ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رزیدنت اویل ۲
ویجیاتو - بازی

نگاهی به تریلرهای رزیدنت اویل ۲ و نکاتی که باید در مورد بازی بدانید

رویایی که نزدیک به بیست سال کنج ذهنمان مانده بود در E3 امسال بالاخره به حقیقت پیوست و کپکام از رزیدنت اویل ۲ پرده برداشت. رزیدنت اویل ۲ خاطره انگیز، پرهیجان و از هر نظر ...

نیما فرشین
نوشته شده توسط نیما فرشین | ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

رویایی که نزدیک به بیست سال کنج ذهنمان مانده بود در E3 امسال بالاخره به حقیقت پیوست و کپکام از رزیدنت اویل ۲ پرده برداشت. رزیدنت اویل ۲ خاطره انگیز، پرهیجان و از هر نظر منحصر به فرد بود و همه چیز برای آنکه هر روز دلمان برایش تنگ شود را در خود داشت.

در این مدت، آنقدر هم دلمان تنگ شده بود که با بالا آمدن تریلر بازی روی پرده کنفرانس سونی، ناخواسته قلبمان به تپش بیفتد و تمام آن خاطرات خوش قدیمی یک جا جلوی چشممان بیایند. پس بیایید با هم نگاهی به تریلرهای بازی بیندازیم و از گفتنی‌هایش بگوییم.

از اولین روز کاری یک پلیس جوان تا قصه دانشجویی که در جهنم به دنبال برادرش می‌گردد

رزیدنت اویل ۲

رزیدنت اویل ۲، داستان لئون کندی جوانی را به تصویر می‌کشید که برای حاضر شدن بر سر اولین شیفت کاریش، رهسپار راکون سیتی شده. ناغافل از آنکه راکون سیتی دیگر آن شهری نیست که لئون درباره‌اش شنیده و حالا تبدیل به کابوس تمام عیاری شده که دارد همه ساکنینش را در دل سیاهش غرق می‌کند.

در راکون سیتی دیگر خبری از مردم نیست و حالا این زامبی‌ها هستند که قدرت اداره شهر را در دستشان گرفته‌اند. زامبی‌هایی که برای چشیدن طعم گوشت و خون انسان‌‌ها لحظه‌ای درنگ نمی‌کنند و اگر کسی در مقابلشان دست بجنباند ناغافل خود را تکه تکه شده زیر دست و پایشان می‌بیند. اما در این راه یک نفر دیگر هم هست که گرفتار کابوس این شهر تاریک شده.

این شخص کسی نیست جز کلیر ردفیلد که برای پیدا کردن برادرش (همان کریس ردفیلد مشهور) پا به کوچه‌‌ و خیابان‌های خونین راکون سیتی گذاشته. کلیر از اینکه چه اتفاقی در شهر افتاده بیشتر از لئون خبر دارد. اصلا برای همین هم هست که به شهر آمده و می‌خواهد برادش را که جزو گروه‌های مقاومت است، پیدا کند.

اما او به جای برادرش، لئونی را پیدا می‌کند که تقریبا از همه چیز بی‌خبر است. قصه لئون و کلیر از همین جا به هم گره می‌خورد و هر دو برای خلاص شدن از کابوسی که در آن گرفتار شده‌اند پا در مسیری می‌گذارند که در انتها هیچ پایان خوشی برایشان ندارد.

رزیدنت اویل ۲ فقط یک داستان برای گفتن ندارد

رزیدنت اویل ۲

رزیدنت اویل ۲، جزو اولین بازی‌هایی بود که داستان موازی داشت. داستان لئون و کلیر در پلی استیشن روی دو دیسک نقره‌ای که حالا حجم چندان زیادی ندارند، حک شده بود که باید حداقل با یکی از کاراکترها، بازی را به پایان می‌رساندید تا روایت قسمت دوم قصه آغاز می‌شد.

خوشبختانه، این اتفاق قرار است در بازسازی بازی هم رخ دهد و توسعه‌دهندگان گفته‌اند که کلیر و لئون، هر یک داستان خودشان را خواهند داشت. فقط هنوز مشخص نیست که داستان موازی این دو، سبک و سیاقی همانند بازی اصلی دارد یا اینکه روایت بازسازی رزیدنت اویل ۲ طوریست که مدام میان دو کاراکتر محبوبش سوییچ می‌شود.

ماهیت بازی همان است اما منتظر تغییرات کوچک هم باشید

رزیدنت اویل ۲

از آنجایی که رزیدنت اویل ۲ یک ریمستر ساده از نسخه اصلی نیست و به جز المان‌های اصلی‌اش، معماری کلی آن از نو پایه ریزی شده، بدیهی است که داستان بازی هم تا حدودی تغییر کند. این اتفاقی است که مسلما در بازی شاهدش خواهیم بود. با اینکه کلیت و درون مایه بازی با نسخه اصلی یکسان خواهد بود، مطمئنا جزئیات و نحوه روایت آن، تغییر و تحولات اساسی به خود می‌بینند تا با استانداردهای امروزی برابری کنند.

نمونه این تغییرات ریز را هم می‌شود حین ملاقات با افسر سیاهپوستی که در ساختمان اداره پلیس گیر افتاده، دید. در بازی اصلی این شخصیت حضور چندان پر رنگی ندارد و فقط برای لحظاتی در دفتر مرکزی اداره پلیس با او ملاقات می‌کنیم. اما با تماشای تریلر ۱۲ دقیقه‌ای بازی می‌شود دید که این افسر مجروح در صحنه‌ای به ناجی لئون تبدیل می‌شود و او را از زیر کرکره‌ای که در زیرش گرفتار شده، نجات می‌دهد.

اینجاست که با او مکالمه کوتاهی در ورودی اصلی اداره پلیس خواهیم داشت؛ جایی که او هیچ وقت در نسخه اصلی پا به آنجا نمی‌گذارد. طراحی مراحل بازی هم تقریبا به همین صورت تغییر کرده‌اند و اگر فکر می‌کنید که قرار است همان رزیدنت اویل ۲ اصلی را با دوربینی متفاوت تجربه کنید، سخت در اشتباهید.

با توجه به نمایش گیم‌پلی بازی، می‌توان گفت که رزیدنت اویل ۲ فقط در کلیت داستان با نسخه اصلی شباهت دارد و طراحی مراحل آن به طور کامل دگرگون شده‌ و با سورپرایز‌هایی طرف هستیم که در بازی اصلی به هیچ وجه شاهدشان نبودیم. پس برای یک بازی جدید که فقط ذره‌ای از داستان نسخه اصلی وام گرفته آماده شوید؛ نه یک اثر کاملا تکراری.

حواستان باشد؛ زامبی‌ها دیگر مشت و لگد نمی‌زنند

رزیدنت اویل ۲

یکی از احمقانه‌ترین چیزهایی که این روزها در مدیوم بازی‌های ویدیویی به شدت شاهدش هستیم، مشت و لگد پرانی بی معنی زامبی‌هاست. مگر این موجودات خلق نشده‌اند تا با دندان به جان بدن انسان‌ها بیفتند؟ این موضوع عجیبی بود که مدت‌ها در بازی‌های زامبی محور مد شد اما رزیدنت اویل ۲ از این رویه پیروی نمی‌کند و قرار است زامبی‌‌هایش آنطور که در ذات خلقتشان هست، عمل کنند.

زامبی‌های رزیدنت اویل ۲، با مشت و لگد به شما حمله نمی‌کنند. اصلا دندان‌هایشان آنقدر تیز هست که دیگر نیازی به استفاده از دست و پای خود نداشته باشند. خوب هم بلدند که دسته جمعی بر سر قربانیان خود بریزند و با دندان یک راست شاهرگ آن‌ها را از گوشه گردن بیرون بکشند.

بله زامبی‌های رزیدنت اویل ۲ چنین موجوداتی هستند. تعدادشان در محیط‌ها کم نیست و از هر طرف که فکر کنید بر سرتان نازل می‌شوند. سرعت بالایی ندارند اما اگر به لئون یا کلیر برسند، به آن‌ها امان نمی‌دهند که فکر کنند. فقط دوربین در لحظه‌ای آنقدر به سمت سرتان نزدیک می‌شود تا با تمام وجود فرو رفتن دندان‌های تیز آن زامبی را در گردن کاراکتر‌ بینوای تحت کنترلتان حس کنید. آن وقت است که شاید بفهیمد معنی واقعی زامبی چیست.

