ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

حذف قیمت ها از آگهی های اینترنتی موتورسیکلت در دستور کار قرار گرفت

ظاهرا بعد از آشفتگی بازار خودرو، حالا نوبت به موتورسیکلت است که به محل تاخت و تاز دلالان مبدل شود. در روزهای اخیر قیمت های درج شده در آگهی های اینترنتی از قیمت های کف ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۵:۴۵

ظاهرا بعد از آشفتگی بازار خودرو، حالا نوبت به موتورسیکلت است که به محل تاخت و تاز دلالان مبدل شود. در روزهای اخیر قیمت های درج شده در آگهی های اینترنتی از قیمت های کف بازار بیشتر شده است و همین مسئله نیز مسئولان امر را به فکر فرو برده تا نسبت به حذف قیمت ها از آگهی های اینترنتی فروش موتورسیکلت اقدام نمایند، مشابه همین کار طی هفته های اخیر در بازار خودرو انجام شده است، اما نتایج دقیق آن هنوز مشخص نیست.

بررسی‌ها نشان از آن دارد که قیمت آگهی‌های اینترنتی برای محصولی همچون موتورسیکلت که در یک سال اخیر قیمت آن به طور میانگین 270 درصد رشد کرده و همچنان در مسیر رشد قیمت قرار دارد، حذف نشده و هر روز قیمت‌های جدیدی در سایت‌های پذیرنده آگهی اعلام می‌شود.

البته ناگفته نماند که قیمت موتورسیکلتی که در بازار در حدود 27 تا 30 میلیون تومان قیمت دارد در برخی از آگهی‌های اینترنتی فروش در محدوده 40 میلیون تومان اعلام شده است.

موتورسیکلت

در این رابطه محمد خادم منصوری - رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه و موتورسیکلت - به ایسنا گفت: در حال حاضر اعلام قیمت‌های پرت در بازار که عموماً از طریق آگهی‌های فروش اینترنتی صورت می‌گیرد، بازار را آشفته کرده است.

وی ادامه داد: بسیاری از قیمت‌های اعلامی پشتوانه منطقی ندارد زیرا کارخانجات هیچگاه وسیله‌ای که قیمتی در حدود 20 تا 30 میلیون تومان دارد را به قیمت دو برابری در بازار عرضه نمی‌کنند.

منصوری یادآور شد: در شرایطی که تولید و عرضه محصولات موتورسیکلت از سوی کارخانجات با افت همراه شد برخی افراد به خرید موتورسیکلت و نگهداری آن برای کسب سود بیشتر در زمان افزایش قیمت‌ها روی آوردند که این موضوع اعلام قیمت‌های بی ربط را به همراه داشت.

رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه و موتورسیکلت در پاسخ به این سوال که آیا اتحادیه درصدد حذف قیمت از آگهی‌های فروش موتورسیکلت از سایت‌های اینترنتی است، گفت: درخواستی مبنی بر حذف قیمت از آگهی‌های اینترنتی تهیه شده و در اختیار اتاق اصناف قرار گرفته و با توجه به قوانین و شرایط صنفی در این رابطه نیز رایزنی‌هایی با اتاق اصناف صورت گرفته است.

در ادامه می توانید گزارش چند ماه قبل دیجیاتو را از شرایط بازار موتور سیکلت مطالعه فرمایید:

تاکنون شرایط اقتصادی کشور به گونه ای بوده است که معمولا بازار موتورسیکلت چندان دقیق از سوی رسانه ها دنبال نمی شده است اما در پی کاهش شدید ارزش ریال و کاهش قدرت خرید به نظر می رسد که موتورسیکلت در حال تبدیل شدن به گزینه شماره یک برای تردد درون شهری است و در چنین شرایطی بازار این وسیله هر روز اهمیت بیشتری می یابد.

اما اگر براین تصور هستید که در بدترین حالت هم موتورسیکلت های طرح هوندا با قیمت نازلی قابل خریدند باید بگوییم که متاسفانه ترکیب چند اتفاق باعث شده تا این صنعت نیز به اغما فرو رود و حالا قیمت ساده ترین نسخه های موتورهای طرح هوندا بین 3.5 تا 5 میلیون تومان از سوی فروشندگان اعلام می شود. قیمتی که نسبت به دوسال قبل افزایش بیش از 2 برابر را نشان می دهد.

موتورسیکلت

در چنین شرایطی این سوال مطرح می شود که چه چیزی می تواند باعث وارد شدن خلل در تولید موتورسیکلت های 50 سال پیش با قطعات چینی و ایرانی شود؟ پاسخ را باید در اجرای قوانین مربوط به توقف شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری یافت که حدود دوسال است بین نهاد های قانون گذاری و صنف تولید کنندگان موتورسیکلت محل مناقشه است.

اجرای این قانون باعث شده تا تیراژ سری موسوم به CG 125 که اغلب به صورت کاربراتوری هستند به شدت کاهش یابد، عجیب تر آنکه ابزار و قطعات لازم برای انژکتوری کردن این موتورها نیز در کشور وجود دارد اما دقیقا مشخص نیست که چرا تولید کنندگان ظرف دوسال گذشته تمایلی به تغییر خط تولید خود نشان نداده اند و حالا در شرایط به وجود آمدن چالش ارزی به چنین حال و روزی افتاده اند.

از سوی دیگر حبس شدن قطعات وارداتی موتورسیکلت های مونتاژی که با ارز 4200 تومانی وارد شده اند در گمرکات کشور و اجرای طرح بازار ثانویه باعث شده است تا قیمت ها در بازار موتورسیکلت های مونتاژی نیز بین 40 تا 100 درصد افزایش یابد.

آنطور که واردکنندگان می گویند، برای ترخیض قطعات الزامی است که اختلاف بهای بین ارز 4200 تومانی و ارز بازار ثانویه (حدود 8800 تومان) به گمرکات کشور پرداخت شود و این مسئله حالا تبدیل به محل مناقشه شده است و به شکل مستقیم بر کاهش تیراژ و افزایش قیمت موتورسیکلت های موجود در بازار تاثیر می گذارد.

با این اوصاف قیمت موتورسیکلت های مونتاژی هندی از حدود 10 میلیون تومان تا حدود 16 میلیون تومان افزایش یافته است و سری جذاب تر چینی/ ایتالیایی با موتور 249 سی سی که پیشتر حدود 18 میلیون تومان قیمت داشت حالا تبدیل به وسیله ای با قیمت بیش از 50 میلیون تومان شده است.

تمام این موارد در شرایطی رخ می دهد که درآمد قشر ضعیف جامعه به شدت به بازار موتورسیکلت وابسته است و نابسامانی بازار این وسیله می تواند به آسیب های اجتماعی و اقتصادی گسترده ای منجر شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • علی قنبری
    علی قنبری | ۲۲ مرداد ۱۳۹۷

    از همه بدتر مردم همه بد دارن میکنند طرح همین موتورو گذاشته برای فروش به قیمت بالاتر از قیمت اصلی موتور
    خوب مشخص هست دیگ وقتی خودمان اینطوری هستیم دیگ میخوای اینام گرون نباشن ? ?

مطالب پیشنهادی