دوربین

همه‌ی نرم افزار‌های دوربین‌های مختلف و همچنین تلفن‌های هوشمند گزینه‌هایی برای پایین آوردن نویز تصاویر به صورت نرم افزاری ارائه می‌کنند. این موضوع زمانی کاربرد دارد که شما در حالت JPEG تصویر برداری می‌کنید و هرگز به سراغ تصویر برداری RAW نمی‌روید. منطقی به نظر می‌رسد که نویز تصاویر را به صورت نرم افزاری روی پایین ترین حد ممکن تنظیم کنید.

اما کمی صبر کنید!

کاهش نویز عکس ها به صورت نرم افزاری، با صاف کردن و تسویه کردن تصاویر نویز را کاهش می‌دهد. اما این موضوع می‌تواند باعث حذف برخی از جزئیات شود و حتی در تصاویری پوست افراد یا بافت اجسام را به شدت مصنوعی نمایش دهد.

کاهش نویز عکس

برای پیدا کردن تنظیمات مناسب و مطلوب باید از دوربین خود در محیط‌های مختلف تجربه کسب کنید. اما به عنوان یک قانون کلی، اگر بعد از عکس برداری تصاویر خود را در نرم افزار لایت‌روم اصلاح می‌کنید بهتر است مقدار کاهش نویز را در پایین ترین حد ممکن یا Low تنظیم کنید. نرم افزار لایت‌روم در کاهش نویز به صورت نرم افزاری حرفه‌ای تر عمل می‌کند. اما اگر عکس‌هایتان را به صورت مستقیم در اینستاگرام یا هرجای دیگری آپلود می‌کنید شاید بهتر باشد در تنظیمات میزان کاهش نویز را کمی بالاتر ببرید.

به یاد داشته باشید که مقدار کاهش نویز تصاویر به صورت نرم افزاری هر چه قدر پایین تر باشد، نویز بیشتری دریافت می‌کنید و هر چه قدر مقدار کاهش نویز تصاویر به صورت نرم افزاری را بالاتر ببرید، تصویر عکس برداری شده با نویز کمتری نمایش داده خواهد شد. اما این راه حل همیشه مفید نیست.

۴. کاهش نویز نوررسانی طولانی (Long Exposure)

تصاویر با نوررسانی طولانی نسبت به دریافت نویز به شدت حساس هستند. چرا که سنسور در هنگام عکس برداری به شدت گرم می‌شود. این موضوع می‌تواند باعث ایجاد پیکسل‌های داغ در تصویر شود.

دوربین‌هایی که می‌توانند با نوررسانی طولانی تصویر برداری کنند، خصوصا دوربین‌های DSLR و بی آینه گزینه‌ای برای نوررسانی طولانی دارند که می‌تواند این مشکل را حل کند. تفاوت عمده‌ی این گزینه اینجاست که معمولا زمانی که به صورت RAW تصویربرداری می‌کنید هم این گزینه می‌تواند کمک کننده باشد.

کاهش نویز نوررسانی طولانی با دو فریم عکس برداری کار می‌کند. اولی قابی است که هنگام فشردن شاتر توسط شما انجام می‌شود و دیگری فریمی تاریک از شات شماست که شبیه زمانی است که پوشش لنز را برنداشته باشید. فریم تاریک چیزی به جز پیکسل‌های داغ را عکس‌برداری نمی‌کند، اتفاقی که باعث می‌شود نرم افزار پیکسل‌های داغ را پیدا کرده و آن‌ها را از تصویر اصلی حذف کند.

این ویژگی به این معنی است که برای عکس برداری به صورت نوررسانی طولانی، باید دوبرابر عکس برداری معمولی زمان صرف کنید. اما به جز این مورد، فعال بودنش همیشه کمک کننده است. این ویژگی می‌تواند به شما در ثبت تصاویر فوق العاده در شب کمک کند و همچنین ابزار مناسبی برای گرفتن عکس‌های با کیفیت است.

۵. کاهش نویز عکس با استفاده از لایتروم

اگر تلاش کردید نویز تصاویر را به صورت نرم افزاری و دستی پایین بیاورید اما باز هم موفق نبودید، گام بعدی چیست؟

لایتروم. این روشی است که تعداد زیادی از عکاس‌های حرفه‌ای برای اصلاح تصاویرشان استفاده می‌کنند.

این نرم افزار اصلاح تصاویر بسیار ساده اما قدرتمند است. ابزار‌های مشابه زیاد دیگری هم وجود دارند. به عنوان مثال Apple Photos هم به صورت مشابه عمل می‌کند.

دو نوع نویز در تصاویر وجود دارد که با دو راه مختلف باید با آن‌ها رو به رو شد.

حذف نویز‌های رنگی

نویز‌های رنگی به صورت نقاط رنگی در تصویر دیده می‌شوند. آن‌ها بسیار زشت هستند و همیشه باید حذف شوند، و خوشبختانه به راحتی حذف می‌شوند و اصلا نیازی شما کاری کنید.

کاهش نویز عکس

نرم افزار لایت‌روم به طور خودکار روی همه‌ی تصاویر RAW، مقدار کاهش نویز رنگی را روی عدد ۲۵ تنظیم می‌کند. عددی که معمولا مناسب و مطلوب است.

شما می‌توانید این عدد را در صورت لزوم افزایش دهید، اما سعی کنید آن را خیلی بالا نبرید چرا که ممکن است باعث حذف رنگ‌های دیگر شود. به طور کلی کاهش نویز‌های رنگی به طور قابل محسوسی کیفیت تصویر عکس برداری شده را پایین نمی‌آورد.

از بین بردن نویز‌های روشن

نویز‌های روشن پیکسل‌هایی هستند که در تصویر روشن تر یا تاریک تر از رنگ اصلی نمایش داده می‌شوند. همه‌‌ی نویز‌های روشن بد نیستند، اما گاهی می‌توانند باعث پایین آمدن کیفیت تصویر شوند. کم کردن یا از بین بردن نویز‌های روشن کار نسبتا سخت تری است.

لایت‌روم با تسویه و صاف‌سازی تصویر سعی می‌کند تا نویز‌های روشن را از بین ببرد. این موضوع می‌تواند باعث از بین بردن جزئیات تصویر هم بشود و اگر به مقدار زیادی از این ویژگی استفاده کنید به سرعت با بافت‌هایی از اجسام داخل تصویر مواجه می‌شوید که به شدت مصنوعی هستند.

کاهش نویز عکس

موضوع مهم متوازن کردن پایین آوردن نویز و حفظ جزئیات است. توصیه‌‌ی متخصصان این حوزه معمولا حفظ جزئیات تصاویر است.

برای شروع به طور کامل روی بخشی از تصویر زوم کنید. سپس با تغییر المان‌هایی که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم، توازن مورد نیاز برای داشتن تصویر بهتر را بیابید:

  • روشنایی یا Luminance: این متغیر اصلی ترین ابزار ماست. آن را در نقطه‌ای تنظیم کنید که توازن مناسبی بین کاهش نویز و جزئیات تصویر برقرار باشد.
  • جزئیات یا Detail: این گزینه به شما امکان بازیابی جزئیات را می‌دهد، اما بسیار نامحسوس و ظریف است و به طور پیش فرض روی ۵۰ تنظیم می‌شود. برای دریافت جزئیات بیشتر این مقدار را بالا تر ببرید اما مواظب ایجاد مصنوعات اضافی در تصویر باشید.
  • کنتراست یا Contrast: این متغیر مربوط به بازیابی کنتراست از دست رفته است که بعد از تسویه و صاف سازی تصویر با استفاده از متغیر Luminance شکل گرفته. مقدار این متغیر عموما بین ۱۰ تا ۲۰ بهترین عملکرد را دارد.

شما همچنین می‌توانید با استفاده از ابزار‌هایی مثل Adjustment Brush یا Graduated Filter نسبت به کاهش نویز در عکس اقدام کنید. البته این ابزار‌ها تنها برای از بین بردن نویز‌های روشن کاربرد دارد.

بعد از اینکه این کار را انجام دادید، حالا باید نسبت به اصلاح تصویر خود اقدام کنید. این موضوع می‌تواند باز هم باعث ایجاد نویز در تصویر شود. بنابراین مجددا باید با استفاده از روش‌هایی که در بالا گفته شد نسبت به کاهش نویز در عکس اقدام کنید.

۶. یافتن Exposure Stacking در فوتوشاپ

وقتی در نور کم عکس برداری می‌کنید، می‌توانید با پایین آوردن سرعت شاتر مقدار نویز دریافتی را به حداقل برسانید. اما هرگز موفق به حذف کامل آن‌ها نخواهید شد.

فوتوشاپ و نرم افزار‌های معروف ویرایش عکس دیگر مثل Affinity Photo روش جالبی برای حل این مشکل دارند.

کاهش نویز عکس

روشی که به آن Exposure Stacking یا پشته‌سازی در نوررسانی گفته می‌شود. به این شکل کار می‌کند که چند عکس را که به شدت مشابه یکدیگر هستند را با هم ادغام می‌کند. اگر تصاویر با استفاده از یک پایه و همزمان گرفته شوند، تنها تفاوت عکس‌ها با هم در نویز‌هایی است که به طور تصادفی در بخش‌های مختلف عکس به چشم  می‌خورد.

فوتوشاپ این تغییرات نویز را تشخیص می‌دهد و آن‌ها را از بین می‌برد.

این فرآیند در فوتوشاپ به شکل زیر انجام می‌شود:

۱. بین ۳ تا ۶ عکس بگیرید. (بدون تکان دادن دوربین در عکس‌های مختلف)

۲. فوتوشاپ را باز کرده و به مسیر File & Scripts > Open Files into Stack بروید.

۳. در پنجره‌ی Load Layers که باز شده است، گزینه‌ی Attempt to Automatically Align Source Image و Create Smart Objects After Loading Layers را فعال کنید و سپس OK را بزنید.

۴. در نرم افزار فوتوشاپ از نوار بالایی نرم افزار به Layer > Smart Objects > Stack Mode > Median بروید.

کار تمام شده.

راه حل مشابه در نرم افزار‌های تلفن‌های هوشمند که ویژگی HDR دارند هم وجود دارد. آن‌ها معمولا چند فریم پشت سر هم می‌گیرند و ادغامشان می‌کنند. این موضوع بیشتر برای بالا بردن دامنه‌‌ی پویا در دوربین به کار گرفته شد اما علاوه بر آن می‌تواند به شما در کاهش نویز تصاویر و گرفتن تصاویر با کیفیت بهتر در تلفن‌های هوشمند کمک کند.

اگر تلفن هوشمند شما دارای ویژگی HDR است، از آن برای گرفتن تصاویر با نویز کمتر استفاده کنید.

۷. مواظب فرآیند‌های پس از اصلاح تصاویر باشید

نویز تصاویر به خاطر محدودیت‌های سخت افزاری دوربین شماست، اما علاوه بر آن نویز در تصاویر می‌تواند با اصلاح ضعیف و ویرایش اشتباه به تصویر اضافه شود.

روشن کردن یک عکس، اصلاح رنگ بیش از حد و صاف‌سازی بیش از اندازه‌ی عکس می‌تواند به طور جدی نویز را به تصاویر بیاورد و کیفیت عکس را کم کند.

اگر می‌خواهید تصاویر خود را اصلاح کنید، مطمئن باشید که همیشه عکس برداری را به صورت RAW انجام می‌دهید. فایل‌های RAW می‌توانند مقدار ویرایش‌های بیشتر و پیچیده تری را نسبت به فرمت JPEG داشته باشند. این روز‌ها امکان عکس برداری با فرمت RAW در تلفن‌های هوشمند هم امکان پذیر است، بنابراین بهانه‌ای باقی نمی‌ماند!

اما به طور کلی بهترین راه حل برای عکاسی این است که همه‌‌ی ملزومات را در هنگام عکس برداری مهیا کنید. سعی کنید روش‌ها و تکنیک‌های مناسب عکاسی را یاد بگیرید و از آن‌ها برای عکس برداری‌های بهتر استفاده کنید. با استفاده از تکنیک‌های عکاسی، شما یک گام به عکس‌های با کیفیت و عاری از نویز نزدیک خواهید شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • dark season
    dark season | ۲۶ خرداد ۱۳۹۷

    بسیار مفید بود

مطالب پیشنهادی