ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گرانی خودرو
خودرو

مشاور مدیرعامل ایران خودرو: گرانی خودرو طبیعی‌ست؛ انحصاری وجود ندارد

افزایش قیمت خودروهای داخلی و کاهش عرضه محصولات موضوعی‌ست که خودروسازان برای آن دلایل بسیاری عنوان می‌کنند. «امیرحسین کاکایی» مشاور مدیرعامل ایران خودرو در تازه‌ترین اظهار نظرات خود گرانی خودرو را طبیعی دانست اما چالش ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۲:۴۵

افزایش قیمت خودروهای داخلی و کاهش عرضه محصولات موضوعی‌ست که خودروسازان برای آن دلایل بسیاری عنوان می‌کنند. «امیرحسین کاکایی» مشاور مدیرعامل ایران خودرو در تازه‌ترین اظهار نظرات خود گرانی خودرو را طبیعی دانست اما چالش بازار خودرو را نپذیرفت و مدعی شد: «متاسفانه به طرز عجیبی از اطراف می‌خواهند این صنعت را به زمین بزنند تا واردات صورت گیرد.»

کاکایی افزایش قیمت خودروهای داخلی را ناشی از سلسله اتفاقاتی عنوان کرد که این تنش قیمت را طبیعی کرد:

«تا قبل از بهمن ماه زمزمه های تلاطم ارز و سکه پیش آمد و الان نوبت خودرو است. همه می دانیم که بعد از عید با افزایش قیمت خودرو مواجه هستیم. البته یک سلسله اتفاقاتی افتاد که این تنش قیمت طبیعی بود و ابتدا از خودروهای گران قیمت شروع شد و حال به خودروهای ارزان قیمت رسیده است. امروز بقیه بازارهای سرمایه به انتها رسیدند و مردم ما به خودرو روی آورده و طبیعی است که مردم به سمت سرمایه گذاری در این حوزه بروند.»

از نظر کاکایی انحصاری در بازار خودروسازی وجود ندارد چراکه در ایران 5 شرکت خودرو سازی داریم و انحصاری بین دو شرکت ایران خودرو و سایپا نیست.

بالاترین نرخ واردات مربوط به سال‌های 89 و 90 می‌شود، موضوعی که به نظر کاکایی باعث خوشحالی خیلی‌ها شد. او می‌گوید که ما در این صنعت چند ماهی است که سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم و پیش از برجام با چند شرکت خارجی مذاکره‌ها انجام شد، اما به نیمه رسید و قراردادها صورت نپذیرفت.

گرانی خودرو

مشاور مدیرعامل شرکت ایران خودرو عقیده دارد که ما در جنگ اقتصادی قرار داریم و از سال 89 به بعد صنعت خودرو به شدت ضربه دید و در سال 92 به اوج خود رسید؛ اگر وضعیت به این صورت ادامه پیدا کند تمام کارهای توسعه‌ای با چالش جدی مواجه می‌شود:

«بنده چالش بازار را قبول ندارم که برای خودروسازان است، متاسفانه به طرز عجیبی از اطراف می‌خواهند این صنعت را به زمین بزنند تا واردات صورت گیرد...ترامپ صنعت خودرو را سه ماه اول تحریم کرد و 6 ماه بعد برای بانک ها و نفت برنامه ریزی کرد اما در صنعت خودروسازی چندین سال است که  برنامه‌ریزی نشده است. »

او در مورد احتمال احتکار خودرو توسط خودروسازان اینطور توضیح داد که قرار فروش 6 هزار خودرو گذاشته شده بود لذا، 27 میلیون مراجعه به سایت صورت گرفت و این 6 هزار خودرو به صورت رندوم در کل ایران پخش شد. بنابراین تهمت زده می شود که 9 هزار خودرو احتکار شده است، نباید تمام سیستم نظارتی کشور را با این گونه صحبت‌ها زیر سوال برد.

کاکایی با اشاره به اینکه 12 درصد هزینه های خودرو متعلق به مالیات و عوارض است عنوان کرد: «قیمت کارگر ارزان نیست، هزینه متوسط کارگر در ایران خودرو و سایپا بالای 4 تا 5 میلیون است ، امروز ایران خودرو 220 هزار خودرو را به فروش رساند و این مسئله باعث نمی‌شود، حاشیه بازار پایین بیاید لذا مردم می دانند که با مشکل روبه رو هستیم.»

به گفته کاکایی تا جایی که اطلاع دارم چند سال است که در انواع تحریم به سر می‌بریم و مشکل انتقال فناوری در قطعه سازی داریم، اگر وضعیت به این صورت ادامه پیدا کند تمام کارهای توسعه‌ای با چالش جدی مواجه می شوند، حاشیه بازار همچنان ادامه دارد و این مسئله از اختلاف ارز واقعی از نرخ ارز رسمی است، ما در واردات دخالتی نداریم و نخواهیم داشت، در مرداد سال گذشته به منظور کنترل ارز جلوی واردات گرفته شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • hamid_reza_shirinnezhad
    hamid_reza_shirinnezhad | ۲۹ خرداد ۱۳۹۷

    جالب ترین نکته رو خودش گفت، هزینه کارگر 4 الی 5 میلیون تومن!!!! خوب وقتی تو هر کارخونه ای به یک کارگر ساده داره 4 الی 5 میلیون حقوق میده باید مدیر یک بخش 20 میلیون حقوق بگیره، تو صنعتی مثل خودرو هم که مدیر کم ندارن، همینه که باید حقوق آنچنانی اونها رو ما قیمت های نجومی پرداخت کنیم.
    اگه میگین انحصار نیست پس چرا خودرو بدون گمرکی وارد نمیشه؟

  • Mr NoBody
    Mr NoBody | ۲۸ خرداد ۱۳۹۷

    ان شالله ۸۰ میلیون نفر صنعتتونو زمین میزنن

  • yosof
    yosof | ۲۸ خرداد ۱۳۹۷

    به معنای واقعی پدرم دراومد از بی ماشینی و از خراب شدن ماشینای دست دوم که دارم. اما بازم صفر نمیخرم نمیخرم نمیخرم
    کلی حرف شنیدم از اطرافیان
    چون نمیتونم فردای قیامت جواب بدم اگه گفتن چرا از این ظالمها حمایت کردی؟ چرا وام بانکی گرفتی و کمرقشرضعیفو بیشتر خم کردی؟چرا جنس خارجی خریدی و یه عده رانت خور واردات چی رو گنده کردی؟!
    خداییش هیچکس نمیتونه جوابی به همین سوالات ساده بده.پس نمیخرم حتی اگه همه بخرن.(یعنی خر نیستم که صفر بخرم.باعرض پوزش)

  • مهدی
    مهدی | ۲۸ خرداد ۱۳۹۷

    قرار بود منم از این آشغالای ایرانی بخرم ولی عضو کمپین هستم و تا آخرش واستادم ?

    • یاسری
      یاسری | ۲۸ خرداد ۱۳۹۷

      ایول داداش منم بعد از مدت ها میخواستم 405که دارمو بفروشم دنا بخرم ولی این قیمت ها توهین به شعور مردمه پس فعلا بیخیال ماشین نو میشم

  • aliasad
    aliasad | ۲۸ خرداد ۱۳۹۷

    ای خدا میشه این دو شرکت با چالش جدی واقعی روبرو بشن و ورشکست بشن یه کم جیگرم خنک میشد ولی خوابشم نمیبینم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی