ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رئیس اتحادیه فناوران رایانه: آینده بازار لپ تاپ غیرقابل پیش‌بینی است

با وجود کاهش ده درصدی واردات لپ تاپ، قیمت این محصول نه تنها کاهش نیافته بلکه روز به روز بالاتر می‌رود و از یک کالای لوکس تبدیل به یک کالای سوپرلوکس شده و مدل‌های اقتصادی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۲:۳۰

با وجود کاهش ده درصدی واردات لپ تاپ، قیمت این محصول نه تنها کاهش نیافته بلکه روز به روز بالاتر می‌رود و از یک کالای لوکس تبدیل به یک کالای سوپرلوکس شده و مدل‌های اقتصادی آن کمتر از 2 میلیون تومان هم نیست. تعرفه واردات لپ تاپ در روزهای اخیر به علت  تولید نه‌چندان مناسب این کالا در داخل کشور از 15درصد به 5 درصد تقلیل یافته ولی نوسانات نرخ ارز باعث شده که این کاهش به چشم نیاید و کسی هم از آینده بازار این کالا خبردار نیست، حتی رئیس اتحادیه فناوران رایانه.

به گفته کارشناسان بازار ایران در ماه نیاز به 35 الی 40 هزار لپ‌تاپ دارد و سهم مدل‌هایi3 و i7 سی در صد است و مدل‌های i5 چهل درصد.

خرید لپ تاپ در بازار

با این وجود حتی لپ‌تاپ‌های i3 که به نوعی مدل دانشجویی به حساب می‌آیند هم حول 2 میلیون تومان قیمت گذاری شده‌اند و بنا به گفته «مهدی میرمهدی» رئیس اتحادیه فناوران رایانه این نرخ‌ها احتمالا بالاتر هم می‌رود. او به دیجیاتو می‌گوید:

«لپ تاپی به کشور وارد نمی‌شود که این کاهش تعرفه روی آن تاثیر بگذارد و در صورت وارد شدن در ماه‌های آینده هم با وجود این کاهش، افزایش نرخ ارز را به احتمال زیاد خواهیم داشت که تاثیرش در بازار به چشم خواهد خورد. کسی از فعالان صنف نمی‌تواند با دلارهای 8 هزار تومانی هم لپ تاپ وارد کند و اجناس در حال حاضر مغازه‌ها هم در بازار سرد لپ تاپ باقی مانده‌اند و قدرت خرید مردم روز به روز کمتر می‌شود.»

به گفته او کاهش تعرفه صرفا منجر می‌شود تا پولی که قبلا به جیب قاچاقچی می‌ رفت، نصیب دولت شود و فکری به حال اوضاع بازار نابسامان رایانه و متعلقات آن کند که به تعبیر میرمهدی یکی از نیازهای اصلی کشور است:

«با اینکه گفته شده ارز دولتی یا همان دلار 4200 تومانی به کالاهای ما هم به زودی اختصاص می‌یابد اما هنوز بعد از گذشت چندین هفته از این وعده، هیچ چیزی عملی نشده و راه اندازی سامانه‌هایی همچون نیما هم دردی را برای مشکل واردکنندگان دوا نکرده است. حقیقت اینست که از شکایت و گله خسته شدیم و دولت خود بهتر از ما وضعیت اسفناک بازار ما را می‌داند.»

خرید لپ تاپ در بازار

رئیس اتحادیه فناوران رایانه باور دارد که بازار خرید و فروش موبایل به دلیل تصویب قانون رجیستری مثل لپ‌تاپ چندان با بحران گرانی سرسام‌آور مواجه نشده است اما پیش بینی می‌کند که این بلا سر بازار موبایل هم به زودی بیاید و دلایل آن را مسائلی چون کاهش واردات و تحریم‌شدن شرکت‌های ایرانی عنوان می‌کند:

«درحال حاضر نه من و نه هیچ کارشناس دیگری نمی‌تواند به این سوال پاسخ دهد که آیا الان زمان مناسبی برای خرید لپ‌تاپ است یا خیر. مشکل اصلی ما هم سیاست‌های فعلی دولت است. درحال حاضر دولت به هیچ واردکننده‌ای اجازه نمی‌دهد اعتباری خرید کند تا قیمت تمام‌شده کمتر شود. امروز برای واردات ۵٠‌هزار دلار قطعه باید معادل ریالی آنها پول به بانک آن واریز شود و علاوه بر آن، ٣۵‌درصد از فاکتور نیز باید به‌عنوان تعهد واردات کالا نزد بانک بماند تا جنس وارد و ترخیص شود. تمام این موارد دست به دست هم می‌دهد تا قیمت این کالا به طرز عجیبی بالا برود.»

خرید لپ تاپ در بازار

کارشناسان باور دارند که سختگیری‌های فعلی برای واردکنندگان راه قاچاق را باز می‌کند و تلاش‌های دولت برای مبارزه با قاچاق کالا را ناکام می‌گذارد. مسئولان مدعی می‌شوند که با ارز ۴٢٠٠ تومانی می‌شود کالا وارد کرد، اما فعالان صنف می‌گویند این ادعا درست نیست و اظهار دارند درواقع هیچ ارزی وجود ندارد و اگر هم سفارشی در سامانه نیما برای وارد کردن کالا ثبت می‌شود، فرجامش مشخص نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • asghar
    asghar | ۳۱ خرداد ۱۳۹۷

    بعد میگن ایرانی ها چرا اینهمه فحش میدن !!!!!

  • stormwolf
    stormwolf | ۳۰ خرداد ۱۳۹۷

    چرا باید لپ تاب با دلار ۸ هزار تومنی وارد بشه وقتی اقایون از المان با دلار ۴۲۰۰ سطل اشغال و خاک برای خواب گربه وارد کردند
    باور نمیکنید منبع خبر https://www.farsnews.com/news/13970328000434/%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%B3%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%A8%D9%87%E2%80%8C%D9%85%D9%86%D8%B8%D9%88%D8%B1-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D8%A7%DA%A9-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8-%DA%AF%D8%B1%D8%A8%D9%87-%D9%88-%D8%B3%D8%B7%D9%84-%D8%A2%D8%B4%D8%BA%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D8%A2%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-

  • Mr NoBody
    Mr NoBody | ۳۰ خرداد ۱۳۹۷

    کسی اینجا درد منو نمیفهمه تا وقتی که با پایین ترین تنظیمات metro the light رو روی ۱۵ فریم بازی کنه??☹?

  • Mr NoBody
    Mr NoBody | ۳۰ خرداد ۱۳۹۷

    بخدا انصافه که بخاطر چهار پنج تا دزد از خدا بی خبر از این نعمت ها بی بهره باشیم خدا شر همتونو بکنه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی