ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جهش دوباره قیمت‌ها در کمین بازار موبایل

یکی از واردکنندگان عمده موبایل در گفتگو با دیجیاتو خبر می‌دهد که از هفته گذشته ارائه ارز دولتی برای واردات موبایل قطع شده است و به احتمال زیاد در آینده نزدیک باید انتظار جهش مجدد ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۷:۳۵

یکی از واردکنندگان عمده موبایل در گفتگو با دیجیاتو خبر می‌دهد که از هفته گذشته ارائه ارز دولتی برای واردات موبایل قطع شده است و به احتمال زیاد در آینده نزدیک باید انتظار جهش مجدد قیمت در این بازار را داشت.

این واردکننده عمده موبایل که نخواست نامش ذکر شود، اشاره می‌کند که همین حالا نیز قیمت‌ها نسبت به هفته گذشته افزایشی نسبی داشته‌اند که در صورت ارائه ارز دولتی با رقم ۴۲۰۰ تومان، می‌توان افزایش قیمت را کنترل کرد؛ اتفاقی که رخ دادن آن در حال حاضر بعید است:

«اگر ارز دولتی را راحت ارائه بدهند و رقابت میان واردکنندگان ایجاد شود، خود به خود قیمت‌ها شکسته می‌شود. اما زمانی که این اتفاق نمی‌افتد نمی‌توان انتظاری داشت. در شرایط فعلی حجم واردات کاهش شدیدی داشته و هر واردکننده هر مقدار که موبایل وارد می‌کند را به سرعت و قیمت بالا می‌فروشد. در حالی که اگر همه چیز سر جای خودش بود، رقابت شکل می‌گرفت. اخیراً هم واردکنندگان مقداری ارز دولتی دریافت کردند اما کالای خود را به نرخ آزاد فروختند؛ علتش هم این بود که در ماه یک یا نهایتاً دو بار می‌شد ارز دولتی گرفت و البته بازار هم قیمت ارز آزاد را قبول کرده بود.»

او درباره شرایط فعلی عرضه و تقاضا در بازار موبایل می‌گوید که در حال حاضر و مخصوصاً پس از عید فطر، تقاضا بیشتر از عرضه بوده و همین موضوع نیز یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت‌هاست. از سوی دیگر وی معتقد است که در آینده نیز احتمال تعلق گرفتن ارز دولتی به واردات موبایل بسیار کم خواهد بود: «اگر بخواهیم واقع بینانه و بر اساس شرایط موجود صحبت کنیم، بدون تعارف تصور نمی‌کنیم در آینده ارز دولتی به موبایل تعلق بگیرد. از طرفی شرایط واردات از طریق گمرک پیچیده‌تر شده و کاری که در گذشته طی ۲ روز زمان می‌برد اکنون یک فرایند ۲۰ روزه نیاز دارد.»

فارع از بحث تخصیص یا عدم تخصیص ارز دولتی به کالایی مانند موبایل، شرایط فعلی به گونه‌ای است که ارز آزاد نیز در اختیار واردکنندگان موبایل نیست و همین موضوع نیز باعث کاهش واردات و پیشی گرفتن تقاضا از عرضه بوده است. این واردکننده نیز در همین خصوص می‌گوید: «سوال اینجاست که من به عنوان یک وارد کننده از چه طریقی باید دلار آزاد تهیه کنم؟ شرایط فعلی باعث معلق ماندن بازار شده است. دلاری وجود ندارد؛ اگر هم وجود داشته باشد، واقعیت این است که حق موبایل نیست و موارد واجب‌تری وجود دارد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • pnwxyz
    pnwxyz | ۳۰ خرداد ۱۳۹۷

    وقتی دغدغه ملت تو دوران انتخابات رقص و پارتی تو ستاد های انتخاباتی و کنسرت و این چرندیات باشه نتیجش هم واضحه اینه از ماست که بر ماست غلط کردید پشیمانید تازه این یک سال از اون چهار ساله خودتونو برای شرایط سخت تر آماده کنید.

  • ethansdq
    ethansdq | ۲۹ خرداد ۱۳۹۷

    بازم صد رحمت به قاچاقچی و دزد بقران شرفشون از اینا بیشتره گوشی واسه یارو 720 می افتاد 800 تومن میتونسیم یخریم ن الان که 720 واس یارو میافته 1800 ب زور باس پیدا کنیم بخریم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی