ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

همجوشی هسته ای
علمی

گام بلند محققان در راستای دستیابی به انرژی بی پایان

یک کمپانی پیشرو در زمینه انرژی مدعی توسعه طرح جدیدی برای راکتورهای هسته ای شده که به تولید انرژی بی پایان کمک خواهد کرد. «دیمیتری هاپکینز» موسس کمپانی Agni Energy در واشنگتن از طرح اولیه ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۰

یک کمپانی پیشرو در زمینه انرژی مدعی توسعه طرح جدیدی برای راکتورهای هسته ای شده که به تولید انرژی بی پایان کمک خواهد کرد.

«دیمیتری هاپکینز» موسس کمپانی Agni Energy در واشنگتن از طرح اولیه ای به نام AGNI خبر داده که امکان کنترل عناصر لازم برای افزایش چشمگیر کارایی راکتورهای همجوشی هسته ای را فراهم می کند.

خورشید هم مانند دیگر ستارگان یک راکتور همجوشی طبیعی است که در آن اتم های هیدروژن پس از برخورد با با سرعت بسیار بالا به هم جوش خورده و اتم هلیوم را به وجود می آورند. میلیون ها سال است که این پروسه در خورشید تکرار می شود اما انسان در شبیه سازی چنین منبع پایداری موفقیت چندانی به دست نیاورده است.

برخلاف روش شکافت هسته ای که در نیروگاه های متداول مورد استفاده قرار می گیرد، همجوشی هسته ای زباله کمتری تولید کرده و در عین حال سه تا چهار برابر انرژی بیشتری تولید می کند.

یکی از دلایل عدم موفقیت در تولید راکتور همجوشی با کارایی بالا این است که در هیچ طرحی انرژی بیشتری از آنچه برای راه اندازی راکتور لازم است، تولید نمی شود.

همجوشی هسته ای
طرح اولیه راکتور Agni

حالا اما کمپانی آمریکایی Agni روشی را ابداع کرده که می تواند به تحولی در این زمینه منجر شود و طی آن با استفاده از میدان های الکتریکی و مغناطیسی پرتویی از یون ها روی منبع سوخت جامد متمرکز می شود.

مزیت طرح جدید در این است که پرتوی یون مسیر کوتاهی را طی کرده و به کنترل بلند مدت آن پیش از وقوع همجوشی هستی نیاز نیست. از انرژی آزاد شده نیز می توان برای تولید انرژی الکتریکی بهره برد. سخنگوی شرکت درباره این طرح می گوید:

انتظار داریم AGNI شانزده میلیون بار از زغال سنگ و ۱۰ برابر بیش از گداخت هسته ای انرژی تولید کرده و در عین حال هیچگونه پسماند یا تشعشعی به همراه نداشته باشد.

در صورت موفقیت طرح AGNI سوخت های فسیلی و حتی نیروگاه های گداخت هسته ای فعلی به تاریخ خواهند پیوست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • ?️
    ?️ | ۱ تیر ۱۳۹۷

    پاراگراف آخر را بخوانید :
    در صورت موفقیت طرح AGNI سوخت های فسیلی [یعنی نفت مان] و حتی نیروگاه های گداخت هسته ای فعلی [انرژی هسته مان] به تاریخ خواهند پیوست.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی