ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی فیلم Solo A Star Wars Story
ویجیاتو - بازی

بررسی فیلم Solo A Star Wars Story ؛ یک ناامیدی تازه

زمانی که استودیوی دیزنی، لوکاس فیلمز را خرید و صاحب فرنچایز جنگ ستارگان شد، عده‌ای نگران و عده‌ای خوشحال شدند. دیزنی در طی سال‌های اخیر توانسته بود با مدیریت حساب شده جهان سینمایی مارول را ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

زمانی که استودیوی دیزنی، لوکاس فیلمز را خرید و صاحب فرنچایز جنگ ستارگان شد، عده‌ای نگران و عده‌ای خوشحال شدند. دیزنی در طی سال‌های اخیر توانسته بود با مدیریت حساب شده جهان سینمایی مارول را بسازد و در آن تا حد زیادی موفق ظاهر شود و از همین رو عده‌ای تصور داشتند که همین فرمان اگر برای سری جنگ ستارگان هم پیش برود، باعث احیای خوب این سری خواهد شد. جی جی آبرامز برای احیای فیلم انتخاب شد و بعد از موفقیت چشمگیر قسمت هفتم، دیزنی ماند و لیست فیلم‌های جنگ ستارگانی‌اش که از نو نوشته شد.

بررسی فیلم Solo A Star Wars Story

قرار شد تا جدا از فیلم‌های اصلی، چند سریال انیمیشن و لایواکشن و البته از همه مهم‌تر یک سری فیلم Side Story برای جنگ ستارگان ساخته شود که پسوند A Star Wars Story را با خود یدک بکشد و حول داستان‌های گذشته این سری بچرخد. این سیاست در نگاه اول بسیار کارا بود چرا که بسیاری از طرفداران جنگ ستارگان هنوز قصه‌های شش فیلم گذشته را ترجیح می‌دادند. فیلم Solo A Star Wars Story در راستای همین سری ساخته شده و این بار دست روی داستان جوانی کاراکتر هان سولو (با بازی هریسون فورد در سری جنگ ستارگان) گذاشته است.

بررسی فیلم Solo A Star Wars Story

سولو همان کاراکتریست که بارها و بارها در رای گیری‌های سایت‌ها و مجلات سینمایی به عنوان محبوب‌ترین شخصیت سری جنگ ستارگان و حتی در برخی نظر سنجی‌های متعلق به فیلمبازان آمریکایی، به عنوان محبوب ترین کاراکتر سینمایی در بین تمام فیلم‌ها شناخته شده است و جایی بالاتر از جیمز باند و ایندیاناجونز(که باز هم هریسون فورد بازیگرش است!) را در این لیست‌ها به خود اختصاص داده است.

  • استودیو سازنده: Walt Disney Studios Motion Pictures و Lucasfilm Ltd.
  • کارگردان: ران هاوارد
  • بازیگران: آلدن ارنریچ ، امیلیا کلارک ، وودی هارلسون
  • بودجه فیلم: 275 میلیون دلار

بررسی فیلم Solo A Star Wars Story

هان سولوی جنگ ستارگان با وجود محبوبیت و طرفداران زیادی که دارد، همواره گذشته مجهولی داشته و صرفا سرنخ‌هایی درباره زندگی گذشته او قبل از آشنایی‌اش با لوک اسکای واکر (قهرمان سه گانه اول) به مخاطب داده شده است. فیلم Solo A Star Wars Story هم به همین منظور ساخته شده تا گذشته هان سولو را برایمان شفاف سازی کند چرا که همگی می‌دانیم او داستان‌های زیادی در چنته دارد و کهکشان‌گردی خوبی با دوستش چوباکا داشته است. با اینکه سری جنگ ستارگان مملو از کامیک بوک ها و رمان‌ها و... است ولی در بین این آثار جانبی هم چندان به گذشته هان سولو پرداخت نشده بود و Solo A Star Wars Story به نوعی اولین آنهاست.

بررسی فیلم Solo A Star Wars Story

لارنس کاسدان به همراه جان کاسدان، پسر وی، کار نوشتن فیلمنامه این فیلم را بر عهده داشته‌اند. لارنس پیش‌تر در سه گانه کلاسیک جنگ ستارگان نیز فیلمنامه نویسی کرده و آشنایی او با سبک و سیاق گذشته این سری، طرفداران سرسخت آن را از انتخاب او به عنوان راوی قصه جوانی هان سولو راضی نگه داشت.

بررسی فیلم بررسی فیلم Solo A Star Wars StorySolo A Star Wars Story

از سوی دیگر اما انتخاب ران هاوارد به عنوان کارگردان فیلم نگرانی‌هایی به وجود آورده بود، هاواردی که بیش از ۱۰ سال است بعد از فیلم کد داوینچی نتوانسته آثارش را همچون گذشته موفقش ارائه کند و حالا جای فیل لرد و کریستوفر میلر (کارگردانان انیمیشن لگو مووی) را در صندلی کارگردانی گرفته است. دیزنی قراردادش را با فیل و کریستوفر در میانه کار لغو کرد و دلیل آن را اختلاف بر سر خلاقیت این دو خوانده بود.

بررسی فیلم Solo A Star Wars Story

فیلم از جوانی هان سولو(با بازی آلدن ارنریچ) شروع می‌شود، زمانی که او با معشوقه‌اش کایرا (با بازی امیلی کلارک) عشق دنیا را می‌کنند و همانند دو یاغی عمر خود را می‌گذرانند. آنها بعد از اختلافاتی که با سرکرده گنگسترهای سیاره‌شان پیدا می‌کنند مجبور به فرار می‌شوند و هان می‌تواند مرز را رد کند و کایرا نه. هان بعدتر به گروه دیگری از دزدان به سرکردگی شخصی به نام بکت (با بازی وودی هارلسون) ملحق می‌شود و تصمیم می‌گیرد که برگردد و کایرا را نجات دهد غافل از اینکه...

بررسی فیلم Solo A Star Wars Story

Solo A Star Wars Story از چیزی رنج می‌برد که باعث جدایی کارگردانان اولیه آن با دیزنی شده: خلاقیت. فیلم دارای یک سری تغییرات جزیی نسبت به کل فیلم‌های جنگ ستارگان است که فقط تفاوت را ایجاد می‌کنند وگرنه خلاقیتی به روح فیلم تزریق نمی‌کنند. فیلم که بعد از لغو قرارداد با فیل لرد و کریستوفر میلر تاحد زیادی دوباره ساخته شده، حالا شبیه به سفارشی از دیزنی است که ران هاوارد در نقش عروسک صرفا آنها را سرهم آورده است. البته پتانسیل دنیای جنگ ستارگان و شخصیت‌های گذشته این سری آنقدر جذاب هست که مخاطبان را به دنبال خود بکشاند اما نمی‌تواند در بین آثار دیگر جنگ ستارگان بدرخشد.

بررسی فیلم Solo A Star Wars Story

  • چرا Solo A Star Wars Story در گیشه شکست سنگینی خورد؟
  • فیلم جدید جنگ ستارگان به طور مفتضحانه‌ای در گیشه شکست تجاری خورده و اولین فیلم از این سری است که به جای سوددهی بسیار زیاد، ضرر مالی هنگفتی به تولیدکننده‌اش زده است. حقیقتا فیلم Solo A Star Wars Story علی رغم ایراداتی که دارد شایسته چنین شکست سنگینی نیست و این روزها بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان سینمایی و مارکتینگ درباره چرایی این اتفاق صحبت می‌کنند و اختلاف نظرهای متفاوتی پیرامون این شکست دارند ولی چیزی که مسلم است، نوک پیکان این شکست به سمت دیزنی گرفته می‌شود و بس.
  • والت دیزنی (صاحب کنونی برند جنگ ستارگان) این سری را یک ماشین پولسازی جدید در کنار فرنچایزهای دیگرش (مارول و...) دیده و به نام جنگ ستارگان روی عنوان اصلی فیلم بسنده کرده است. با اکران دو فیلم سری جدید جنگ ستارگان (اپیزود هفت و هشت) به شخصه جزو مخالفین خط داستانی فعلی فیلم‌ها بودم و خط بطلان کشیدن روی داستان‌ها و قهرمانان کلاسیک این سری (کشته شدن هان سولو در فیلم نیرو برمی‌خیزد و کشته شدن لوک اسکای واکر در فیلم آخرین جدای) را نکته‌ای منفی و ریسک‌پذیر برای دیزنی می‌دانستم.
  • بررسی فیلم Solo A Star Wars Story
  • سری جنگ ستارگان در دنیا طرفداران سرسخت و به اصطاح دگمی دارد که عاشقانه دنیای این فیلم‌ها را می‌پرستند و دستکاری کردن آنها جسارت (یا به دید من حماقت) خاصی را می‌طلبد که در اپیزودهای هفت و هشت صورت گرفت. پس بخشی از این شکست تجاری فیلم جدید را می‌توان به خشم طرفداران سرسخت این سری ربط داد.
  • از آنسو اشباع شدن بیش از حد جنگ ستارگان در گیشه هم وجود دارد چرا که هنوز چند ماه از اکران فیلم عظیم آخرین جدای نگذشته و  Solo A Star Wars Story به سینماها آمده و بسیاری این مورد را هم جزو دلایل شکست تجاری آن می‌دانند. مشکلات تبلیغات نه چندان درست و مارکتینگ غلط دیزنی سر این فیلم نیز جای تامل دارد.
  • مدیریت تبلیغات و کمپین‌های پیش آمده برای هر فیلم از جنگ ستارگان از قدرت و نبوغ خاصی برخوردار بودند (رژه ارتش کلون‌ها روی دیوار چین را به یاد دارید؟) ولی این بار بسیار ناکارآمد از آب در آمده‌اند، حتی تریلرهایی که از فیلم پخش شد مانند گذشته نبود و اولا بسیار دیر پخش شدند و دوما بسیار هم بد ساخته شدند به طوری که عطش طرفداران را دوچندان نکرد.
  • بررسی فیلم Solo A Star Wars Story
  • دوباره سازی حدودی فیلم به علت لغو قرارداد با دو کارگردان اولیه A Star Wars Story باعث اضافه شدن حجم مالی زیادی به بودجه فیلم شد و این بودجه سنگین ۲۷۵ میلیون دلاری با فروش ۳۳۰ میلیون دلاری همراه بوده که ضرر خالص است!
  • شاید بد نباشد بدانید که قرارداد آلدن ارنریچ با دیزنی بر سر سه فیلم بوده که احتمالا به موفقیت فیلم برمی‌گشت و حالا که فیلم در گیشه شکست سنگینی خورده، آینده این قرارداد نیز نامشخص مانده البته شاید ارنریچ در فیلم‌های مجزای دیگر سری A Star Wars Story نقش داشته باشد ولی اینکه به عنوان نقش اصلی یک فیلم بازگردد تقریبا نامحتمل است.

بررسی فیلم Solo A Star Wars Story

آلدن ارنریچ به طرز مضحکی اداها و تیپ‌های هریسون فورد را تکرار می‌کند و به همین خاطر هم نمی‌تواند هنر بازیگری از خودش نشان دهد. انتخاب این بازیگر به عنوان ایفاکننده نقش جوانی هان سولو با بی دقتی تمام صورت گرفته و دیالوگ‌هایی که برای او نوشته شده تمام سعی و تلاش خود را می‌کنند تا هان سولوی کلاسیک را تداعی کنند ولی کار را بدتر کرده‌اند.

بررسی فیلم Solo A Star Wars Story

از آنسو اما امیلیا کلارک و وودی هارلسون و البته دونالد گلاور (که نقش شخصیت لاندو را بازی می‌کند) بسیار خوب ظاهر شدند. گلاور به حدی خوب بازی می‌کند و لاندو را برخلاف هان سولوی فیلم دوست داشتنی می‌سازد که اعلام شده اگر فیلم بعدی در سری A Star Wars Story ساخته شود پیرامون شخصیت او خواهد بود.

بررسی فیلم Solo A Star Wars Story

پر کردن حفره‌های زندگی هان سولو با فیلمنامه‌ای که صرفا به سوالات طرفداران پاسخ داده به خودی خود کار بدی نیست ولی عدم اضافه کردن چاشنی درست و حسابی و توییست قابل حدس فیلم در پایان بندی آن و از همه بدتر نداشتن یک آنتاگونیست درست حسابی مثل دارث ویدر (یا لااقل در حد کایلو رن سری جدید)، ناامید کننده است. شخصیت کایرا در این فیلمنامه بیشتر از هان سولو به چشم می‌آید و شایعاتی که پیرامون هویت واقعی این شخصیت در بین هواداران شکل گرفته (که او را مادر قهرمان جدید این سری یعنی ری می‌دانند) کاراکتر او را مهم‌تر هم می‌سازد.

بررسی فیلم Solo A Star Wars Story

سری جنگ ستارگان هیچ‌گاه از نظر موسیقایی و جلوه‌های ویژه چیزی کم نداشتند و Solo A Star Wars Story هم از این قاعده مستنثی نیست. فیلم پر از صحنه‌های اکشن عظیم و جلوه‌های پرزرق و برق کامپیوتریست که البته چیزی فراتر از فیلم قبلی این مجموعه ارائه نمی‌دهد (حتی حقیقتش را بخواهید نمی‌تواند به پای آن برسد) ولی بازهم یک سروگردن از دیگر آثار اکشن-تخیلی امروزی بالاتر است. حماسه جنگ ستارگان در این صحنه‌ها با موسیقی زیبای این سری ادغام می‌شود و از این حیث فیلم رسالت خود را برای تماشاگرانش انجام می‌دهد.

بررسی فیلم Solo A Star Wars Story

فیلم Solo A Star Wars Story با اینکه داستان هان سولو را روایت می‌کند ولی حواشی این شخصیت جذاب‌تر از خود این کاراکتر هستند که جدا از موارد اشاره شده می‌توان به همراه «بکت» یعنی «وال» (با بازی «تاندی نوتن») یک روبات با هوش مصنوعی بسیار بالا و افکار انقلابی به نام L3-37 (با بازی «فوئب والر-بریج») و چوباکا با بازی «جوناس سوتامو» اشاره کرد که همگی دورچین بسیار خوبی برای فیلم هستند.  Solo A Star Wars Story مانند غذاییست که به تنهایی خوشمزه نیست و حتما باید آن را با مخلفاتش خورد تا در آن صورت به مزه خوب آن رسید!

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • احد وصال
    احد وصال | ۲۹ خرداد ۱۳۹۷

    کلا سری جنگ ستاره ای چرت تشریف دارند
    نبینید هم چیزی از دست ندادید
    ولی عشق امریکاییهاست این سری

  • LOGANLEGEN
    LOGANLEGEN | ۲۸ خرداد ۱۳۹۷

    همیشه میخاستم سری فیلم های جنگ ستارگان رو دنبال بکنم اما گیج شدم از کجاش شروع بکنم، فیلم های خیلی قدیمی که لذتی ندارن و جدیدتر هارو هم ببینی چیز زیادی از داستان نمیفهمی!

    • آرش پارساپور
      آرش پارساپور | ۲۹ خرداد ۱۳۹۷

      قدیمیا هم لذت خاص خودشو دارن. شما از اپیزود چهارم A PHANTOM PAIN شروع کنین تا REVENGE OF SITH و بعد سه گانه کلاسیکش رو ببینین. یعنی از A NEW HOPE تا RETURN OF JEDI. و بعد این جدیدا رو ببینین به ترتیب ساخت.
      بازی LEGO STAR WARS COMPLETE SAGA هم بازی کنین داستان تمامی ۶ فیلم اول رو درجا میفهمین با چاشنی طنز.

مطالب پیشنهادی