ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیستم عامل اندروید
نرم افزار و اپلیکیشن

چرا اندروید دیگر نیازی به پارتیشن کش ندارد؟

کاربران قدیمی اندروید به احتمال زیاد با گزینه‌ی Clear Cache یا پاکسازی پارتیشن کش در بخش ریکاوری اندروید آشنا هستند. موضوعی که با توجه به تغییرات عمده‌ای که اخیرا در سیستم عامل اندروید ایجاد شده، ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰

کاربران قدیمی اندروید به احتمال زیاد با گزینه‌ی Clear Cache یا پاکسازی پارتیشن کش در بخش ریکاوری اندروید آشنا هستند. موضوعی که با توجه به تغییرات عمده‌ای که اخیرا در سیستم عامل اندروید ایجاد شده، دیگر نیازی وجودش نیست. در این مطلب به چرایی این موضوع پاسخ خواهیم داد.

در نسخه‌های پیشین و به طور سنتی، اندروید یک آپدیت را دانلود و آن را در پارتیشن کش ذخیره می‌کرد و سپس بعد از ریبوت شدن دستگاه، به روزرسانی دانلود شده روی پارتیشن سیستمی اعمال می‌شد. در نهایت بعد از بوت شدن مجدد، سیستم عامل جدید دیتای دانلود شده برای نصب به روز رسانی را حذف می‌کرد. سیستمی که در بالا به آن اشاره کردیم، سیستم بدی نیست. اما آنقدری که باید بهینه سازی نشده است.

بعد از عرضه‌ی اندروید نوقا، گوگل تصمیم گرفت به روزرسانی سیستمی جدیدی که سال‌ها از آن در سیستم عامل کروم استفاده می‌کرد را به اندروید بیاورد. از این به روزرسانی بی نظیر می‌توان به عنوان اصلی ترین دلیل عدم نیاز اندروید به حافظه‌ی کش نام برد.

پارتیشن کش

سیستم جدید از دو پارتیشن استفاده می‌کند اما هر دوی آن‌ها پارتیشن‌های سیستمی هستند. به جای دانلود یک به روزرسانی روی پارتیشن کش و سپس اعمال آن روی پارتیشن سیستمی، حالا از دو پارتیشن سیستمی متمایز استفاده می‌شود. سپس فایل به روزرسانی دانلود شده روی پارتیشن سیستمی که از آن استفاده‌ای صورت نمی‌گیرد -اصطلاحا این پارتیشن را پارتیشن خفته می‌نامیم- اعمال می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا شما در حین این فرایند بتوانید به صورت عادی از سیستم عامل استفاده کنید. چرا که پارتیشن سیستمی که شما در آن به فعالیت می‌پردازید دستخوش تغییر نمی‌شود.

سپس بعد از ریبوت شدن دستگاه برای کامل کردن به روزرسانی، دو پارتیشن سیستمی اطلاعات داخلی خود را به سادگی جا به جا می‌کنند. حالا به روزرسانی روی یکی از پارتیشن‌های سیستمی اعمال شده. این پارتیشن، از حالا به بعد به عنوان پارتیشن اصلی مورد استفاده سیستم عامل خواهد بود و پارتیشن دیگر تبدیل به پارتیشن خفته می‌شود تا زمانی که به روز رسانی جدیدی عرضه شود. این حلقه تا بی‌نهایت ادامه خواهد داشت.

با این فرایند به جای اینکه تلفن هوشمند در زمان انجام به روزرسانی‌ها غیر قابل استفاده باشد، تمامی فرایند در پس زمینه و به دور از چشم کاربر انجام می‌پذیرد. به روزرسانی‌ها بدون اینکه در استفاده‌ی کاربر از تلفن هوشمند خللی ایجاد کنند، دانلود و اعمال می‌شود و در نهایت با یک ریبوت ساده‌ی دستگاه به روزرسانی قابل استفاده است. موضوعی که باعث صرفه جویی در زمان می‌شود.

این سیستم جدید به طور کلی نیاز به پارتیشن کش را از بین می‌برد. بنابراین اگر از تلفن‌های هوشمند جدیدتر استفاده می‌کنید در بخش ریکاوری اندروید تلفن هوشمندتان، دیگر خبری از گزینه‌ی Clear Cache نخواهد بود.

البته به یاد داشته باشید که متد گفته شده تنها در تلفن‌های هوشمند جدید اعمال می‌شود و دستگاه‌های قدیمی که از پارتیشن کش استفاده می‌کنند با هر نسخه‌ای از اندروید همچنان از متد به روزرسانی قدیمی –یعنی استفاده از پارتیشن کش- پیروی خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • mohsen_rashidi
    mohsen_rashidi | ۳۱ خرداد ۱۳۹۷

    آخه مگه گوشیای قدیمی اندروید آپدیت میشن که میگید دستگاه‌های قدیمی که از پارتیشن کش استفاده می‌کنند با هر نسخه‌ای از اندروید همچنان از متد به روزرسانی قدیمی –یعنی استفاده از پارتیشن کش- پیروی خواهند کرد؟؟؟؟!!!

    • abbasalim
      abbasalim | ۳۱ خرداد ۱۳۹۷

      احتمالا منظور اندروید 6 بخواد 7 بشه هست یعنی پیش فرض نوقا نبوده

  • فواد قبله
    فواد قبله | ۳۰ خرداد ۱۳۹۷

    عالی
    از این مقاله های خاص زیاد قرار بدید

مطالب پیشنهادی