ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

یک فناوری جذاب؛ رنگ آمیزی مجدد خودروها به وسیله استیکرهای وینیل [تماشا کنید]

آئودی R8 از یک طراحی ساده و یک دست برخوردار نیست. بدنه این خودرو پر از پیچ و تاب بوده و انحنای فراوان دارد. رنگ کاری و کاور این خودرو به یک تکنسین ماهر و ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

آئودی R8 از یک طراحی ساده و یک دست برخوردار نیست. بدنه این خودرو پر از پیچ و تاب بوده و انحنای فراوان دارد. رنگ کاری و کاور این خودرو به یک تکنسین ماهر و صبور احتیاج دارد.

در گذشته، اگر شما تمایل داشتید که رنگ ماشین خود را تغییر دهید، باید آن را مجددا رنگ می کردید. این کار علاوه بر نیاز به داشتن ابزار‌های مناسب و آمادگی لازم، طبیعتا یک سری پیامدهای ناخواسته مثل برجسته شدن و هم سطح نبودن قسمت های مختلف را نیز با خود به همراه داشت. امروزه روش های دیگری برای تعویض رنگ خودرو ارائه شده است که از جمله آن ها می توان به کاورها و پوشش های وینیل اشاره کرد.

وینیل

کاور وینیل به شما اجازه می دهد که رنگ خودروی خود را تغییر داده و به هر رنگی که تمایل دارید در آورید. این پوشش ها عموما برای تغییر رنگ خودروها به صورت مات، متالیک و یا به صورت رنگ هایی که توسط کارخانه ارائه نشده و یا در دسترس نبوده استفاده می شود.

وینیل در واقع یک نوع ماده شیمیائی است که اصطلاحا به آن استیکر نیز گفته می شود. این استیکرها عموما در دو نوع قابل جدا سازی و غیز قابل جداسازی ارائه می شوند که به همین جهت در میان علاقه مندان به صنعت خودروسازی بسیار محبوب اند.

وینیل
در واقع به کمک کاورهای وینیل قابل جداسازی شما می توانید رنگ خودروی خود را هر چند وقت یکبار بدون آسیب رساندن به رنگ اصلی بدنه تغییر داده و از آن لذت ببرید.

در ادامه با ما همراه باشید تا رنگ آمیزی و کاور یک آئودی R8 به وسیله این استیکرهای مدرن را مشاهده کنیم:

رنگ مورد نظر برای پیاده سازی کاملا بر اساس سلیقه شخصی بوده و هیچ اجبار و قاعده خاصی برای انتخاب آن وجود ندارد. شما حتی می توانید بر روی بدنه مشکی از یک کاور سفید استفاده کنید. البته این در صورتی است که تمامی مراحل کار را درست و با دقت و صد البته با صبر فراوان انجام دهید. به این ترتیب در انتها شما یک خودروی سفید رنگ خواهید داشت.
طبق گفته های لاری کوسیلا تهیه کننده ویدئو برای رنگ آمیزی خودرو به واسطه این استیکر ها در ابتدا لازم است که خودرو با دقت تمام شسته شده و خشک شود. وجود هر گونه گرد و غبار، ذرات معلق و حتی تار مو روی بدنه خودرو رنگ آمیزی را به خطر می اندازد. بسیار مهم است که بدنه خودرو کاملا خشک باشد.

وینیل

جداسازی قطعات و لوگوهای بکار رفته بر روی خودرو و شستشوی قطعات جداسازی شده از نکات مهم این روش رنگ آمیزی است. نکته قابل توجه در دسترس بودن کاور وینل به اندازه لازم برای پوشاندن قطعات است. این موضوع به خصوص برای لبه ها و بریدگی های قطعات خیلی حائز اهمیت است.

توصیه می شود که لبه پنجره ها و قسمت های شیشه ای با مقداری چسب پوشش داده شود که به آن ها آسیب نرسد.
روال عمومی کار برای کاور کردن شروع از درب ها است چرا که شکل آن ها کاملا یک دست بوده و کمتر انحنا و خطوط پیچ و تاب دار دارد.

وینیل
باید دقت کرد که پیش از اتمام هر ناحیه از خودرو به سراغ ناحیه دیگر نرفت. در صورتی که هر قسمت از کاور وینل آسیب دیده و پاره شد احتیاج است که آن ناحیه به صورت کامل جدا سازی شده و دور انداخته شود و مجددا مرحله کاور کردن آن قسمت صورت گیرد.
برای نواحی که انحنا داشته و یا زاویه بدنه خودرو در آن قسمت به کلی تغییر کرده می توان از گرما و سشوار استفاده کرد.
کاور نواحی باریک و درزهای خودرو را می توان به کمک ابزاری که سر باریک و نرمی دارند انجام داد.


توصیه می شود برای زیباتر و طبیعی تر به نظر رسیدن هرچه بیشتر رنگ آمیزی تمام قسمت هایی از خودرو را که قابل جداسازی است از بدنه اصلی جدا کرد. سپس هر قسمت را جداگانه کاور کرده و در جای اصلی خود قرار داد.
همانطور که مشاهده می کنید حتی در این ویدئو موتور خودرو نیز جدا سازی شده است.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید بنابه گفته لاری کوسیلا یکی از سخت ترین قسمت های رنگ آمیزی مجدد این آئودی R8 آینه های آن بوده است.

در انتها لازم به ذکر است که خراش های کوچیک روی کاورها وینیل را می توان به وسیله حرارت دادن و سشوار کشیدن ناپدید کرد. این تکنولوژی چند سالی است که به بازار ایران نیز راه یافته است و برای برخی خودروهای گران قیمت به کار گرفته می شود، در واقع هزینه استفاده از چنین پوشش هایی که در ایران با نام "کاور" شناخته می شوند چندان نیز ارزان نیست و قیمت های بین 5 تا 20 میلیون تومان را شامل می شود که طبیعتا صرف چنین ارقامی برای خودروهای ارزان قیمت توجیه اقتصادی ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Mr NoBody
    Mr NoBody | ۱ تیر ۱۳۹۷

    خودروساز های داخلی کی از این تکنولوژی استفاده می کنن

  • IMP
    IMP | ۱ تیر ۱۳۹۷

    فناوری جدید؟!!!
    تازه از خواب بیدار شدید؟

    • مسعود
      مسعود | ۱ تیر ۱۳۹۷

      کسی گفت جدید؟

مطالب پیشنهادی