چهره‌های به غایت طبیعی‌تر

رزیدنت اویل ۲

کپکام از همان لحظه‌ای که مراحل ساخت بازی شروع شد، خبر داد که چهره‌ کاراکترهای رزیدنت اویل ۲ دستخوش تغییرات اساسی خواهند شد. با نمایش تریلر بازی هم دیدیم که این اتفاق رخ داده و حالا لئونی که با آن طرف هستیم دیگر شباهتی به آن کاراکتر محبوب روزهای دور ندارد. البته فقط لئون نیست که چهره‌اش یک تحول کامل را پشت سر گذاشته. بلکه زمانی که دوربین بالاخره روی صورت کلیر می‌رود تازه می‌فهمیم که تغییرات چقدر گسترده بوده و او نیز تا چه اندازه از نسخه ارجینالش فاصله گرفته.

با نگاه به کاراکتر‌های بازی به خوبی می‌توان دید که کپکام از همان فرمولی استفاده کرده که پیش‌تر در رزیدنت اویل ۷ توانسته بود با آن چهره‌ای واقع‌گرایانه‌تر برای کریس ردفیلد خلق کند. به لطف موتور جدید RE Engine و اکثیر واقع‌گرایی کپکام، حالا طراحی چهره لئون و کلیر به واقعیت، خیلی نزدیک‌تر شده. طوری که در رزیدنت اویل ۲ دیگر از آن صورت‌های بی‌نقص و به شدت زیبا خبری نیست.

زامبی‌ها تنها کابوستان نیستند

رزیدنت اویل ۲

خوشبختانه گویا در رزیدنت اویل ۲، قرار نیست که فقط با زامبی‌ها طرف باشیم و با توجه به تریلرهای منتشر شده، حداقل می‌شود فهمید که لیکر‌ها - همان میمون‌های جهش یافته‌ای که مواجهه با آن‌ها در نسخه اصلی اصلا کار آسانی نبود - هم در بازی حضور دارند.

البته امیدواریم که پای تمام موجودات عجیب و غریبی که در نسخه اصلی با آن‌ها سرشاخ شدیم به بازسازی رزیدنت اویل ۲ هم باز شود تا بازی نبردهای تکراری و یکنواختی نداشته باشد. البته بشخصه امیدوارم همانند بازسازی قسمت اول، شاهد حضور چند شخصیت جدید هم در رزیدنت اویل ۲ باشیم تا بازی کمی امروزی‌تر شود و چیزهای بیشتری برای ارائه داشته باشد.

المان‌های قدیمی هم در بازی وجود دارند

رزیدنت اویل ۲

جای خوشحالی دارد که المان‌های مهم و نوستالژیک بازی در بازسازی رزیدنت اویل ۲ فراموش نشده‌اند. خوشبختانه در تریلر گیم‌پلی‌ای که از بازی منتشر شد، به وضوح می‌توانستیم بازگشت صندوق‌های مهمات و ماشین‌های تایپ را در بازسازی رزیدنت اویل ۲ ببینیم.

البته متاسفانه فرصتی پیش نیامد تا بتوانیم از نزدیک با نحوه کار با آن‌ها آشنا شویم. با اینکه نحوه استفاده از صندوق مهمات مشخص است، اما بشخصه دوست دارم بدانم که در بازی خبری از مرکب‌های ذخیره سازی هم هست یا نه. یکی از کابوس‌های ما در سه گانه اصلی این بود که خدای نکرده یک موقع مرکب‌هایم تمام نشوند.

تعداد کم مرکب‌ها در دنیای بازی، استرس بدی به جانمان می‌انداخت و مجبور می‌شدیم که در مصرفشان صرفه جویی کنیم تا بتوانیم کمی بیشتر در راکون سیتی زنده بمانیم. به همین خاطر امیدوارم که خبری از سیو خودکار در بازی نباشد و مجبور شویم برای ذخیره بازی مدام به دنبال مرکب‌ها بگردیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Tiger
    Tiger | ۲۶ خرداد ۱۳۹۷

    این مرکب ها آدمو همش حرص میدن،من با همون ذخیره خودکار موافقم...

  • sobhan da
    sobhan da | ۲۶ خرداد ۱۳۹۷

    من تمام بازی های سری رزیدنت اویل رو با وجود کاستی هاش دوست دارم... اما سری ۲ شبیه یک افسانه به یاد موندنی داخل این سری هست از داستان جذابش گرفته تا روایت غنی که کپکام اونو حرفه ای به تصویر کشیده...

    امیدوارم که بازسازی این سری کمکی باشه تا کپکام هویت از دست رفته این بازی رو پیدا کنه!!!

  • گودرز رجب پور
    گودرز رجب پور | ۲۶ خرداد ۱۳۹۷

    resident evil 2 بهترین بازی سری بوده و هست بی صبرانه منتظر این بازی هستم

مطالب پیشنهادی