نگاهی به ۱۳ مورد از حیرت انگیزترین گنجینه های کشف شده زیر آب

نگاهی به ۱۳ مورد از حیرت انگیزترین گنجینه های کشف شده زیر آب

دنیای زیر آب رازهای زیادی را در خود پنهان کرده است، از تمدن های باستانی گرفته تا بقایای کشتی های عظیم. جستجوگران گنج هم  همواره به دنبال این گنجینه های ارزشمند بوده اند و تاکنون موفق شده اند به گنج های زیادی دست پیدا کنند. البته گاهی هم این گنجینه ها بر حسب تصادف کشف شدند. در اینجا به ۱۳ مورد از گنجینه هایی می پردازیم که دراعماق دریاها و اقیانوس ها کشف شدند.

۱- سن خوزه

در سال ۱۷۰۸، کشتی اسپانیایی «سن خوزه» با باری از نقره، طلا و زمرد، طی درگیری با کشتی های بریتانیایی در نزدیکی ساحل «کارته هانا»ی کشور کلمبیا غرق شد. ۳۰۰ سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۵، بقایای کشتی در کف اقیانوس کشف شد.

۲- گنجینه ی سزار

در سال ۲۰۱۵، تعدادی از غواصان در حال غواصی بودند که بر حسب تصادف با تعدادی سکه ی طلا در اعماق دریا مواجه شدند. بعدها بیش از ۲۰۰۰ عدد از این سکه ها یافت شد و معلوم شد بیش از هزار سال قدمت دارند. این سکه ها در بندرگاه تاریخی «سزار» در اسرائیل کشف شدند و بزرگ ترین گنجینه ی یافت شده در این منطقه هستند.

۳- تایتانیک

گاهی بقایای یک کشتی خود یک گنجینه محسوب می شود. در سال ۱۹۱۲، کشتی «تایتانیک» که ادعا می شد غرق نشدنی است، در اولین سفر خود با یک کوه یخ برخورد کرد و در دریای آتلانتیک شمالی غرق شد. اما محل دقیق لاشه ی کشتی به مدت ۷۰ سال نامعلوم بود تا آنکه در سال ۱۹۸۵ توسط اقیانوس شناسی به نام «رابرت بلرد» پیدا شد. اخیرا معلوم شد در آن زمان بلرد در حقیقت مشغول انجام مأموریت یافتن دو زیر دریایی دوران جنگ سرد بود که بقایای کشتی تایتانیک را پیدا کرد.

۴- اتوچا

در سال ۱۹۸۵ لاشه ی کشتی اسپانیایی «اتوچا» در نزدیکی ساحل شهر «کی وست» ایالت فلوریدای امریکا یافت شد. «مل فیشر» از جستجوگران گنج، پس از ۱۶ سال جستجو موفق به یافتن آن شده بود. در سال ۱۶۲۲ کشتی اتوچا با باری از طلا و زمرد کشور کوبا را به مقصد اسپانیا ترک کرد اما بر اثر طوفان غرق شد. ارزش فعلی این گنجینه در حدود ۴۵۰ میلیون دلار تخمین زده می شود.

۵- آنتیکیترا

منطقه ی باستانی ای که در نزدیکی جزیره ی «آنتیکیترا» در یونان واقع شده در سال ۱۹۰۰ کشف شد اما محققان به تازگی گنجینه های جدیدی در آنجا یافته اند. این کشف که به دستگاه آنتیکیترا مشهور است نوعی ابزار پیچیده بوده که برای دنبال کردن موقعیت خورشید و ماه در آسمان و پیش بینی خسوف ها و کسوف ها استفاده می شده و حالا از آن به عنوان «اولین کامپیوتر تاریخ» یاد می شود. قدمت این دستگاه به قرن دوم پیش از میلاد بر می گردد اما تاکنون هیچ ابزار مشابه دیگری از آن دوران یافت نشده است.

۶- گنجینه ی ۱۷۱۵

در سال ۱۷۱۵، یک دسته کشتی اسپانیایی که حامل گنجینه های زیادی بودند در جریان طوفان و در نزدیکی ساحل ایالت فلوریدای امریکا غرق شدند. از آن زمان، سکه های این گنجینه ها به تدریج یافت شده و تنها در یکی از این کشفیات گنجینه ای به ارزش ۴/۵ میلیون دلار پیدا شد. ارزش کل این گنجینه ها ۴۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده و برخی معتقدند هنوز نیمی از آن ها یافت نشده است.

۷- ازمرالدا

قدیمی ترین بقایای یافت شده از یک کشتی در سال ۲۰۱۶ کشف شد. کشتی «ازمرالدا» در سال ۱۵۰۳ از اروپا حرکت کرده بود که بر اثر طوفان در دریای عرب غرق شد. بقایای این کشتی ابتدا در سال ۱۹۹۸ کشف شد اما کار کاوش آن دو دهه بعد انجام شد.

۸- هرکلیون

شهر باستانی «هرکلیون» یا «تونیس هرکلیون» در سال ۲۰۰۰ در نزدیکی سواحل مصر و دهانه ی رود نیل کشف شد. کشفیات به دست آمده از این شهر شامل مجسمه ها، جواهرات، ظروف سرامیکی و سکه ها، آن را تبدیل به گنجینه ای ارزشمند کرده است.

۹- کشتی طلا

در سال ۱۸۵۷کشتی «اس اس سنترال امریکا» با باری از طلا، در جربان یک طوفان در نزدیکی ایالت کارولینای جنوبی غرق شد. در سال ۱۹۸۸، «تامی تامپسون» از جستجوگران گنج، بقایای کشتی را پیدا کرد اما بعد از کشمکشی قانونی بر سر حق برداشت از گنجینه های آن، تامپسون فراری شد تا آنکه در سال ۲۰۱۵ او را دستگیر کردند. محل دقیق بخش زیادی از صید ۵۰ میلیون دلاری تامپسون هنوز معلوم نیست. در سال ۲۰۱۴ بعد از جستجوهای بیشتر، بخش دیگری از گنجینه شامل شمش ها و سکه های طلا به ارزش ۴۰ میلیون دلار پیدا شد که به تازگی به نمایش درآمد.

۱۰- انتقام ملکه آن

در سال ۱۷۱۸ یک کشتی دزدان دریایی به نام «انتقام ملکه آن» در نزدیکی سواحل ایالت کارولینای شمالی در امریکا غرق و بقایای آن در سال ۱۹۹۶ کشف شد، اما در نهایت در سال ۲۰۱۱ محققان اطمینان یافتند این لاشه مربوط به کشتی ذکر شده است. در میان کشفیات به دست آمده از این کشتی تعدادی توپ، یک لنگر و یک دسته ی شمشیر وجود دارد اما طلا و جواهر زیادی یافت نشد.

۱۱- اس اس ریپابلیک

در سال ۱۸۶۵ کشتی بخار «اس اس ریپابلیک» بر اثر طوفان در نزدیکی سواحل ایالت جورجیای امریکا غرق شد. این کشتی با باری از طلا و نقره، مسئولیت ارسال کمک به بازسازی های بعد از جنگ داخلی امریکا را بر عهده داشت. ارزش مادی بار این کشتی ۱۵۰ میلیون دلار تخمین زده می شود. در سال ۲۰۰۳ بقایای کشتی مذکور، به همراه ۵۱ هزار سکه توسط کاوشگر دریایی «ادیسه» یافت شد.

۱۲- اس اس گیرسوپا

یکی از دیگر کشفیات کاوشگر دریایی ادیسه، کشتی تجاری «اس اس گیرسوپا» بود که در سال ۱۹۴۱ توسط نیروهای ارتش نازی در نزدیکی سواحل ایرلند غرق شد. این کشتی با باری از نقره از هند به منظور ارسال کمک به جنگ بریتانیا حرکت کرد و حالا ارزش بار آن ۱۹۰ میلیون دلار تخمین زده می شود. در جریان کشف بقایای کشتی، ۳۸ میلیون دلار از این گنجینه یافت شد.

۱۳- بلیتونگ

در سال ۱۹۹۸ یک ماهیگیر اندونزیایی لاشه ی کشتی ای را در نزدیکی جزیره ی «بلیتونگ» پیدا کرد که روابط تجاری میان چین و سرزمین های خاورمیانه از طریق راه آبی ابریشم را اثبات کرد. علاوه بر این، کشفیات به دست آمده از بقایای این کشتی، بزرگ ترین مجموعه از دست ساخته های موبوط به سلسله ی «تانگ» در چین است.

منبع: rd
دیجیاتو
بدون نظر

ورود